Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Schrader till fuelrail, Mäta bränsletryck

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Blir ett litet trådlyft här då jag inte riktigt hittar svar på en fråga!

    Är intresserad av att mäta upp bränsletrycket på min og9-3 då jag misstänker att pumpen börjar bli dålig. Har hittat ventilen på "fuelrailen" och vill koppla in en tryckmätare där. Har försökt undersöka om det är något specialverktyg eller adapter för att få ditt ett mätinstrument men får lite motsägelsefulla besked i de trådar jag hittat. Så, vad gäller? Är ventilen en standardiserad historia där godtycklig bränsletrycksmätarsats bör passa, ex de som säljs via VidaXl eller Biltema, eller ska man börja kolla efter andra lösningar? På nätet är de tyvärr dåliga på att skriva ut exakt vilka adaptrar och dimensioner som följer med i satserna.

    En bonusfråga; finns det något annat alternativt och smidigt sätt att mäta upp trycket utöver att koppla upp sig vid ovannämnda ventil?

  2. #22
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Schrader till fuelrail, Mäta bränsletryck

    Tror det är en standardgänga, vet ej vilken sort då som du säger inte finns så mycket information om den. Köpte själv deras stora mätare på vidaxl, funkar riktigt bra men hade gärna fått haft längre slang så man kan se inifrån kupén.

    Har du tillgång till en ampare tång så kan det vara en snikvariant att kolla trycket, bör ligga på ca 6 ampare
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    På 9-5:an och 9000 finns en säkring efter bränslerelät som gör det mycket enkelt att mäta med godtycklig multimeter med 10/20A strömmätningsläge: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Manometerställ för ac passar att koppla in på fuelrail och mäta bränsletrycket på 9-3NG, har dock inte provat på OG eller 9-5. Dom blå-röd-gula slangarna har rätt gänga till fuelrailen. Typ sånt här.. https://www.wish.com/product/5f364a7..._BwE&share=web

  5. #25
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Så fräsigt,
    Borde innebära att man kan använda sig av "leftovers" från såna där "Fyll på din AC själv"-grejer eller?

    Har själv försökt hitta adapter eller anslutning för denna "GM-port" men inte riktigt funnit något lämpligt, blev ett kit från Amazon tillslut som inte kommit ännu..

    Jag är lite sugen på att sätta en sån liten manometer direkt på railen via en adapternippel, men jag är lite osäker på om det går att "ta ur" själva shraderventilen.. (?)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ventilen går att skruva ur.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Har varit inne på att skruva bort ventilen jag med, men problemet med den udda gängan kvarstår. Om jag luskat rätt så är det en utvändig 7/16" -20 gänga och killen på Hydroscand som jag pratade med bara stod och kliade sig i huvudet när jag nämnde vad jag sökte efter... Mitt behov kanske inte finns kvar längre då bilen började rycka upp sig efter ett par svängar med gummihammaren på tanken där pumpen sitter och nu har det inte dött för mig än, så mycket pekar väl redan på att det är pumpen som är på väg ut. Beställde ett större Kina-kit ändå utifall behovet dyker upp framöver.

  8. #28
    Lufto har ju svarat på det redan 2009-06-17 och det svaret är korrekt.
    Vill man skruva ur nålventilen så är det samma verktyg som för att skruva ur ventilen på bilens hjul.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Och anslutningen är vanlig 1/4 SAE så det mesta som har med kylteknik har denna anslutning. Jag kör med denna setup via bluetooth till mobilen så kan man logga trycket på en graf när man kör. Smidig lösning tycker jag. Tror en sådan Testo kostar runt 600-700 spänn men man kan ju ha den till att mäta tryck i AC och värmepumpar också.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #30
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ojojoj, vill-ha-faktorn gick i taket på den Testo- apparaten!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Mäta bränsletryck på 9000?
    Av paef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 19:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •