Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Försvarets nya inriktning (FöU10)

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av Riksdagen
    Försvarets nya inriktning (FöU10)
    Sverige får fler soldater som snabbare kan användas i Sverige och i internationella fredsfrämjande operationer. Uppdelningen mellan en nationell insatsorganisation och en utlandsstyrka upphör. Alla ska kunna tjänstgöra både i Sverige och utomlands. Säkerhet ska byggas gemensamt för de nordiska länderna och EU. Ett långtgående nordiskt samarbete bör utvecklas men Sverige ska fortfarande ha rätten att bestämma över sin operativa förmåga. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om försvarets nya inriktning. Konkret kommer denna nya inriktning att på sikt innebära det här.

    Hela insatsorganisationen om cirka 50 000 personer ska kunna användas inom en vecka efter beslut om höjd beredskap. I dag kan bara ungefär en tredjedel av den nationella insatsorganisationen användas för insats inom ett år.

    Alla insatsförband ska ha samma förmåga till insats, i och utanför Sverige.

    Enligt Försvarsmaktens förslag ska 28 000 personer finnas i stående och kontrakterade förband.

    Den grundläggande soldatutbildningen ska vara frivillig. Totalförsvarsplikten ska tillämpas när försvarsberedskapen så kräver.

    Hemvärnet förstärks och får en viktigare roll i försvaret av Sverige. Hemvärnet kommer totalt att bestå av 22 000 personer och ingå i insatsorganisationen.

    En ökning sker från tre tillgängliga manöverbataljoner idag, till åtta imorgon.

    Förmågan till fredsfrämjande insatser fördubblas. 1 700 personer kommer att kunna hållas kontinuerligt insatta i insatser internationellt.

    Antalet Gripenplan blir 100 stycken, av C/D-modell. Antalet nya helikoptrar ökar successivt. Stridsvagn 122 bibehålls och tillgången till splitterskyddade fordon ökar. Artilleriet och luftvärnet förblir av dagens storlek. Det blir sju korvetter, varav fem av Visbyklass, och antalet ubåtar i insatsorganisationen bibehålls.

    Fyra mekaniserade bataljoner sätts upp i en förbandsreserv. Ett stridsvagnskompani därifrån kommer att finnas i förråd på Gotland.
    Kalla mig gärna gammalmodig och nostalgisk men jag tycker det känns helt fel när man nu fattat beslut om att helt slopa den allmänna värnplikten. Åtminstone uppfattar jag det så.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Det är väl bättre att satsa på en ordentlig utbildning av de som faktiskt vill göra lumpen än att alla ska tvingas till en helt meningslös och för kort utbildning.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det är väl bättre att satsa på en ordentlig utbildning av de som faktiskt vill göra lumpen än att alla ska tvingas till en helt meningslös och för kort utbildning.
    Vänder mig inte mot att inte alla behöver göra lumpen inom försvaret utan tror vi har mycket att tjäna på att ha en allmän värnplikt för samtliga medborgare, oavsett kön.

    Dessutom ser jag det som ytterligare ett steg mot en yrkesarmé istället för en sådan baserad på värnpliktiga och ett försvar baserat på att alla drar sitt strå till stacken på något sätt.

    Men som sagt, det är förmodligen bara nostalgi som fick mig att reagera.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Men som sagt, det är förmodligen bara nostalgi som fick mig att reagera.
    Njä.. Har samma reaktion. Tänker USA. Kriminella, utstötta, mm som tar värvning.
    Eller "krigsromantiker" som vill ut för att det är "tufft".

    Ung, men skeptisk.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Men som sagt, det är förmodligen bara nostalgi som fick mig att reagera.
    Njä.. Har samma reaktion. Tänker USA. Kriminella, utstötta, mm som tar värvning.
    Eller "krigsromantiker" som vill ut för att det är "tufft".

    Ung, men skeptisk.
    Håller med. Jag tycker att det räcker med krigskadade invandrare. Vi behöver inte skapa dem själva med våra egna pojkar.

    Usch... Nu blev jag gammal och halv rasistisk.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Riksdagen
    Försvarets nya inriktning (FöU10)
    Sverige får fler soldater som snabbare kan användas i Sverige och i internationella fredsfrämjande operationer. Uppdelningen mellan en nationell insatsorganisation och en utlandsstyrka upphör. Alla ska kunna tjänstgöra både i Sverige och utomlands. Säkerhet ska byggas gemensamt för de nordiska länderna och EU. Ett långtgående nordiskt samarbete bör utvecklas men Sverige ska fortfarande ha rätten att bestämma över sin operativa förmåga. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om försvarets nya inriktning. Konkret kommer denna nya inriktning att på sikt innebära det här.

    Hela insatsorganisationen om cirka 50 000 personer ska kunna användas inom en vecka efter beslut om höjd beredskap. I dag kan bara ungefär en tredjedel av den nationella insatsorganisationen användas för insats inom ett år.

    Alla insatsförband ska ha samma förmåga till insats, i och utanför Sverige.

    Enligt Försvarsmaktens förslag ska 28 000 personer finnas i stående och kontrakterade förband.

    Den grundläggande soldatutbildningen ska vara frivillig. Totalförsvarsplikten ska tillämpas när försvarsberedskapen så kräver.

    Hemvärnet förstärks och får en viktigare roll i försvaret av Sverige. Hemvärnet kommer totalt att bestå av 22 000 personer och ingå i insatsorganisationen.

    En ökning sker från tre tillgängliga manöverbataljoner idag, till åtta imorgon.

    Förmågan till fredsfrämjande insatser fördubblas. 1 700 personer kommer att kunna hållas kontinuerligt insatta i insatser internationellt.

    Antalet Gripenplan blir 100 stycken, av C/D-modell. Antalet nya helikoptrar ökar successivt. Stridsvagn 122 bibehålls och tillgången till splitterskyddade fordon ökar. Artilleriet och luftvärnet förblir av dagens storlek. Det blir sju korvetter, varav fem av Visbyklass, och antalet ubåtar i insatsorganisationen bibehålls.

    Fyra mekaniserade bataljoner sätts upp i en förbandsreserv. Ett stridsvagnskompani därifrån kommer att finnas i förråd på Gotland.
    Kalla mig gärna gammalmodig och nostalgisk men jag tycker det känns helt fel när man nu fattat beslut om att helt slopa den allmänna värnplikten. Åtminstone uppfattar jag det så.
    Hej,

    Läs lite mera här: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/200 ... ifter.html

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Njä.. Har samma reaktion. Tänker USA. Kriminella, utstötta, mm som tar värvning.
    Eller "krigsromantiker" som vill ut för att det är "tufft".

    Ung, men skeptisk.
    Håller med till 100%. Den blandningen av personer med olika kunskaper och färdigheter som det blir tack vare värnplikten kan inte vara annat än bra anser jag. Tror resultatet av slopad värnplikt blir en betydligt sämre försvar.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det är väl bättre att satsa på en ordentlig utbildning av de som faktiskt vill göra lumpen än att alla ska tvingas till en helt meningslös och för kort utbildning.
    Problemet är ju att den här lösningen inte riktigt håller det du frågar efter. Jag skulle vilja sett resultatet av pliktutredningen först men eftersom pliktutredningen hade som uppgift i att utreda hur plikten skulle avvecklas så tror jag att det var en förhoppning för mycket.

    Tittar vi västerut och USA så är det en kort "Basic" (Stå, gå och skjuta M16) och en befattningsutbilding som knappt är mycket längre. Dock så lyckas dom fylla med mycket innehåll. En grg skytt skjuter lika mycket som det går åt under ett helt utbilningsår för svenska försvarsmakten. Riktiga P-skott skjuts en masse, inte bara 9 mm instick och nått 20 mm eldmarkering. O.s.v., o.s.v.

    Det man ifrån statsmakten vill åt är att ha snabbt gripbara förband som går att skicka utomlands men vad jag sett hittils av det konceptet (NBG 08 och andra anställda registerförband) så avskräcker det helt klart, inte p.g.a. Airflows farhågor utan p.g.a kostnaderna. Om vi har haft svårt att finansiera utbildningen av dagens värnpliktskullar så lär det inte bli billigare att utbilda stående soldater som skall avlönas.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    En motiverad personal borde göra jobbet bättre, därför tycker jag att man borde satsa på en yrkesarmé. Tiden i lumpen anser jag i stort sett bortkastad, det enda man ville var att åka hem.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    En motiverad personal borde göra jobbet bättre, därför tycker jag att man borde satsa på en yrkesarmé. Tiden i lumpen anser jag i stort sett bortkastad, det enda man ville var att åka hem.
    Det behöver ju inte vara något motsatsförhållande, Så motiverade soldater som jag träffat på slutet så kunde man inte tro att dom var värnpliktiga.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    En motiverad personal borde göra jobbet bättre, därför tycker jag att man borde satsa på en yrkesarmé. Tiden i lumpen anser jag i stort sett bortkastad, det enda man ville var att åka hem.
    Att ha motiverade värnpliktiga fungerar redan idag om än inte till 100%. Om folk är omotiverade kan det ju delvis bero på att de som har till uppgift att motivera har misslyckats, inte att det är helt omöjligt att motivera värnpliktiga?
    Frågan är ju också VAD som är motivet oavsett om man är värnpliktig eller anställd.
    Att få "leka" med vapen och sprängmedel och få betalt för detta eller att känna att man gör en viktig insats för Sverige?

    Allmän värnplikt måste ju inte alls enbart innebära att alla som omfattas av plikten tas ut till tjänstgöring eller att de som tas ut enbart görs så till militära aktiviteter.

    Principiellt tycker jag det är dags att man trycker på att vi som medborgare även har en PLIKT som yttrar sig i någon form, inte bara en massa rättigheter i samhället.
    Därmed inte sagt att man skall tvinga alla in i lumpen utan att man borde kunna fördela resurserna på olika håll.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    jag trodde det redan var istortsätt frivilligt?
    Jag behövde inte ens mönstra... skickade bara in kopia på glasögon "receptet" och skrev att jag såg dåligt, tog väl 2 veckor så fick jag ett papper hem att jag slapp åka.
    Och evigt tacksam är jag för det, annars hade jag aldrig haft mitt jobb jag har nu som jag är mycket nöjd med.

    Polaren fick ta bussen 3 timmar, sitta och vänta 2 timmar och fick prata med dme 2 minuter sen fick han gå då de ansåg att hans syn var för dålig, sen fick han sitta 6 timmar och vänta och 3 timmar buss hem. därav att jag skickade in mitt papper...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Pumba>> Visst inser du att min poäng med någon form av PLIKT innebär att individen underordnar sig något större och för samhället viktigare än att du skall ha ett trivsamt jobb?

    Dessutom har jag hittills har jag inte träffat på någon som klagat över missade karriärmöjligheter pga att de fullgjort värnplikten, snarare tvärtom även om det (tyvärr) knappast är lika meriterande som det tidigare ansågs vara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    framtiden är väl att vi får sådana här typer i försvaret: http://www.youtube.com/watch?v=hmPcvH2Y ... re=related

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Försvarets nya inriktning (FöU10)

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det är väl bättre att satsa på en ordentlig utbildning av de som faktiskt vill göra lumpen än att alla ska tvingas till en helt meningslös och för kort utbildning.
    Vad är det som är meningslöst?

Liknande ämnen

  1. XBOX 360 (med inriktning på Forza 3)
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:08
  2. 3" avgassystem med inriktning på ljudet
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •