Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

  1. #1

    Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Hej!

    Bilen i fråga är en 9-3 Aero V6 SS -09
    Jag har en uppsättning Eibach fjädrar hemma från ANA. Enligt ANA skall dom sänka bilen ca 30mm beroende på modell och motoralternativ.
    http://begdelar.anabil.se/sankningssatt ... 30mm-/10-0

    Vad jag har förstått så är Aero modellen lite lägre redan original, tittar man på bilen från sida ser den lite högre ut i fronten än där bak. Är det någon som har erfarenhet av hur mycket det kommer göra på min bil? Jag har läst att visa rekommenderar Opel fjädrar om man har V6 modellen.

    Sen en fråga angående stötdämparna också. Många säger att man bör byta dom också om man sänker bilen. Den har bara rullat 6000mil och dämparna känns bra. Jag skulle helst slippa byta dom nu om det inte är nödvändigt. Blir ändå ett gäng tusenlappar extra för en uppsättning stötdämpare.

    Det är ingen extremsänkning så kommer originaldämparna klara sig bra med nya fjädrar? Vad kan effekten bli av att inte byta stötdämpare? Måste jag byta dom hade jag tänkt beställa ett set med Bilstein B8 Sprint dämpare från partsforsaab.com

    Tack för input!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    Hej!

    Bilen i fråga är en 9-3 Aero V6 SS -09
    Jag har en uppsättning Eibach fjädrar hemma från ANA. Enligt ANA skall dom sänka bilen ca 30mm beroende på modell och motoralternativ.
    http://begdelar.anabil.se/sankningssatt ... 30mm-/10-0

    Vad jag har förstått så är Aero modellen lite lägre redan original, tittar man på bilen från sida ser den lite högre ut i fronten än där bak. Är det någon som har erfarenhet av hur mycket det kommer göra på min bil? Jag har läst att visa rekommenderar Opel fjädrar om man har V6 modellen.

    Sen en fråga angående stötdämparna också. Många säger att man bör byta dom också om man sänker bilen. Den har bara rullat 6000mil och dämparna känns bra. Jag skulle helst slippa byta dom nu om det inte är nödvändigt. Blir ändå ett gäng tusenlappar extra för en uppsättning stötdämpare.

    Det är ingen extremsänkning så kommer originaldämparna klara sig bra med nya fjädrar? Vad kan effekten bli av att inte byta stötdämpare? Måste jag byta dom hade jag tänkt beställa ett set med Bilstein B8 Sprint dämpare från partsforsaab.com

    Tack för input!
    Är det en FWD så leta upp Fredrik1941 projekttråd där får du all info du behöver annars dyker han nog upp här ikväll

  3. #3

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Ja precis det är en FWD. Skall kolla in hans tråd. Tack för tipset!

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Ja kolla min v6 projekt tråd så återkommer jag senare. Sitter i ett föredrag nu.

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ja kolla min v6 projekt tråd så återkommer jag senare. Sitter i ett föredrag nu.
    Om vad?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ja kolla min v6 projekt tråd så återkommer jag senare. Sitter i ett föredrag nu.
    Om vad?
    Info om Dell:s roadmap för de närmaste året gällandes client, server, storage, applications, m.m.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood
    Ja precis det är en FWD. Skall kolla in hans tråd. Tack för tipset!
    Gällande fjädrar till V6 FWD så ser min "resa" ut såhär. Men du kanske har läst min projekttråd & fått all info.

    Jag blev rekomenderad att montera Eibach Opel V6 fjädrar E10-65-007-07-22 men de höjde bilen 5mm. Eibach hade inga andra fjädrar till 9-3 förutom för vanliga 4-cyl E10-78-003-01-22 med max framaxelvikt på 1125kg. Men dessa rekomenderades inte pga att framaxelvikten var för hög på V6:orna & då så kunde de bli "svampiga" & man visste inte hur mycket mer de sänkte. Men jag kunde såklart prova om jag ville, men hoppade över detta. Så då återstod Hirsch 20mm fjädrarna, vilka också tillverkas av Eibach. Men de ansåg jag sänkte för lite. H&R hade väl fjädrar som skulle vara klassade för framaxelvikt över 1001kg. Men jag vågade inte chansa, så för mig blev det tillslut en H&R coilover chassiesats, så jag skulle kunna få till den höjd & det stuk jag är ute efter.

    Jag tror dock att det skulle kunna lira ganska okej med Eibach E10-78-003-01-22 även på en V6. För framaxelmaxvikten skiljer ju inte så mycket, 1125kg mot 1150kg.

  8. #8

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Tack för svaren!

    Dubbelkollade min chassiskylt för säkerthets skull och den säger 1150kg också. Iofs står det i boken max framaxeltryck och inte att den väger 1150kg men antar att det betyder samma sak?

    Tänkte prova med dom fjädrarna jag har då, kan inte tänka mig att 25kg spelar så stor roll. Blir det för svampigt får jag väl plocka av dom igen.

    Några andra tankar om att köra med orginal stötdämpare och en 30mm sänkning där det kommer bli 25kg överlast på framaxeln?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Det är bara att prova & se.

    Gör först såhär. Leta upp en helt plan yta. Ställ bilen i friläge & utan handbroms. Mät från centrum på navkapseln lodrätt upp till underkant på plåtvikningen i hjulhusen. Sen gör du likadant efter att bilen är sänkt. Då har du en referenspunkt före & efter sänkning. Givetvis meddelar du resultaten här.

  10. #10

    Re: Frågor angående sänkning, 9-3 V6

    Förhoppningsvis har jag tid att byta dom i helgen, återkommer med resultat såklart

Liknande ämnen

  1. Fråga angående sänkning av 9-3SS
    Av crazyyivan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 22:45
  2. 3 frågor om 93ss -03 (fälg ET/sänkning/AEROläpp)
    Av zenki i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 11:23
  3. Fråga angående fälg/sänkning
    Av Rainer i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •