Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9000 aero TCS CTRL fel!

  1. #1

    Saab 9000 aero TCS CTRL fel!

    Tjenare, jag vet att det är det vanligt fel det här med TCS CTRL och att bilen går i "limp-home-läge". har sökt massor men känner inte för att köpa nytt gasspjäll om jag inte vet att det är det som är felet.. TCS CTRL lampan lyser, "check engine" och anti-lock lampan.. får felkod nr.5 (spjällägesgivare). bilen läcker bromsvätska, från "klumpen" bakom batteriet, men även om jag fyller på till fullt, och drar av pluspolen en stund, så funkar det inte..

    Innan så har det elektroniska gasspjället fungerat, men lagt av titt som tätt, så det var bara att dra av pluspolen och sätta på igen så fungerade det en stund.

    Tröttnade på att hålla på så hela tiden så jag bytte plats på dom 2 ventilerna som sitter i motorrummet (en på torpedplåten och en på vänster framskärm ungefär.) då fungerade det i ungefär 4dagar utan problem. men nu är det tillbaka igen. Kan det vara någon av dom 2 ventilerna som är trasiga? börjar få träningsverk i gasfoten nu, då den går på vajersystemet och går som en potta skit.. testade att spruta elektronikrengöring(tror det går lika bra som startgas? brinner fint iallafall) lite överallt i motorn, i hopp om att den skulle gå upp i varv om det var någon vakumläcka, men det verkade den inte göra.

    Sen är ju tomgången jättekass, ungefär 350-400rpm när den är kall (eller ingen alls) och ca. 600rpm när dne är varm. sen går den ner i varv innan den varvar upp när man gasar.. så ibland har den en tendens att dö när man ska iväg vid t.ex. rödljus. riktigt jobbig att köra!

    snälla hjälp mig så jag slipper det här problemet nu!

    Mvh Peter, ägare av en saab 9000 aero -93.
    Saab 9000 Aero

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Saab 9000 aero TCS CTRL fel!

    Låter som liknande symptom jag hade när jag köpte bilen.
    För mig var det spjällhuset som var trasigt!

  3. #3

    Re: Saab 9000 aero TCS CTRL fel!

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Låter som liknande symptom jag hade när jag köpte bilen.
    För mig var det spjällhuset som var trasigt!

    Någon mer som kan instämma på detta? kan man mäta upp spjället på nåt vis för att se att det är det som är trasigt? kostar ändå runt 2000spänn.. vore surt att köpa det och sen inte märka någon skillnad haha.. tack på förhand.
    Saab 9000 Aero

Liknande ämnen

  1. TCS CTRL Saab 9000
    Av Doidon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 21:15
  2. Ytterligare en tråd om TCS CTRL fel
    Av cryoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:52
  3. ctrl engin och tcs ctrl!
    Av olssonjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 12:02
  4. TCS CTRL Problem?
    Av lallas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •