Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Material i Mitubishins avgashus ???

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402

    Material i Mitubishins avgashus ???

    Hej !

    Någon som vet vad det är för material i Mitsubishis avgashus ??

    Regards/ Mr_Mitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Har inte den exakta benämningen på legeringen, men det är en högnickellegering, i det närmaste rostfritt kan man säga. Det är i vilket fall omagnetiskt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 085
    vad har du för planer nu??

    fram med dremeln, eller :-)
    Mats Fhinn/3499/

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    lagerhus
    GG25 (FC 250)

    turbinhus
    nodulärjärn D2, D5, SiMo, rostfritt stål

    EDIT: D2 och D5 är alltså de legeringarna som går under namnet Ni-Resist, med SiMo så syftas förmodligen på SiMo legerat SG järn (Spheroidal Graphite). Dessa legeringar är mycket vanliga även för ex. grenrör.

    Informationen kommer ifrån MHI Europe, exakt vilken legering Saab har i sina aggregat vet jag dock inte.

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    ....i det närmaste rostfritt ...
    Ja, hårt var det i alla fall...

    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    vad har du för planer nu??
    Måste svetsa lite..... Återkommer !!

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Informationen kommer ifrån MHI Europe, exakt vilken legering Saab har i sina aggregat vet jag dock inte
    Borde väl vara samma material i alla Mitsubishis avgashus, oberoende av vilken biltillverkare som handlar...eller...?? Skall kolla upp lite mer i morgon - tack !!


    Har fått "indikationer" på att det rör sig om ett material med handelsnamnet(?) Inconel. Dock inte helt säker.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    [quote=Mr_Nitro]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":20jqoj1f
    ....i det närmaste rostfritt ...
    Ja, hårt var det i alla fall...

    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    vad har du för planer nu??
    Måste svetsa lite..... Återkommer !!

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Informationen kommer ifrån MHI Europe, exakt vilken legering Saab har i sina aggregat vet jag dock inte
    Borde väl vara samma material i alla Mitsubishis avgashus, oberoende av vilken biltillverkare som handlar...eller...?? Skall kolla upp lite mer i morgon - tack !!


    Har fått "indikationer" på att det rör sig om ett material med handelsnamnet(?) Inconel. Dock inte helt säker.

    Regards/ Mr_Nitro[/quote:20jqoj1f]


    Nja, det behöver inte alls vara samma legering som i alla andra Mitsu-aggregat. Vilken legering som används kan mycket väl bestämmas av Mitsu och SAAB i samförstånd.

    Man kan lätt konstatera detta genom att jämföra hur olika magnetiska jämnåriga Mitsu-agg från Volvo och SAAB kan vara.

    Vet även att Mitsu "slarvade" lite med legeringen under vissa perioder i SAAB-aggregaten, vilket kunde visa sig i viss deformation i avgashusen. Lättas kunde detta ses på att turbinen inte verkade helt centrerad i turbinhålet efter att aggregatet fått vara med om en del pisk.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Nej, huset är inte gjort i inconel (Ni-bas superlegering), exempelvis Inconel 713 är dock ett av de material som man tillverkar turbinerna i. Vill man värst så är det dock Mar-M 247 som gäller i turbinen, det materialet används i turbiner för 1050 graders avgastemp.

    Materialet i huset beror på vad kunden (biltillverkaren) vill ha och styrs av bland annat avgastemperaturen huset ska tåla. Sedan listade jag också ett flertal olika material enbart ovan så olika aggregat har naturligtvis olika material i huset. Exempelvis så kanske det sitter ett lite enklare material i ett avgashus för en diesel medans en bensinmotor med höga avgastemperaturer har ett bättre material. Vissa hus gjuts också i tunnväggigt material för en låg vikt.

    Det har exempelvis varit olika material i de MHI aggregat Saab och Volvo har använt.

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    ...Det har exempelvis varit olika material i de MHI aggregat Saab och Volvo har använt....
    Ok.... .....vi snackar en V***o-snigel. Inte alls säkert att det är samma material som i SAAB:ens då. Är bara på jakt efter lämplig elektrod för att svetsa lite i(på) avgashuset... Skall lämna en bit på materialanalys i morgon så får vi se....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62

    Svetsa

    Hej!
    Vanligt gjutgärn , går bra med gjutjärns tåd Esab OK91:00
    eller migen , värm först upp med gasen ordentligt , brukar funka väldigt bra
    mvh Ulf
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Gött att du kommit igång med planerna, glöm inte att berätta / visa bilder på hur det blev sedan.

    Lycka till!

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Gött att du kommit igång med planerna, glöm inte att berätta / visa bilder på hur det blev sedan.
    Det vet du.....

    Trevlig Påsk/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    . Det är i vilket fall omagnetiskt.
    App app app !! Har testat - Volvos #7 är i alla fall magnetiskt. Däremot klaff + hävarm mm är icke magnetiskt.

    Trevlig Påsk/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    [quote=Mr_Nitro]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":34i3w0wr
    . Det är i vilket fall omagnetiskt.
    App app app !! Har testat - Volvos #7 är i alla fall magnetiskt. Däremot klaff + hävarm mm är icke magnetiskt.

    Trevlig Påsk/ Mr_Nitro[/quote:34i3w0wr]


    App app app 2....

    I mitt första inlägg så var in tro att vi talade om Mitsu till SAAB.

    Om du läser längre ned i mina senare inlägg, så kan du se att jag påtalar att det kan finnas skillnader i materialet just mellan Volvo och SAAB. Jag har nämligen själv noterat att Volvo många gånger har ett helt annat material/legering i sina avgashus än SAAB. Vilket är ganska så logiskt då Volvo under många år, ja kanske fortfarande har 930 grader i avgastemp som gräns medans SAAB haft 980.

    Att då som SAAB både ha 50 grader högre temt, vilket är väldigt stor skillnad på dessa nivåer, och samtidigt ha 1-2 storlekar mindre avgashus och ändå ta ut likvärdigt med effekt. Ja det gör det bara än mer förståeligt att man måste ha bra material i sina avgashus, bättre än vad de flesta andra behöver ha.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Saab har ju också haft lite högre kompressionsförhållande i sina motorer vilket brukar innebära att man får backa tändningen lite mera vilket ger höga avgastemperaturer.

    Ska man lita på den information som nämnt i media om Saabs nya V6 motor så verkar det turboaggregatet vara ännu mera värmetåligt.

  15. #15
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Tony
    Är fullt medveten om att det i början av tråden inte framkom att det var ett Volvo-hus som det gällde. Hade heller inte klart för mig att det skillde så pass mellan vilket bilfabrikat turbon satt i.

    Om nu Volvo-motorerna går lite kallare på avgassidan, hur mår då dessa aggregat när de monteras i t.ex en SAAB, och mappas in och körs med i detta fall 50 grader för hög temp ift vad de är specade för ?? Brukar man ta hänsyn till detta när man mappar, eller håller det ändå ?? Jag har ju hittils hållt mig i närheten av 980 grader med mitt #6(iof inte högre än 920 grader vid senaste mappningen, men det är en annan sak)

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Tony
    Är fullt medveten om att det i början av tråden inte framkom att det var ett Volvo-hus som det gällde. Hade heller inte klart för mig att det skillde så pass mellan vilket bilfabrikat turbon satt i.

    Om nu Volvo-motorerna går lite kallare på avgassidan, hur mår då dessa aggregat när de monteras i t.ex en SAAB, och mappas in och körs med i detta fall 50 grader för hög temp ift vad de är specade för ?? Brukar man ta hänsyn till detta när man mappar, eller håller det ändå ?? Jag har ju hittils hållt mig i närheten av 980 grader med mitt #6(iof inte högre än 920 grader vid senaste mappningen, men det är en annan sak)

    Regards/ Mr_Nitro

    En i högsta grad intressant fundering.

    Fast det behöver ju ändå inte bli så eleakt som man kanske kan tro. Detta bör ju bero på att den normalgroteske medelbusgasaren sällan lyckas köra så hårt så länge att det hinner få så tuffa termiska påkänningar att man hinner uppleva detta som ett problem innan alla andra "normala" problem vinkar med flaggorna. Typ slut däck, rasad låda och drivaxlar eller sånt....

    Likaså ska man ju veta att biltillverkarna måste ha marginaler för att grejorna skall tåla max belastning på alla vis under många timmar på raken, och hur många timmar har du lyckats hålla gasen i botten.....?

    Nä just det, vi gatgasare håller väldigt sällan gasen stumt i botten eller låter motorn gå på max belastning längre än 10-30 sekunder åt gången, oftast närmare den lägre siffran, och sen får grejorna vila tills man ska till med nästa korta tjurrusning...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Ytterligare info:

    Även SAAB:s avgashus #5 och #6 är magnetiska.

    Materialet i Volvos avgashus #7 (rakt) är följande(med lite reservation för kolhalten);

    Fe(%) 76,676
    C(%) 0,287
    Si(%) 0,83
    Mn(%) 0,789
    P(%) 0,026
    S(%) 0,009
    Cr2(%) 18,33
    Ni(%) 0,77
    Mo(%) 0,022
    Cu(%) 0,042
    Co(%) 0,059
    V(%) 0,059
    W(%) 1,804
    Al(%) 0,005
    N(%) 0,195
    Ti(%) 0,001
    Nb(%) 0,086
    Sn(%) 0,013
    UU(V) 791,2
    II(mA) 35
    PP(hPa) 3,507

    Värdelöst vetande.....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  18. #18
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    ....av C och Cr2 innehållet att döma, är dock materialet i det närmaste "rostfritt"....så frågan är om du inte får ett halvt rätt i alla fall Tony....
    Ähh, va fan - du får rätt för ditt svar. Känner mig snäll idag...

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Ytterligare info:

    Även SAAB:s avgashus #5 och #6 är magnetiska.

    Materialet i Volvos avgashus #7 (rakt) är följande(med lite reservation för kolhalten);

    Fe(%) 76,676
    C(%) 0,287
    Si(%) 0,83
    Mn(%) 0,789
    P(%) 0,026
    S(%) 0,009
    Cr2(%) 18,33
    Ni(%) 0,77
    Mo(%) 0,022
    Cu(%) 0,042
    Co(%) 0,059
    V(%) 0,059
    W(%) 1,804
    Al(%) 0,005
    N(%) 0,195
    Ti(%) 0,001
    Nb(%) 0,086
    Sn(%) 0,013
    UU(V) 791,2
    II(mA) 35
    PP(hPa) 3,507

    Värdelöst vetande.....

    Regards/ Mr_Nitro

    De 5 och 6 jag haft har varit omagnetiska i de allra flesta fall, och det är många.........



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    De 5 och 6 jag haft har varit omagnetiska i de allra flesta fall, och det är många.........
    Använt taskig magnet ???

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. Material i hjulhus
    Av chrsal i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 13:24
  2. Extraktorgrenrör/Material
    Av Mr cba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 17:50
  3. Material i turbon?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •