Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Påpekade för verkstaden om missljud i motorn men mekanikern hävdade att det inte var kedjan som lät illa trots att jag specifikt var orolig för just den..

    Fem mil senare efter service för 3500 och generatorbyte går kedjan av!! Bilen bärgas till Saab men Mekonomen tittar på den och ser direkt att kedjan gått av... 12500 för arbete att byta motor plus kostnaden för ny motor... Suck...

    Verkstaden som servade bilen ville vid första samtalet inte ta något ansvar... Deras chef skall ringa tillbaka dock..

    Bilen, en 9-3 SS, automat -03:a

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    jag antar att verkstaden som servade den var en Mekonomen verkstad men att den står hos Saab nu? Har du då inget papper på att du påpekat felet som sådant så lär det ju bli ord mot ord. Det lär ju bli väldigt svårt att bevisa att det ljud du påvisade för mekanikern då kan hänvisas till nuvarande fel, mekanikern kan ju hävda att han trots allt inte hörde nåt onormalt ?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    gäller nog att ha det där på papper.
    Jag har iaf varit med om att det stått på servicekvittot om man påpekat nått specielt de ska kolla efter.

    Sen kan man ju tycka det är dåligt av mekanikern att verkligen inte kolla upp om det är något när kunden ändå bett om det.
    Om det nu stämmer vad Tokv41 säger så har han ju istortsätt bett mekanikern att kolla upp missljudet, sånna saker brukar ju dyl verkstäder vara snabba på att snappa upp då det innebär extra pengar för lite arbete...

    För övrigt tycker jag 12500kr för ett motorbyte låter oförskämt dyrt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag antar att verkstaden som servade den var en Mekonomen verkstad men att den står hos Saab nu? Har du då inget papper på att du påpekat felet som sådant så lär det ju bli ord mot ord. Det lär ju bli väldigt svårt att bevisa att det ljud du påvisade för mekanikern då kan hänvisas till nuvarande fel, mekanikern kan ju hävda att han trots allt inte hörde nåt onormalt ?
    Nej mekonomen har bara konstaterat att kedjan var av.. Den bärgades till Saab men de hade inte tid att titta på bilen så mekonomen som ligger bredvid kollade på den..

    Verkstaden som servade bilen har erkänt att det var kraftiga missljud från motorn och trots min oro för kedjan så sa mekanikern att det var från vaccumpumpen det lät och INTE kedjan. Detta erkänner mekanikern idag då jag påtalat att kedjan gått av... Dock menar mekanikern att han "gjort så gott han kunnat" ungefär och han säger att han tyckte ljudet kom från vaccumpumpen... Jag tycker inte resonemanget håller utan tycker de borde ha kollat kedjan eftersom jag påtalat denna och att missljudet lät som rassel..

    Intressant är också att samma mekaniker för två år sedan efter att svenska bil sagt att kedjan måste bytas menat att det var vaccumpumpen och denna bytte han istället.. Missljudet kvarstod och han insisterade på att det var normalt för 9-3:or... Sedan har bilen servats där och varje gång den lämnats in har jag påtalat motorljudet men det har vart normalt enligt verkstaden och mekanikern...

    Så detta är andra gången som mekanikern hävdar att det är vaccumpumpen som låter och inget annat.. Och nu är motorn förstörd... Troligen har kedjan vart dålig sedan två år tillbaka.. Nu vid 14700 mil gick den av..

    Jag tycker det vore skäligt att står för kostnaden för vad ett kamkedjebyte kostar och resten borde verkstaden stå för.. De har lämnat ut en bil efter service med konstaterat kraftigt missljud och sagt att kedjan inte är dålig och sen fem mil efteråt havererade hela motorn och Nu landar notan på 35 000...

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    återigen, har du nåt av detta på papper? Det är ju nästan så du skulle ha spelat in det om nu mecken erkänt att det var kraftiga missljud. Allt kan ju låta bra i en början men blir det tvist och ord står mot ord så är det konkreta bevis man måste ha så man kan bevisa att felet funnits där men att de inte "brytt sig" eller hur man nu ska få det till. Det är ju mycket mycket sällan skador av den här digniteten går att lösa mellan två människor utan nåt tjafs blir det alltid och rätt var det är så är det rättsapparaten som ska bestämma och då duger det inte med nå lösryckta muntliga utsagor.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    återigen, har du nåt av detta på papper? Det är ju nästan så du skulle ha spelat in det om nu mecken erkänt att det var kraftiga missljud. Allt kan ju låta bra i en början men blir det tvist och ord står mot ord så är det konkreta bevis man måste ha så man kan bevisa att felet funnits där men att de inte "brytt sig" eller hur man nu ska få det till. Det är ju mycket mycket sällan skador av den här digniteten går att lösa mellan två människor utan nåt tjafs blir det alltid och rätt var det är så är det rättsapparaten som ska bestämma och då duger det inte med nå lösryckta muntliga utsagor.
    Inga papper på det men jag har svårt att tro att han ska neka till det han precis sagt.. En ganska liten verkstad med ett flertal kunder från min bransch som jag rekommenderat.. Däremot kommer de nog försöka hävda att de inte kunde kolla kedjan eller liknande.. Tror inte de kommer neka till att de var kraftiga missljud...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Hej !

    Gör så här; tala med advokat eller konsumentrådgivare.
    Då vet du vad du har för utsikter att lyckas med att få verkstaden att stå för sitt ansvar. Sedan kontakt med verkstad med ett tydligt budskap.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Gör så här; tala med advokat eller konsumentrådgivare.
    Då vet du vad du har för utsikter att lyckas med att få verkstaden att stå för sitt ansvar. Sedan kontakt med verkstad med ett tydligt budskap.
    Skall låta verkstadens chef hör av sig först.. Säger han nej till ansvar så skall jag ta reda på möjligheterna...

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Dr. Boost har helt rätt.
    Kolla upp med konsumentrådgivare och/eller jurist först! Ta sedan själv kontakt med verkstadschefen. Annars riskerar du att verkstaden låser fast sig vid ett "nej, vi tar inget ansvar" redan från början, och har det börjat gå prestige i det hela blir det mycket svårare!
    Bättre att förekomma än att förekommas.
    Det är alltid bäst att vara väl förberedd!
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Dr. Boost har helt rätt.
    Kolla upp med konsumentrådgivare och/eller jurist först! Ta sedan själv kontakt med verkstadschefen. Annars riskerar du att verkstaden låser fast sig vid ett "nej, vi tar inget ansvar" redan från början, och har det börjat gå prestige i det hela blir det mycket svårare!
    Bättre att förekomma än att förekommas.
    Det är alltid bäst att vara väl förberedd!
    Jag vet vad som gäller redan och det vet verkstaden också.. Det handlar bara om att ta sitt ansvar eller ej...

    Va tror Ni angående motorn.. Den startade inte efter att den stängts av.. Kedjan gick alltså inte under körningen utan precis vid starten eller stoppet... Kan motorn ha klarat sig någorlunda eller är ventilerna krökta?

    Mekonomen kollade bara snabbt och lyssnade...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Om kedjan är AV då startar inte ens motor och ingen kan/får lyssna, toppen ska bort så fort som möjligt tom att börja.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av George
    Om kedjan är AV då startar inte ens motor och ingen kan/får lyssna, toppen ska bort så fort som möjligt tom att börja.

    Med vänlig hälsning
    George
    Nej bilen startar så klart inte.. Dock gick kedjan av antingen direkt vid start eller vid stoppet innan starten.. Den small alltså inte medan bilen rullade..

    Verkstaden har vridit på nyckeln och sen tittat eftersom de direkt hörde att motorn inte hade någon kompression...

    Jag har som sagt inte haft med bilen att göra sedan den servades...

    Fragan är hur skadad motorn är dock...?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Att kamkedjor går av just när man startar motorn är vanligt vad jag har förstått. Oljan är kall och friktionen maximal. Chansen är säkert stor att det räcker men ett topplocksjobb...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Okej,
    Nu klarnar mer. De behöver inte vara någon större skada alls. Om jag var dig skulle jag vänt mig till forums killar i din närhets boende att ta ner toppen och kolla.
    Tips: skriv i signaturen var du bor så de går åt rätt håll. Själv tror jag att du har som sämst krökt en eller par ventiler men inget mer.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Chansen är säkert stor att det räcker men ett topplocksjobb...

    M.V.H.
    Ser att Andreas har svarat och jag tycker som han.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    74

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Citat Ursprungligen postat av George
    Okej,
    Nu klarnar mer. De behöver inte vara någon större skada alls. Om jag var dig skulle jag vänt mig till forums killar i din närhets boende att ta ner toppen och kolla.
    Tips: skriv i signaturen var du bor så de går åt rätt håll. Själv tror jag att du har som sämst krökt en eller par ventiler men inget mer.

    Med vänlig hälsning
    George
    Hej,jag tror det är fler ventiler,men det var inte därför jag svarade,kolla styrningarna, dem spricker när ventilerna kröks.

    mvh pillee

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Okej, ja vi får se.. Jag skall om nu int everkstaden vill ta ansvar för bilen, plocka av toppen.. Jag tror jag grejar detta själv tillsammans med lite bekanta..

    Det är dock lite oklart när kedjan gick.. Eventuellt han flickvännen lägga i backen men hon är osäker.. Sen testades det att starta bilen ett flertal ggr bland annat med startkablar men den är ju så klart heldöd förutom att strömmen slås på...

    Får ta och kolla toppen och kika.. Kanske som sagt räcker att fixa någon enstaka ventil.. Kolvarna har kanske klarat sig?

    Bilen finns fö. i Stockholm men skall snart bogseras på en dolly till Falun..

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Har iaf besparat en ny ägare denna trevliga överraskning.. Tänkte sälja bilen för 6 månader sedan..

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Det har löst sig nu efter mycket diskussioner.. Chefen för verkstaden gav med sig och erkände att verkstaden gjort fel. Mekanikern vidhöll dock att han inte gjort något fel.. All heder till chefen..

    Verkstaden ska nu fixa allt och jag får stå för kostnaden av ett kamkedjebyte.. resterande kostnad för motorrenovering alt. motorbyte står verkstaden för..

    Nu till några frågor.. Finns det något speciellt som jag skall kolla efter då bilen e lagad? Dvs. finns det saker som kan ha tagit skada men som verkstaden hypotetiskt skulle kunna försöka mörka? Olika pumpar, slangar, etc? Kan tex en styrservopump ha tagit skada? Den läcker nämligen lite olja såg jag...

    Vad är ett normalt pris för ett kamkedjebyte? Verkstaden är inte auktoriserad och har tidigare vart betydligt billigare än svenska bil.. Anledningen att jag frågar är för att jag glömde fråga och läget mellan mig och mekanikern är lite spännt just nu......

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Kamkedjan av!! Motorbyte trots påpekande hos serviceverkstad

    Hej !

    Du borde väl få kostnaden för vacuumpumpen tillgodo?
    Samt ersättning för stilleståndet.
    Oljepumpen bör kontrolleras noga, kolla filtret map metallpartiklar.
    Kräv dokumentation på jobbet.
    Har du fått prisuppgift på kamkedjebytet? Här kan du bli jävligt blåst beroende på hur de väljer att beräkna kostnaden.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Bra serviceverkstad i Kalmartrakten?
    Av epkulse i forum Region Syd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 13:32
  2. Aukt. Serviceverkstad??
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 11:11
  3. Tips på serviceverkstad
    Av imported_änders i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 22:26
  4. Saab serviceverkstad i Strömstad?
    Av Öyvind.H i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •