Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

  1. #1

    Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Tjena gott folk

    Fick fin hjälp sist jag frågade här inne och hade då frågor om Saab 9-3 cab och vinterkörning.

    Nu är bilen inhandlad och den är underbar på alla sätt men tyvärr har jag ett nytt problem. För att göra en ganska lång historia kortfattad så ligger det till ungefär så här.

    Bilen jag inhandlade var en 9-3 cab -08 års modell med endast 12 mil på mätaren.
    Det är ju underbart att hitta en bil med så få mil på mätaren. Bilen köptes på Kungsbacka bilcentrum som är återförsäljare för Saab. Det jag nu upplever är att bilen är stötigt i ratten och vibrerar i ratten. Ringde förts Vianor som balanserade om hjulen men fick samtidigt beskedet att däcken kunde fått stryk eftersom 12 mil på över ett år betyder att bilen stått stilla länge på samma ställe och på så sätt skapat en "platt" yta på alla hjulen. Balanseringen hjälpte inte och idag hade Hedbergs ringservice bilen och gjorde tricket med att släppa ut mycket luft i däcken. Köra dem riktigt varma och sen ösa i ny luft till bristningsgränsen för att "trycka" ut hjulen. Fick beskedet att de hade lyckas men på vägen hem blev jag på nytt besviken. Märkte ingen skillnad.

    Nu hör det till saken att jag haft mycket bra kontakt med säljaren och han är villig att mötas halvvägs om det krävs att däcken byts ut. Det sitter 18 tum på bilen vilket gör att det ändå blir kostsamt. Säljaren har visserligen också från dag ett propagerat för att en cab är betydligt stötigare och mindre vridstyv än en vanlig bil och det skriver jag under på alla dagar i veckan men jag (min far och frugan som också provkört) tycker ändå att bilen upplevs som alldeles för stötig och vibrerar för mycket. Gärna runt 60-70 km/h samt efter 120 km/h. Eftersom vibrationerna även kommer i ryggen och ändan såväl som i ratten så måste något vara fel.

    Som ni förstått av texten bor jag i Skåne, närmare bestämt i Skurup och att köra tillbaka till Kungsbacka är lite jobbigt.

    Finns det någon vänlig själ i närheten som kan tänka sig att provköra min bil eller kanske till och med låna ut en likadan för en jämförelse. Nu har jag blivit helt blind och tycker allting är fel. Behöver verkligen oberoende bedömare och det är lite panik också. Ska jag driva detta vidare och få lite sponsring av säljaren i Kungsbacka så får jag agera väldigt snabbt. Jag måste få in fler åsikter. Det kanske ska vara såhär och då är det lite pinsamt att driva det vidare. Bilen är en automatare också men det ska ju inte spela någon roll tycker jag.

    Någon? Snälla

    MVH Rickard

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Platta däck? Vem vi provköra min bil?

    Du har ju garanti på bilen, så bara att lämna in och kräva att firman fixar så bilen går vibrationsfritt.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Tjena

    Om det hade varit så lätt. Nybilsgaranti täcker inte däcken utan den garantin står däcktillverkaren själv för. I detta fall Continental som i sin tur hävdar att däcken inte bör/skall stå stilla så länge på en bil och avsäger sig på så sätt ansvaret. Saab hävdar i sin tur att en bil utan ägare helt enkelt måste stå någonstans och menar på att sånt händer. Jag har prövat båda hållen men det kommer inte att gå att få rätt mot någon av dem.

    Det tar dessutom sjuk på krafterna att hålla på med sånt. Sitter i ett hus som vi bygger om från grunden och ovanpå allt har jag tokigt mycket att göra på jobb. Vad jag vill är helt enkelt att någon kunnig tittar och kör min bil. Man blir klart skeptiskt till om det är fel på mig eller alla andra när två av varandra oberoende däckfirmor tycker de har fått rätt på bilen.

    MVH Rickard

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Ja, båda dina motparter har ju rätt. Hjulen ska rulla men en hallvärmare står stilla. Om dom vill mötas på halva vägen skulle jag ta det utan att tänka så mycket mer på det. Jag tror inte att du får en bättre deal, tyvärr.
    Men du kan ju prova att låta säljaren köra en bit så han känner vad det handlar om, då kanske han går upp lite...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Tycker det luktar "bullshit" om säljaren hävdar att DU skall driva ett garantiärende mot en av DERAS underleverantörer.
    Självklart är det bilförsäljaren som skall ersätta dig och som sedan i sin tur får driva ärendet vidare mot däckleverantören.

    Stå på dig!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker det luktar "bullshit" om säljaren hävdar att DU skall driva ett garantiärende mot en av DERAS underleverantörer.
    Självklart är det bilförsäljaren som skall ersätta dig och som sedan i sin tur får driva ärendet vidare mot däckleverantören.

    Stå på dig!


    Hade precis samma problem som dig, men det gick över när jag tog ut bilen på lite längre tur, då blev däcken helt runda igen och mina vibrationer i bilen är som bortblåsta,

    Saab ana i vänersborg hade inne den 3-4 gånger innan vi kopplade att det nog var däcken i sig,

    Klart att du skall ha en vibrationsfri bil. dom får fixa detta åt dig med nya däck låter det som, om det nu inte försvinner efter en lägre tur så som det gjorde för mig. Man köper ju via firma just för att man har viss garannti den vägen, bara för dom att fixa.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Jag tycker som resten av gänget här. Om däcken blivit förstörda (vilket jag dock kan ha liiite svårt att köpa eftersom min bil står still 6-7mån på däcken och det har aldrig varit några problem annat än möjligen några mil i början) så skall du ha nya däck av säljaren.
    Om du vill ha fler "tyckare" så kan du dyka upp på Jägersro McDonalds efter 19 imorrn, vi är ju ett gäng SAAB-nissar som träffas och käkar en burgare varje onsdag och "sparkar däck"
    Du känner ju igen mig på min cabbe med en rätt ovanlig skylt

  8. #8

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Tjena

    Jag hade mer än gärna velat köra upp till säljaren igen men det är 35 mil enkel resa. Men som sagt, han verkar inte omöjlig på telefon.

    Tror ni att det är 100% däcken som spökar då? Helt ärligt kan det ju inte hända något på annat på 12 mil.

    Just imorgon kan jag inte dyka upp vid jägersro men nästa vecka kan jag absolut. Det är emellertid lite långt ditt. Jag har dock inga problem att köra in till Malmö eller Ystad till helgen om någon annan vänlig själ vill testa bilen där.

    Tack för alla svar än så länge. Jo jag kan tillägga att bilen nu rullat 120 mil så att köra bort problemet verkar svårt. Eller ska jag ge det mer tid?

    // Rickard

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Mina vibrationer försvann inte på kortare resor, men nu när jag har klämt en tur på 26mil i ett svep, då försvann dom.

    Körde 26 mil på söndag och 26 mil hem på torsdagen, hemåt kände jag inte av något.

    Kör med 2.8 i däcktryck, hjälper säkert till lite det med.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Men... menar däckverkstaden att de fått rätt på balanseringen men det skakar fortfarande? Om så är fallet låter det ju otroligt att det skulle bero på däcken.

    Det är väl bara att sätta hjulen i balanseringsmaskinen igen. Visar den att det är obalans i hjulen igen så är ju saken klar: du ska ha nya däck!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Visst går det ha välbalanserade däck som trots detta är orunda och därmed ger vibrationer?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst går det ha välbalanserade däck som trots detta är orunda och därmed ger vibrationer?
    Jepps detta går utmärkt, iaf enligt saab/opel i vänersborg, dom hade balanserat mina däck. Dom visade sig vara korrekta även fast dom orsakade vibrationerna.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    vissa däck verkar bara inte få rätt på, dom kanske helt enkelt är defekta från start.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    så ni menar att man skulle kunna ha däck som är "godkända" av en balanseringsmojäng och som ändå är "orunda"? Känns som svårt att få ihop det måste jag säga. Jag trodde hela "balanseringsakten" var till för att stävja just "orundhet" hos däck?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    så ni menar att man skulle kunna ha däck som är "godkända" av en balanseringsmojäng och som ändå är "orunda"? Känns som svårt att få ihop det måste jag säga. Jag trodde hela "balanseringsakten" var till för att stävja just "orundhet" hos däck?
    jodå det går balansera fast de inte är runda, men nya maskiner känner även av rundheten (däcket pressas mot en rullande mojäng) och det finns något värde det inte får överskrida... balanseringen kan bli ok fast däcket inte är runt, fast sen när man kört en liten bit är balanseringen fel igen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Hej,

    har precis haft samma problem med min 93:a 08:a, började vibrera vid 110 och uppåt. Hade bilen inne på balansering och hjulinställning men inget hjälpte, bilen hade vibrationer i ratt samt i säte. Fick prova två andra fälgar med andra däck på en däckfirma och vibrationerna i ratten försvann. Då jag har en 93:a till, skiftade jag fälgar mellan bilarna och nu känner jag enbart vibrationer de fösta kilometerna (på motorvägen, tror detta har med kalla däck att göra) och sedan är bilen helt stabil. Till saken hör att min andra 93:a inte visade alls någon symptom med vibrationer med den "nya" uppsättningen däck och fälg. Tog detta med en Mekaniker på Bilpartner och han menar att det KAN vara så att där är obalans i bromsskivor mm som tillsammans med däck och fälg om dessa är väldigt svåra att få rätt kan ge sådana fenomen. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att om man fortsätter att ha vibrationer efter en balansering skiftar mellan fram och bak för att just kolla om den kombinationen blir bättre. Mitt förslag är att skifta mellan fram och bak och se om det hjälper. Annars kan du svänga förbi mig så kan vi prova med en uppsättning av mina fälgar. Bor utanför Malmö/Lund.
    Kör:
    SAAB 9-3 SS 2008 och SAAB 9-3 SC 2008
    Har kört:
    9-5 SC 00, 03 och 9-3 00

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    självklart går det att balansera ett däck/hjul som inte är runt men i det här fallet så skulle jag begära att de satte på andra hjul och provade? Då vet man ju till 100% att felet sitter i hjulen och inte i nåt annat. Sen kan man ju gå vidare med sakfrågan och lösa det på bästa sätt.

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Balansering av däck kollar egentligen bara vikten i däcket, att det är lika mycket vikt åt alla håll så att säga.
    Ett däck som inte är riktigt runt kan mycket väl vara bra balanserat, men du får ändå vibrationer i bilen varje gång du träffar "platten" på däcket.
    Rent teoretiskt hade du kunnat balansera en fyrkantig låda till perfektion, men nog fan hade du fått vibrationer om du bultat fast den som hjul på bilen och försökt åka iväg.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    Okej, jag tror jag får ihop det i huvvet. MEN! Om däcket är grymt "orunt" (kul ord, låter militärt) så borde det ju kunna synas på att han har _rejält_ med vikter på hjulen. Eller? Såklart blir det rätt balanserat då, men är ändå orunt. Har han inte mycket vikter och däckfirman säger att det är ok, då borde det ju också vara så? Sitter det å andra sidan rejält med vikter nånstans så borde det ju indikera att nått är på tok?

    Faktum är att en fyrkantig låda troligen skulle kunna vara perfekt balanserad precis som den är. Krafterna tar ju ut varandra om man bara mäter i mitten, som däckbalanseringen gör. DOCK! Om hjulen blivit förstörda av att stå med samma sida neråt för länge så finns det ju inget som kompenserar på andra sidan och man skulle få sätta dit rejält med vikter för att kompensera. Detta borde med andra ord synas!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Platta däck? Vem vill provköra min bil?

    bollman>> Om du tänker dig en ellips eller tom en kvadrat eller rektangel så har ju också den ett masscentrum och om du roterar den kring detta har du väl balans?
    Däremot blir det nog rätt stötigt med fyrkantiga däck?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vill varna för Nankang däck!
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 21:52
  2. Skulle bara provköra bilen ..........
    Av Cabmange i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 03:28
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 23:57
  4. Provköra 9-3 SC?
    Av petson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 16:51
  5. Provköra 9-3SC?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •