Har vart lite inaktiv här pga semester.
Ser att jag har lite att välja på då.
Har kollat runt lite på skrotarna och priserna ligger runt 2000-5000 så det får bli en sådan.
Tack för alla svaren..
Har vart lite inaktiv här pga semester.
Ser att jag har lite att välja på då.
Har kollat runt lite på skrotarna och priserna ligger runt 2000-5000 så det får bli en sådan.
Tack för alla svaren..
SAAB 9-5 Aero -00
Hastighetsmätaren på min 9-5 slutade fungera.
Jag har läst av bilen med tech2 och när jag kör så känner mätarhuset inte av någon hastighetsignal
Hjulsensorer visar korrekt hastighet och inga felkoder i TCS/ABS, ej heller några varningslampor.
Abs aktiveras som den skall!
Farthållare går att aktivera men inte låsa på någon hastighet.
Någon som ens kan försöka gissa vad jag skall börja med?
Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Första frågan är huruvida du har TCS eller inte.
Det skiljer i hur det funkar med signalen.
I bilar med endast ABS tolkar MIU signal från ABS och skapar hastighetssignalen ut på P-bussen.
I bilar med TCS skapar TCS hastighetssignalen på P-bussen.
Hej, tack för svar..
Ja bilen är utrustad med TCS (Aero my01)
Det jag klurar på om det faktiskt är MIU som sagt upp sig
Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Det låter inte så troligt. Om bara MIU hade gett upp hade nog farthållaren fungerat.
Min gissning är att hastighetssignalen på P-bussen saknas. Har du en TECH2 att kolla med?
I så fall skulle jag sätta mina pengar på att TCS-donet är kasst.
Japp jag har tech2 och tycker mig ha hittat hastighet på alla ställen där jag vet att jag kan läsa den.. Förutom i MIU... Till saken hör att jag bytte tcs styrdon för 3v sedan då det tidigare fick de klassiska felen.. Men visst det är ju långt ifrån omöjligt att det andra inte gett upp redan
Skickat från min LE2123 via Tapatalk
*löst*
Efter en reservdelsprogrammering av mätarhuset så funkar det igen
Funderar på om det finns en minneskrets i MIU som tappat konfigurationen? Lite som att radion behöver giftas in igen efter att batteriet vart frånkopplat
Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Att radion måste giftas in efter batterifrånkoppling är ett fel, det beror på att ett eeprom är sönderskrivet.
Men bra att det löste sej, jag tror mer på att detolika versioner av TCS-don eller nåt sånt, men märkligt är det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jo jag tog det som en jämförelse, men vet att det är skillnad.. Får ge det en vända till och se
Skickat från min LE2123 via Tapatalk