Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Info om BLS XWD 08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Info om BLS XWD 08

    Hej,

    med risk att svära i kyrkan. Var och tittade på 9-3 och BLS i går. Upptäckte sedan på nätet att det fanns ett antal BLS XWD. Sökte här på forumet men hittade inga svar på mina frågor, så här kommer det;

    Är det någon som har tillgång till info om BLS XWD, exempelvis någon broschyr över BLS där även XWD modellen ingår (inte det allmän snacket utan specifikationer). Den vi fått tag på omfattande BLS 08:orna, innehåller ingen sådan modell. Försökt digitalt på Cadillacs hemsidan Europa, men den verkar vara permanent nere.

    Är det samma chassi som 9-3 XWD?

    Är 2,8 motorn samma, en artikel från teknikens värld 06, antyder att vissa skillnader finns.

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Info om BLS XWD 08

    Vad jag förstått så har BLS en något mjukare/bekvämare chassiesättning än 9-3 och är bättre ljudisolerad. I övrigt ska chassie och hela drivlinan (motor, växellåda, kraftöverföring) vara samma som 9-3. De byggs ju i samma fabrik t.o.m.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Info om BLS XWD 08

    Hade inte FWD BLS V6 2.8t 255 hk jämfört med Saabens 250 motiverat av annat avgassystem?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hade inte FWD BLS V6 2.8t 255 hk jämfört med Saabens 250 motiverat av annat avgassystem?
    Ingen skillnad på avgassystem, utan enbart mjukvaruförändringar.

    Både Saab 9-3 2.8T XWD samt BLS 2.8T XWD har såvitt jag vet 280hk, och under 2008 så hade även FWD 2.8T Aero 255hk. 2009 har både FWD och XWD 2.8t Aero 280hk men lägre vrid på FWD.

    Ingen skillnad över huvud taget gällande drivlina på ngn av motoralternativen för BLS el 9-3an. Dock så vet jag inte hur det ligger till med diffen eLSD som under 2008 bara fanns på Turbo X och inte som tillval på 9-3an. Tror inte heller den fanns som tillval på BLSen i och med detta.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Info om BLS XWD 08

    Jag ställer mig tveksam till att det ens är mjukvaruförändringar som orsakar de 5 extra hästkrafterna. De ligger gott och väl inom de tillåtna toleranserna för angiven och verklig effekt, och är snarare orsakade av att det verkar mer "premium" för Cadillac att ha en högre angiven effekt än Saab.
    Min kvalificerade gissning är att det är orsaken till att Saabs motorer har 5 extra hästar så fort de sitter i en Cadillac.

    Volvo LV gör samma sak med 16-litersmotorerna i Europa vs. USA. Angiven effekt för USA är 5 hästar högre än för EU, trots att motorerna är helt identiska. Prestige helt enkelt.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Volvo LV gör samma sak med 16-litersmotorerna i Europa vs. USA. Angiven effekt för USA är 5 hästar högre än för EU, trots att motorerna är helt identiska. Prestige helt enkelt.
    Det ligger inte i olika metoder att mäta eller definiera vad en hästkraft är?

    Det finns ju "några" sätt att välja på

    http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Measurement
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Info om BLS XWD 08

    Kan det vara så att BLS väger lite mer än motsvarande 9-3? Om den nu har extra ljudisolering? Kanske skruvade man upp 5hk för att få likvärdig prestanda?
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kan det vara så att BLS väger lite mer än motsvarande 9-3? Om den nu har extra ljudisolering? Kanske skruvade man upp 5hk för att få likvärdig prestanda?
    Om jag minns rätt fick 9-3an yttligare isolering i stil med BLS året efter BLS kom. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kan det vara så att BLS väger lite mer än motsvarande 9-3? Om den nu har extra ljudisolering? Kanske skruvade man upp 5hk för att få likvärdig prestanda?
    Om jag minns rätt fick 9-3an yttligare isolering i stil med BLS året efter BLS kom. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det.
    Låter konstigt. Jag tycker 9-3 fortfarande är väldigt bullrig och BLS har ju t.o.m. fått bra beröm i motorpressen för ljudnivån. Personligen har jag aldrig provat BLS. Jag förskte hitta en demobil för något år sedan men gav upp efter en stund...
    Hur ska man sälja bilar när en potentiell kund inte hittar handlaren?
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Volvo LV gör samma sak med 16-litersmotorerna i Europa vs. USA. Angiven effekt för USA är 5 hästar högre än för EU, trots att motorerna är helt identiska. Prestige helt enkelt.
    Det ligger inte i olika metoder att mäta eller definiera vad en hästkraft är?

    Det finns ju "några" sätt att välja på

    http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Measurement
    Nej, det beror inte på det. Om man använde sig av olika definitioner på LV-motorerna i USA vs. EU skulle det skilja betydligt mer i effekt än bara 5 hk!
    De personer på motorutveckling jag frågat har sagt att det helt enkelt beror på prestigen, att jänkarna vill ha mer effekt än "de mesiga européerna" (på pappret iaf).
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Re: Info om BLS XWD 08

    Jaha,

    intressant detta om de har 5 hk mer, eller om det snarare rör sig om vad vi som sysslar med ekonomi brukar kalla "kreativ bokföring".
    Jag drar slutsatsen (kanske förhastat?) att det då inte borde vara några problem att trimma denna (och de andra motererna i BLS bilarna) med de SAAB trimm som olika firmor har, eller......

    Men åter till min huvudfråga. Är det var någon som hade tillgång till specifikationerna och priser för BLS med XWD, dvs även hur bilarna kunde utrustas paket m m., så vore jag väldigt tacksam.

    Och sedan om det verkligen är samma chassi? De andra BLS varianterna har enligt diverse tester på nätet, inte riktigt samma hjulupphängning/stötdämpare som 9-3 hade då (år 06/07 om jag tolkat det hela rätt).

    Med hopp om svar även på dessa frågor.

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Info om BLS XWD 08

    Hjulupphängningarna i sig (länkarmar etc.) ska vara samma, men det är helt säkert något mjukare sättning på fjädring/stötdämpning p.g.a. att man vill ge Cadillacen en mer komfortinriktad framtoning.
    Det bör alltså inte vara något problem att montera 9-3:ans något hårdare dämpare om man vill.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Re: Info om BLS XWD 08

    Ingen som har någon data om BLS XWD?

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  14. #14

    Re: Info om BLS XWD 08

    Cadillac BLS XWD har samma Motor (HFV6)/chassi (fjädrar dämpare)/drivlina(låda mm) som 9-3 XWD V6.

    Det blev för dyrt att utveckla ett nytt chassi till BLS XWD så det blev exakt samma.

    Dock inte med eLSD fast bilen är roligare utan. : )

    Ett hett tips om man vill ha TURBO X prestanda till en billigare peng.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Info om BLS XWD 08

    Är styrsystemet detsamma också? Dvs kan man åka till någon av våra svenska trimfirmor och få ett steg3 till sin Cadillac?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Info om BLS XWD 08

    Det är samma
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kan det vara så att BLS väger lite mer än motsvarande 9-3? Om den nu har extra ljudisolering? Kanske skruvade man upp 5hk för att få likvärdig prestanda?
    Om jag minns rätt fick 9-3an yttligare isolering i stil med BLS året efter BLS kom. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det.
    Stämmer! När 9-3 kom med ny exteriör 2008 så fick den samma ljuddämpning som BLS.

    BLS:en är kanske ändå lite tystare pga mjukare chassisättning.

  18. #18

    Re: Info om BLS XWD 08

    BLS har mer ljudisolering än 9-3 2008. Mycket utav ljudfällorna installerades i 9-3, men inte allt. 9-3/08 Diesel fick samma isolering som BLS.

    När vi pratar chassi/bromsar så har BLS XWD och 9-3 XWD exakt samma chassi ner till minsta bussning.

    Motorstyr och motor är exakt samma så där passar alla Saab trim.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Info om BLS XWD 08

    Citat Ursprungligen postat av s60761
    BLS har mer ljudisolering än 9-3 2008. Mycket utav ljudfällorna installerades i 9-3, men inte allt. 9-3/08 Diesel fick samma isolering som BLS.

    När vi pratar chassi/bromsar så har BLS XWD och 9-3 XWD exakt samma chassi ner till minsta bussning.

    Motorstyr och motor är exakt samma så där passar alla Saab trim.
    Den bil jag lånade en helg var en 9-3SC Vector -09 150hk diesel. Tyckte den bullrade fruktansvärt. Betydligt mer än den Insignia jag istället köpte...
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Re: Info om BLS XWD 08

    Var det likadana däck på vectorn som insignan. Däcken har ganska stor betydelse för bullret enligt min erfarenhet.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

Liknande ämnen

  1. Info om 9-5 3.0 TID
    Av svante_turbo i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 02:05
  2. gas info
    Av Föllinge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 07:16
  3. Info om AS3 !?
    Av AkePake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 17:13
  4. info om min bil ??
    Av Zwonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •