Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta till Aero turbo på 9000 cs

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Har fått tag i en TD04 15T turbo från en 9000 Aero som känns som den är i bra skick. Så jag tänker alltså byta till den turbon från T25 aggregatet som sitter nu på min 9000 CS -96, 2.0t. T25 som sitter på nu har inte skurit eller så men det finns glapp i axelns riktning, laddar som normalt dock.

    Frågan är vilka delar bör/måste bytas ut? Jag har med alla rör till Aero turbon men inga banjoskruvar, kanske är samma?

    Fick även med ett grenrör från samma Aero bil som ser helt ut som jag tänkte passa på att sätta dit då det är en pinnbult som är av i dag vid grenröret.

    Blir en fin alu-ic i samband med skiftet med.

    Behövs det andra spridare / 3 bars mapsensor för att ha full glädje av Aero turbon?

    Tacksam för tips!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    programvara


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av termos
    programvara


    //T
    Jo, så långt är jag med att detta blir nödvändigt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Hmm... ingen 9000 åkare som har slängt i en Aero snurra och som kan ge lite tips på vad som bör införskaffas av packningar etc inför bytet?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Hej!

    Pinnbulten som är av sitter i toppen, inte i grenröret. Eller menar du i förbandet mellan turbo och grenrör?

    Hursomhelst så är det samma grenrör (T25) till T25-turbon och TD04.

    Du behöver:

    *Packning mellan grenrör och topp (om grenröret lossas från motorn, vilket jag tycker är helt klart enklast.) Finns på speedparts.

    *Plåtpackning mellan turbo och grenrör.

    *Nya kopparbrickor till banjoskruvarna i alla ändar.

    *Banjoskruv. Iaf 2st är mindre på TD04an.

    * Packning mellan oljeretur och turbo. Går att göra själv.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Om en pinnbult gått av och grenröret bort bör du byta alla pinnbultarna till nya fräscha. Risken är uppenbar att du har fler dåliga bultar. Speedparts har en prisvärd sats med pinnbultar och muttrar.
    Skaffa gärna nya muttrar till Turbo och DP också.

    banjoskruvarna som behövs till turbon är 2st M12x1,5 för vattenkylningen.
    Tänk på att det behövs 2 kopparbrickor till varje banjoskruv

    Rekommenderar att även skaffa staget som sitter mellan turbo och motorblock om det inte följde med. Kan enkelt tillverkas själv om man är händig med svetsen annars finns det på Saab.

    Fundera på om du ska porta wg´n innan monteringen om 3" system ska monteras

    Med större IC, gärna ett snäpp större spridare (alt högre bränsletryck), 3" avgas + rejskat och ev en kralligare koppling och såklart programvara kommer du att kunna nyttja snurran maximalt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Om en pinnbult gått av och grenröret bort bör du byta alla pinnbultarna till nya fräscha. Risken är uppenbar att du har fler dåliga bultar. Speedparts har en prisvärd sats med pinnbultar och muttrar.
    Skaffa gärna nya muttrar till Turbo och DP också.

    banjoskruvarna som behövs till turbon är 2st M12x1,5 för vattenkylningen.
    Tänk på att det behövs 2 kopparbrickor till varje banjoskruv

    Rekommenderar att även skaffa staget som sitter mellan turbo och motorblock om det inte följde med. Kan enkelt tillverkas själv om man är händig med svetsen annars finns det på Saab.

    Fundera på om du ska porta wg´n innan monteringen om 3" system ska monteras

    Med större IC, gärna ett snäpp större spridare (alt högre bränsletryck), 3" avgas + rejskat och ev en kralligare koppling och såklart programvara kommer du att kunna nyttja snurran maximalt.

    Tack för svar, det sitter ett stag på turbon. Vad menar du med att porta wastegaten?

    Jag har 3" DP och racekatt och tänker även skaffa 3" efter katten med. En EXD Custom IC står här bredvid och lyser upp rummet.. :-) Ny Aero koppling monterad och förstärkt låda.

    Så det kan räcka med originalspridarna om man kör med 3 bars mapsensor? Siktar på runt 300 HK.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hej!

    Pinnbulten som är av sitter i toppen, inte i grenröret. Eller menar du i förbandet mellan turbo och grenrör?

    Hursomhelst så är det samma grenrör (T25) till T25-turbon och TD04.

    Du behöver:

    *Packning mellan grenrör och topp (om grenröret lossas från motorn, vilket jag tycker är helt klart enklast.) Finns på speedparts.

    *Plåtpackning mellan turbo och grenrör.

    *Nya kopparbrickor till banjoskruvarna i alla ändar.

    *Banjoskruv. Iaf 2st är mindre på TD04an.

    * Packning mellan oljeretur och turbo. Går att göra själv.

    Mvh

    Tack flr svar, jo det saknas en mutter om man säger mellan grenrör och block så det blir vält till att byta ut alla till nya fräscha när man ändå håller på.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Om en pinnbult gått av och grenröret bort bör du byta alla pinnbultarna till nya fräscha. Risken är uppenbar att du har fler dåliga bultar. Speedparts har en prisvärd sats med pinnbultar och muttrar.
    Skaffa gärna nya muttrar till Turbo och DP också.

    banjoskruvarna som behövs till turbon är 2st M12x1,5 för vattenkylningen.
    Tänk på att det behövs 2 kopparbrickor till varje banjoskruv

    Rekommenderar att även skaffa staget som sitter mellan turbo och motorblock om det inte följde med. Kan enkelt tillverkas själv om man är händig med svetsen annars finns det på Saab.

    Fundera på om du ska porta wg´n innan monteringen om 3" system ska monteras

    Med större IC, gärna ett snäpp större spridare (alt högre bränsletryck), 3" avgas + rejskat och ev en kralligare koppling och såklart programvara kommer du att kunna nyttja snurran maximalt.

    Tack för svar, det sitter ett stag på turbon. Vad menar du med att porta wastegaten?

    Jag har 3" DP och racekatt och tänker även skaffa 3" efter katten med. En EXD Custom IC står här bredvid och lyser upp rummet.. :-) Ny Aero koppling monterad och förstärkt låda.

    Så det kan räcka med originalspridarna om man kör med 3 bars mapsensor? Siktar på runt 300 HK.
    Med allt det godiset finns det ingen anledning att snåla på en uppsättning spridare. Tar bara några sekunder för mapparen att fixa det i mjukvaran.

    Sen är jag tveksam till att du verkligen behöver 3bars MAP men det kan nog mapparen svara på.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Skenande laddtryck kan bli en följd av ett alltför fritt flödande avgassystem. Detta är speciellt vanligt på just avgashus #6 som sitter på din Aero-turbo.

    Lösningen är att ta upp WG-hålet i avgashuset så att mer avgaser kan evakueras den vägen och tvingas gå genom turbinen.

    Det har funnits trådar med bilder på hur folk har gjort förut. Sök lite. Själva portningen utförs med en dremel eller liknande.

    Ang. spridare så är Bosch gröna Volvo-spridare lämpliga för upp till runt 340hk på BF98. Då har du marginal på bränslesidan. 300hk på original röda -431or är att ligga på gränsen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Skenande laddtryck kan bli en följd av ett alltför fritt flödande avgassystem. Detta är speciellt vanligt på just avgashus #6 som sitter på din Aero-turbo.

    Lösningen är att ta upp WG-hålet i avgashuset så att mer avgaser kan evakueras den vägen och tvingas gå genom turbinen.

    Det har funnits trådar med bilder på hur folk har gjort förut. Sök lite. Själva portningen utförs med en dremel eller liknande.

    Ang. spridare så är Bosch gröna Volvo-spridare lämpliga för upp till runt 340hk på BF98. Då har du marginal på bränslesidan. 300hk på original röda -431or är att ligga på gränsen.

    Mvh
    OK, kanske kan ligga kvar med original avgas efter katten då för att slippa det problemet. Får se om det kan läggas in program där originalspridarna räcker tills vidare och satsa på grönisar och uppdatering av programmet lite längre fram.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Beroende på hur/var du mappar kan det vara mer eller mindre lämpligt att byta spridare och anpassa mjukvaran direkt. Surt om du skulle behöva betala en rejäl slant till mapparen bara för ett spridarbyte

    Är inte helt säker på att du undkommer portningen genom att skippa bakre delen av 3" systemet
    Det är dessutom bra mycket enklare att porta avgashuset innan du monterat snurran. När den väl sitter på plats är risken stor att det blir för jobbigt och därför ogjort.

    Egentligen räcker det med 3" system med racekat för att maxa ett 15T, men en kralligare ic och större spridare ger större uthållighet och mindre risk för sänkt prestanda under varma dagar. Med förstärkt låda och starkare koppling har du såklart möjlighet att få nytta av 3bars MAP
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Beroende på hur/var du mappar kan det vara mer eller mindre lämpligt att byta spridare och anpassa mjukvaran direkt. Surt om du skulle behöva betala en rejäl slant till mapparen bara för ett spridarbyte

    Är inte helt säker på att du undkommer portningen genom att skippa bakre delen av 3" systemet
    Det är dessutom bra mycket enklare att porta avgashuset innan du monterat snurran. När den väl sitter på plats är risken stor att det blir för jobbigt och därför ogjort.

    Egentligen räcker det med 3" system med racekat för att maxa ett 15T, men en kralligare ic och större spridare ger större uthållighet och mindre risk för sänkt prestanda under varma dagar. Med förstärkt låda och starkare koppling har du såklart möjlighet att få nytta av 3bars MAP
    Hmm.. inte helt lätt detta, ser man t. ex på Maptun så kör de med grönisar och 340 HK med denna turbo och har en "förstärkt wg-klocka", hur kan detta få ur avgaserna mer effektivt? Står iaf ingen om att de portar wg:n.

    Hur mycket ska man porta upp hålet? Har kollat lite på de bilder som finns lite här och var. Är ju rädd att man skule slipa för mycket..

    Är det så att säga hela hålet som ska ökas eller är det bara kanterna som ska göras mjukare på in och utloppet? Måste man montera bort avgashuset, tänkte om slip spån kan skada något i turbon, eller räcker det att göra rent och blåsa ur med tryckluft efteråt?

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    300 riktiga pållar? tja, det finns olika vägar att gå. För mig känns det bökigt att ställa sig och byta turbo från T25 till en 15T och ett halvdussin andra bökeprylar för detta ändamål (ist för ett redigt aggregat från början), men alla blir glada på sin fason.

    Jag anser fortfarande att "steg 3" för 9000 Aero är den ideala trimgraden, en perfekt kompromiss ur en mängd infallsvinklar.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Hmm.. inte helt lätt detta, ser man t. ex på Maptun så kör de med grönisar och 340 HK med denna turbo och har en "förstärkt wg-klocka", hur kan detta få ur avgaserna mer effektivt? Står iaf ingen om att de portar wg:n.
    Till 340hk satsen är det 19T aggregat
    Hur en förstärkt wg kan trixa med GLT har jag aldrig förstått heller men Maptun eller någon ur fan-cluben kanske kan förklara detta på ett begripligt sätt
    Om det inte räcker med att spärra wg i helöppet läge för att hålla GLT på rätt nivå förstår jag inte hur en starkare fjäder i dosan skulle klara det bättre

    Det går självklart att köra med oportad wg om man är medveten om riskerna med ett GLT på uppåt 1bar@6000rpm. Så länge allt står rätt till i motorn märker man aldrig av detta fenomen men man måste vara medveten om att Trionic inte längre har möjligheten att sänka trycket till en safe nivå.

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Är det så att säga hela hålet som ska ökas eller är det bara kanterna som ska göras mjukare på in och utloppet? Måste man montera bort avgashuset, tänkte om slip spån kan skada något i turbon, eller räcker det att göra rent och blåsa ur med tryckluft efteråt?
    Man ökar arean på hålet och fixar lite med kanterna så dom blir mjukare.
    Man lossar avgashuset från turbon när portningen ska göras. Eftersom det är så enkelt att lossa huset finns ingen anledning att riskera något.

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    300 riktiga pållar? tja, det finns olika vägar att gå. För mig känns det bökigt att ställa sig och byta turbo från T25 till en 15T och ett halvdussin andra bökeprylar för detta ändamål (ist för ett redigt aggregat från början), men alla blir glada på sin fason.
    Jag tycker bytet är väl värt jobbet då 15T är en väldigt trevlig snurra. Beror ju också lite på hur heligt det är med just 300hk. Om nu en 15T bara klarar 292,3hk kanske det är rätt ok ändå.

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag anser fortfarande att "steg 3" för 9000 Aero är den ideala trimgraden, en perfekt kompromiss ur en mängd infallsvinklar.
    Håller med till fullo

    Man kan ju fundera på många sätt hit och dit.
    Ett steg 3 ger mycket för pengarna och är både driftsäkert och problemfritt hos SBP. Däremot får man leva med att bilen blir temperaturkänslig (tappar effekt varma dagar) och inte är så uthållig när det körs hårt. Steg 3 mår helt enkelt bra av en bättre IC och lite mer bränslekapacitet.

    I trådskaparens fall där det ska ändå bytas turbo och IC + koppling redan finns och 3bar MAP redan finns i konceptet, så är ju inte steget så långt till ett 340kit istället och vips har man trillat i trimträsket igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    300 riktiga pållar? tja, det finns olika vägar att gå. För mig känns det bökigt att ställa sig och byta turbo från T25 till en 15T och ett halvdussin andra bökeprylar för detta ändamål (ist för ett redigt aggregat från början), men alla blir glada på sin fason.

    Jag anser fortfarande att "steg 3" för 9000 Aero är den ideala trimgraden, en perfekt kompromiss ur en mängd infallsvinklar.

    För min del en prisfråga, fick tag i en fin IC och den här turbon till en mycket rimlig peng. Min nuvarande T25 börjar ändå bli sliten så detta är motivationen. Den dagen den här Aero turbon blir sliten eller skadad så kan man ju passa på att uppdatera den till en 19T med. Sen har man ju hört att alla tycker det är en trevligare turbo.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Man ökar arean på hålet och fixar lite med kanterna så dom blir mjukare.
    Man lossar avgashuset från turbon när portningen ska göras. Eftersom det är så enkelt att lossa huset finns ingen anledning att riskera något.

    Jag tycker bytet är väl värt jobbet då 15T är en väldigt trevlig snurra. Beror ju också lite på hur heligt det är med just 300hk. Om nu en 15T bara klarar 292,3hk kanske det är rätt ok ändå.

    Man kan ju fundera på många sätt hit och dit.
    Ett steg 3 ger mycket för pengarna och är både driftsäkert och problemfritt hos SBP. Däremot får man leva med att bilen blir temperaturkänslig (tappar effekt varma dagar) och inte är så uthållig när det körs hårt. Steg 3 mår helt enkelt bra av en bättre IC och lite mer bränslekapacitet.

    I trådskaparens fall där det ska ändå bytas turbo och IC + koppling redan finns och 3bar MAP redan finns i konceptet, så är ju inte steget så långt till ett 340kit istället och vips har man trillat i trimträsket igen
    Ja det blir ingen dyr mappning på fina firman, så jag kan leva med att mappa om senare om det blir grönisar. Och visst 290 spralliga hästar funkar fint det med. Vill även ha en bil som håller då det är vardagsbilen. Men om jag känner mig själv rätt så börjar det klia efter lite mer effekt när man vant sig.. ;-)

    Sen hoppas jag att den kraftiga Bolt on EXD custom alu IC'n kommer göra att kärran går bättre även när det är varmare ute. Den ser väl ut att vara typ dubbelt så djup som original IC.

    Hmm.. får se om jag ska slipa lite på avgashuset då i helgen.. Är det bara att skruva loss "förbandet" som går runt och dra av avgashuset, och gå loss med ett slipstift?

    Tack för alla svar!

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Mm, är det någon av er som tittat ner i 6ans hus på länge.
    GTBB går bra att porta, men 6ans...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Byta till Aero turbo på 9000 cs

    Visst kan man porta 6:ans hus men man får tänka sig för så man inte tar för mycket.
    Även om man bara kan ta bort lite material blir det knappas sämre av operationen. Visst ökar risken för sprickor, men avgshusen spricker ju ändå :

    (
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Hmm.. får se om jag ska slipa lite på avgashuset då i helgen.. Är det bara att skruva loss "förbandet" som går runt och dra av avgashuset, och gå loss med ett slipstift?

    Tack för alla svar!
    Så gör man.
    Var försiktig när du drar av huset så du inte drar det snett och skadar fläktvingarna
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  2. Byta till en aero turbo..
    Av 4Klover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 10:54
  3. [LÖST] Byta till Aero turbo, samma effekt som Aero vid chippning? 9000 2.3 Turbo
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •