Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    20

    Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Hej,

    Har ett besynnerligt problem med min 9-3 Aero Cab 04.

    Bilen beter sig väldigt illa på vägen (extrem spårkänslig, ormar sig vid acceleration, vinglig i bakvagn vid rattutslag osv jag har köpt bilen för en månad sedan,
    däckmönstret är bra på den men märket är inte det bästa, däcken är av fabrikat
    Marshal 225/45/17 vet om det kan vara däcken som gör bilen extrem spårkänslig, eller har ni förslag på vad det kan vara


    Vad säger chassiexperterna?

    Mvh
    KK

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Däcken kan vara en bidragande orsak.

    Ett första steg är att öka lufttrycket. Börja med 3,0 bar fram och 2,9 bar bak. Återkom

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    20

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Det är det jag har i dom 3,0 bar fram och 2,9 bar bak:-(

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Det är nog däcken som är problemet har provat det märket en gång och det blev som du beskriver- totalkass med budgetdäck, min erfarenhet är att man skall satsa på kvalitetsdäck typ Cotinental eller Michelin, visserligen dyrare men de funkar alltid samt håller balansen däcket ut.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Har exakt samma problem med min 9-3SS.
    Har testat en mängd olika lufttryck i däck, men ingen förbättring.
    Letar nu däck för fullt...
    Kommer satsa på Michelin sport kontakt ps2, alt Goodyear eagle F1 asymetric.
    Har hört mycket gott om dom däcken, samt vilken skillnad det gör med bra märkesdäck.
    Mina däck är iofs Hankook fram och Pirelli bak, men framdäcken har sett sina bästa dagar.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Nu har jag visserligen en 9-5, men det kanske inte har någon större betydelse i sammanhanget?

    Nåväl, min bil var extreeemt spårkänslig tills alldeles nyligen. Den blev väldigt spårkänslig när ena stötdämparen gav upp och ännu lite värre när bakdäcken tillfälligt byttes ut mot vinterdäck. I fredags bytte jag bakre stötdämparna och det var verkligen ett lyft! Liite spårkänslighet fanns dock kvar. När jag igår bytte ut vinterdäcken bak mot nya Nankang NS-20 (alltså budgetdäck) 225/45-17 så försvann den sista spårkänsligheten så gott som helt och hållet. Visst märker man av spår i vägen fortfarande, men inte mer än i någon annan bil. Absolut inte mer än den gjorde med de gamla sommardäcken i bak heller, för den delen. Någon Michelinmodell var det då.

    Nu är jag både trött och sjuk, så jag skrev väldigt rörigt. Men slutsatsen är alltså att stötdämparna påverkade min bils spårkänslighet avsevärt mer än däcken. Ni borde visserligen ha märkt om era stötdämpare är dåliga, men det skadar sällan att dela med sig av sina erfarenheter.
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Nu har jag visserligen en 9-5, men det kanske inte har någon större betydelse i sammanhanget?

    Nåväl, min bil var extreeemt spårkänslig tills alldeles nyligen. Den blev väldigt spårkänslig när ena stötdämparen gav upp och ännu lite värre när bakdäcken tillfälligt byttes ut mot vinterdäck. I fredags bytte jag bakre stötdämparna och det var verkligen ett lyft! Liite spårkänslighet fanns dock kvar. När jag igår bytte ut vinterdäcken bak mot nya Nankang NS-20 (alltså budgetdäck) 225/45-17 så försvann den sista spårkänsligheten så gott som helt och hållet. Visst märker man av spår i vägen fortfarande, men inte mer än i någon annan bil. Absolut inte mer än den gjorde med de gamla sommardäcken i bak heller, för den delen. Någon Michelinmodell var det då.

    Nu är jag både trött och sjuk, så jag skrev väldigt rörigt. Men slutsatsen är alltså att stötdämparna påverkade min bils spårkänslighet avsevärt mer än däcken. Ni borde visserligen ha märkt om era stötdämpare är dåliga, men det skadar sällan att dela med sig av sina erfarenheter.
    Det är alltid nyttigt med erfarenhet. Även om det kommer från andra...
    Så jag med fler tackar säkert för tipset.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Kan bara hålla med om att däcken betyder mycket. Tycker mina kumho däck gör sig bättre på cabben än continental däcken som saab monterade från fabrik. Är både tystare samt mindre spårkänslig.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Läst KK:s tråd Extremt spårkänslig 9-3 SC... ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Enormt matnyttig och intressant läsning...
    Fanns massa bra info.
    Känns mindre bra att läsa om contis däck, då jag förhoppningsvis hämtar ut en hel omgång sådana i morgon eftermiddag
    Have you ever seen horses pushing?!!

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04

    SS/SC är enormt känsliga för minsta felaktiga hjulinställning och val av däck.

    Jag trodde att mina bakdämpare/bussningar var totalt slut när jag körde lite hårdare med vinterdäcken 225/45/17 Hakka5 dubbade men nu med sommardäck är det inget problem och bilen är som ny.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. 9-5 -03 Extrem blå rök (motorhaveri) vad hände?
    Av cepehjulet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 12:07
  2. Extrem front lr liknande?
    Av saab_krille88 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 05:40
  3. extrem bodykitt?
    Av Mekarbruden i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 01:57
  4. Extrem oljeförbrukning?
    Av m@ilert i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 18:14
  5. extrem 99 på garaget
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 05:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •