Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Stålhylsa i växellåda

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Nu kanske jag är ute och cyklar men när jag började undersöka saken lite närmare på min låda igår så konstaterade jag att själva drevet löper fritt på axeln, och likaså synkringarna. Medans det översta delen på axeln (det "drevet" som Cg-säkringen sitter mot) tycks vara anpassar för en 3-kloavdragare och det är också det "drevet" som sitter som berg!
    Eller är det av nån annan anledning att det är 3 urfräsningen i ringen under det övre "drevet"?

    Det funkade klockrent med en 3-klo avdragare!
    Tog bort den översta hylsan ovanför synkringarna med avdragaren först, sen kunde jag lyfta synkringar och drev för hand
    Gick bra på både aero lådan där det satt som bara f@n och ännu bättre gick det på den andra lådan!
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Nu kanske jag är ute och cyklar men när jag började undersöka saken lite närmare på min låda igår så konstaterade jag att själva drevet löper fritt på axeln, och likaså synkringarna. Medans det översta delen på axeln (det "drevet" som Cg-säkringen sitter mot) tycks vara anpassar för en 3-kloavdragare och det är också det "drevet" som sitter som berg!
    Eller är det av nån annan anledning att det är 3 urfräsningen i ringen under det övre "drevet"?

    Det funkade klockrent med en 3-klo avdragare!
    Tog bort den översta hylsan ovanför synkringarna med avdragaren först, sen kunde jag lyfta synkringar och drev för hand
    Gick bra på både aero lådan där det satt som bara f@n och ännu bättre gick det på den andra lådan!
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Hej!

    På femmans drev (ingående axel) funkar en tvåkloavdragare fint, men väldigt noga att få in klorna långt så inte tänderna skadas, dom går sönder satans lätt!

    Till femans hjul (utgående axel med muttern) (kallas hjul när de är drivet inte drivande, löjligt ja vet, ä ju ett drev) finns en speciell avdragare man drar av det med

    Hjälper gärna till å lossa med avdragare antagligen i örebro eller vänersborg om de hjälper någon)

    Fredde..satan trist när man köper nått å innehållet inte alls stämmer


    Ingen som ä på jakt efter en låda till 9-5/viggen/9-3ss 5vxl med diff å uppdaterad, har grejer liggande för å putta ihop en men inte haft ork, även montering kan ombesörjas..

    Mvh. P-A
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Re: Stålhylsa i växellåda

    är det någon som vet hur "saabs" avdragare ser ut?
    här är en bild på min egentillverkade dock bara den undre delen på denna bild.



    /Pelle

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Hej!
    Du kan få en bild på måndag om du drar ett sms till mig med ditt nr, så kan du lägga upp den här om du vill!

    Mvh. P-A
    0709-581866
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Om man nu vill ge sig på att tillverka en stålhylsa själv, vilka mått ska då hylsan ha?
    Som jag förstått det så ska det vara ett speciellt lagerspel när man byter till stum hylsa, (det spelet som kompressionshylsan reglerar automatiskt) eller är jag fel ute då?
    Men hur och vart mäter jag in detta spel? Och vilka marginaler måste man hålla sig inom?
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Man mäter förspänningen i rullmotstånd
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Man mäter förspänningen i rullmotstånd
    Okej och det gör man hur?
    Är det bara att mäta de både befintliga hylsornas längd och svarva en enda lång hylsa som motsvarar kompressionshylsan och den längre hylsan som sitter under?

    Shimsar man in lager spelet sen eller tar man bort material på den nya hylsan tills önskat rullmotstånd är uppnått?
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Stålhylsa i växellåda

    man får prova sig fram.......montera känna motstånd och är det fel så isär igen och finslipa och ihop igen...........inget femminutersjobb alltså.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    man får prova sig fram.......montera känna motstånd och är det fel så isär igen och finslipa och ihop igen...........inget femminutersjobb alltså.

    Okej det är alltså inte svårare än så!
    Tror jag fick till det hyfsat iaf, provade att montera ihop lådan med kompressionshylsan igen och kände på spelet och gjorde sedan samma sak med den nya hylsan, och det kändes som att det va samma motstånd.
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Re: Stålhylsa i växellåda

    måttet på stålhylsan känns lite som yrkesstolthet bland de som jobbar med det men mitt tips är att du gör den lite längre än befinliga krymphylsa och kortar ner efter behov.
    frågan är ju bara om den ordinarie krymphylsan gett efter lite eller inte.
    jag monterade en ny krymhylsa som följde med renoveringssatsen och drog ihop lådan tog sedan isär lådan och mätte hylsa samt gjorde en ny hylsa + några hundradelar och hamnade väldigt rätt.

    /Pelle

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Stålhylsa i växellåda

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ
    måttet på stålhylsan känns lite som yrkesstolthet bland de som jobbar med det men mitt tips är att du gör den lite längre än befinliga krymphylsa och kortar ner efter behov.
    frågan är ju bara om den ordinarie krymphylsan gett efter lite eller inte.
    jag monterade en ny krymhylsa som följde med renoveringssatsen och drog ihop lådan tog sedan isär lådan och mätte hylsa samt gjorde en ny hylsa + några hundradelar och hamnade väldigt rätt.

    /Pelle
    Jag tror hylsan jag svarvade blev nån hundradel längre än de ordinarie så förhoppningsvis fungerar det Konstigt att den personen som monterade diffen inte valde att samtidigt svarva en hylsa.. Blir spännande att se om det ryker om båda hjulen när lådan sitter i bilen!
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

Liknande ämnen

  1. stålhylsa till växellåda på 9000 -97
    Av Traktorturbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •