Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AC behöver fyllas???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    AC behöver fyllas???

    Man kan läsa i väldigt många bilannonser att AC`n behöver fyllas...
    Min fråga till er som skriver så:
    ¤ Läcker systemet eftersom det behöver fyllas?
    ¤ Om inte... har du lagat läckan?

    Exakt: Kylmediumet tar aldrig slut... om det inte läcker... så varför fylla på om det ändå läcker ut igen???

    Tänk på det ni som skall köpa bil och annonsören skriver att AC`n behöver fyllas... Det hjälper inte att fylla på om det läcker ut igen!!!



    Några som känner sig träffade??
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Mmm känner igen det där, troligen vill säljaren få folk att tro att det bara är att fylla gas i ac:n.
    Som dom flesta vet så är det som du säger....en läcka finns och måste först åtgärdas.
    Ofta innebär detta byte av torkfilter ev packningar och delen som är sönder....summan av detta är = dyrt.
    Så jag håller med föregående talare till punkt o pricka.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    det kan tydligen dunsta.... den nya smörjan alltså om man inte använder den.... själv köpte jag en bil som var konveterad till den nya smörjan fast den behövdes fyllas.... jag åkte till en bekant som provtryckte systemet och fyllde på vätskan ... vóila acn funkade perfekt.... och läckte heller inte ut
    Peugeot 607 2.2 -06.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Har man tur kan det funka men som sagt att det sitter en ac som bör fyllas kan likagärna kosta 10000:- att laga.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Gick det inte plats fler frågetecken i ämnesraden

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Gick det inte plats fler frågetecken i ämnesraden
    Nej, det är max antal


    Mvh

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Öhh, vart ska det dunsta då? Åker det genom metallrören då eller?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Med åren kan det faktiskt försvinna lite genom O-ringar, packningar och gummirör.
    Fast är det slut innan 5-6år kan man ju undra vad det är för kvalitét på grejerna..
    Mitt höll iaf i 12år nu tills förra helgen då jag råkade knäcka ett rör lite för mycket.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    En fakta:

    Kylmediumet tar ALTID slut

    Det är baslag i fysiken att ett gas diffunderar genom gummirören osv. Så det är 100% normalt att AC behövs fyllas på efter 8-12 år. Det beror mycket på hur ofta AC används.
    Samma effekt med luft i däck.

    Så om någon skriver att den behover fyllas på tyder det på en ärlig försäljare. de flesta nämnar det inte alls och om du köper bilen under vintertiden står du där sen.

    Sen ska man underhålla AC också. Det håller inte evigt utan vård. Vid fyllningen byter man minst torkaren.
    Jag fzller inte min AC på heller, eftersom jag inte ha behov av AC.

    Läckor är ju rätt sällan och de upptäcks altid innan påfylningen när de trycktesta systemet
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Har en og900 som gasen är slut på... ska jag ta bort AC grejorna? Kostar det ca 10000 att få igång den?

    Har byglat tryckgivaren och då gick grejorna igång... så det är gasen som är slut..
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  11. #11

    Re: AC behöver fyllas???????????????????????

    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Man kan läsa i väldigt många bilannonser att AC`n behöver fyllas...
    Min fråga till er som skriver så:
    ¤ Läcker systemet eftersom det behöver fyllas?
    ¤ Om inte... har du lagat läckan?

    Exakt: Kylmediumet tar aldrig slut... om det inte läcker... så varför fylla på om det ändå läcker ut igen???

    Tänk på det ni som skall köpa bil och annonsören skriver att AC`n behöver fyllas... Det hjälper inte att fylla på om det läcker ut igen!!!


    Det jag vill säga med AC är att använd även det under vintern i typ 4 minuter så oljan kan smörja kompressorn.
    Så om det inte läckrer varför fylla på. Gasen har inget bäst före datum så ni vet.
    Några som känner sig träffade??
    Hej.
    Jag har en Saab 9-5 2.0 SE Kombi med skinsäten den har även automat låda.
    Den är från 2001 med 18.000 mil på nacken.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Har en og900 som gasen är slut på... ska jag ta bort AC grejorna? Kostar det ca 10000 att få igång den?

    Har byglat tryckgivaren och då gick grejorna igång... så det är gasen som är slut..
    Har du kollat ac kylaren = kondensorn
    Hej.
    Jag har en Saab 9-5 2.0 SE Kombi med skinsäten den har även automat låda.
    Den är från 2001 med 18.000 mil på nacken.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Det jag sett av den är att den ser ok ut.. inte några skador....
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    En fakta:

    Kylmediumet tar ALTID slut

    Det är baslag i fysiken att ett gas diffunderar genom gummirören osv. Så det är 100% normalt att AC behövs fyllas på efter 8-12 år. Det beror mycket på hur ofta AC används.
    Samma effekt med luft i däck.

    Så om någon skriver att den behover fyllas på tyder det på en ärlig försäljare. de flesta nämnar det inte alls och om du köper bilen under vintertiden står du där sen.

    Sen ska man underhålla AC också. Det håller inte evigt utan vård. Vid fyllningen byter man minst torkaren.
    Jag fzller inte min AC på heller, eftersom jag inte ha behov av AC.

    Läckor är ju rätt sällan och de upptäcks altid innan påfylningen när de trycktesta systemet
    Men de man undrar över är ju varför folk då ointe fyller dom eftersom det inte kostar så mycket?
    Ofta om man köper en 900 94-98 bör man vara uppmärksam för där rostar ju rören sönder och då kostar det flis att fp igång en ac.
    Jag drar alltid åt mej öronen när det står att ac bör fyllas och räknar kallt med det värsta.
    En seriös säljare bör ju kunna påvisa att han fått systemet undersökt och konstaterat att det är enbart slut på gas och inga andra fel.

    Nåja, hur som helst KAN en achistoria bli dyr om man har otur.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Bilens luftkonditionering är ett slutet system där man har ett kallämne att cirkulera med hjälp av en kompressor. Kompressorn matar det varma kallämnet in i ett kylelement som finns framför kylaren på bilen. Där kyls ämnet ner av fartvinden eller en fläkt. Det nerkylda kallämnet leds in i ett annat element som finns inne i hytten. Via det elementet tar kallämnet vara på värmen som finns i luften som skall ledas in i hytten. Det uppvärmda kallämnet leds vidare till kompressorn.

    Luftkonditioneringen producerar alltså inte kallt, utan lagrar värme i kallämnet som sedan kyls ner utanför bilen.

    Behovet av service i ett luftkonditioneringssystem baserar sig på det att även ett fungerande och tätt system tappar kallämne. På årsnivå minskar mängden med 10-15%. Minskningen beror på det att de mista partiklarna i kallämnet tränger sig igenom slangarna och tätningarna. Då mängden kallämne minskar, går kompressorn oftare. Detta i sin tur leder till en ökad bränsleförbrukning tack vare att kompressorn tar upp till 10 hästkrafter av motoreffekten. Då mängden kallämne blir tillräckligt liten fungerar inte luftkonditioneringen alls.

    Beroende på bilmodell så innehåller luftkonditioneringen ca 600-1500 gram kallämne. Anordningarna är ytterst noggranna angående mängden kallämne, såväl för litet som för mycket kallämne resulterar i ett system som inte fungerar ordentligt. Därför är det bortkastat att bara låta någon fylla på systemet, eftersom det är omöjligt att veta hur mycket kallämne systemet innehåller. Korrekta sättet är att tömma systemet helt och hållet, torka systemet ordentligt med vakuum och efter det fylla på exakt rätt mängd kallämne. Ett underhållet fungerande system klarar av att kyla luften som leds in bilen till fem värmegrader, till och med kallare. Välkommen på en kostnadsfri temperaturmätning, så konstaterar vi tillsammans ett möjligt behov av service.

    Att fylla på kylämne i ett läckande system bär inte långt.
    Inget kylämne - ingen sval luft in i kupén.

    ibland har man fel ibland har man rätt... I mitt första inlägg kan man konstatera att jag har både fel och rätt...
    Om det nu inte läcker så kostar det inte en förmögenhet att fylla på.
    Däremot om säljaren säger att det inte läcker och att det bara är att fylla på tänker jag 10.000:- Exakt... Bilförsäljare är alltid bilförsäljare!

    OBS! Texten hämtad ifrån en verkstad!!!
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

Liknande ämnen

  1. BBS CK, vad behöver jag mer?
    Av grenis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 23:57
  2. Behöver råd! 9000 jub -97
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 20:19
  3. Behöver råd med sportavgassystem...
    Av Patrick_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 23:44
  4. Behöver råd....
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •