Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Redan när jag var ung så tror jag våldet började spåra ur, sparkar och slag mot redan liggande personer. Nu var jag ung under 80 talet och det hände en hel del redan då som sagt. Tycker nog att våldet har blivit mycket grövre, eller har jag bara blivit äldre? Är riktigt deprimerande att läsa kvällstidningarna nu för tiden, någon ungdom får sätta livet till för en skitsak. Hur ska vi vända detta?
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Hur ska vi vända detta?
    Vi spöar skiten ur dom som slåss?

    Allvarligt talat är det ett problem att ta på största allvar även om media har en tendens att blåsa upp enstaka händelser till "en trend".

    Jag är så gammal att jag minns Sivert Öholms TV-program där det debatterades "videovåld" och måste retrospektivt ge dem som hävdade att detta var skadligt rätt.
    Det ÄR avtrubbande att se våld även om detta är fiktivt på film. Det förekommer ju många studier som bekräftar detta och det är ingen slump att militär i olika länder förbereder sina unga soldater genom att mata dem med visualla hemskheter för att "fungera bättre" då de amnar i sådana situationer IRL senare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Har ju själv deltagit i många slagsmål genom åren, men oftast slutade slagsmålen med att man blev polare med varandra. Det var aldrig några tillhyggen och när nån ramlade så var det över. Så är det inte nu, nu filmar man när man grovt misshandlar någon oskyldigt, gärna flera mot en. Sånt får mig att må jävligt illa, det är så fruktansvärt onödigt.

    Totalt OT: LM beställde nyss en Timrå T-shirt, måste ha ett lag att hålla på i Elitserien. I den lägre divisionen så är det mitt kära Leksand som gäller.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Kan bara hålla med LM ovan. Allt våld man ser blir undermedvetet avtrubbande på alldeles förmånga.
    Det är för fasen våld i varenda TV-kanal idag och våldsamma slagsmål visas helt fritt på vanlig TV. Ultimate fighting och allt ved det heter är rent vansinne tycker jag. Det ska nog till mycket för att våldstrenden ska vända men mindre eller helt bort med onödigt TV-våld är ett väldigt viktigt steg tror jag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Har ju själv deltagit i många slagsmål genom åren, men oftast slutade slagsmålen med att man blev polare med varandra. Det var aldrig några tillhyggen och när nån ramlade så var det över. Så är det inte nu, nu filmar man när man grovt misshandlar någon oskyldigt, gärna flera mot en. Sånt får mig att må jävligt illa, det är så fruktansvärt onödigt.
    Även jag var med i "gäng" som slogs även med tillhyggen så stickor och strån rök. Varför vi slogs minns jag inte ens, kanske för att vi bodde i olika områden och skulle hävda våra revir? Hur som helst slutade vi med detta när första knivskärningen inträffade och vi då själva insåg att det gått alldeles för långt.

    Tyvärr är det väl av samma anledning som ungdomar i allmänhet är stark överrepresenterade i trafikolyckor och även andra olyckor: De VET att saker de utsätter sig själva och andra för är direkt livsfarliga men lockelsen efter spänning är starkare än självbevarelsedriften.
    Att deras hjärnor har ett kortare tidsperspektiv än mer fullvuxna gör nog också att de får svårare att överblicka konsekvenserna för sitt beteende.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Angående videovålds debatten och senare diskussioner om dataspel och dyl, kommer själv i håg lite av debatten på 80 talet även om jag inte var så gammal då (född 1975) och jag är väl uppväxt med ganska mycket film tittande och data spelande även om data och tv spel inte var särskilt verklighetstrogna och inte heller hade samma grafik på den tiden.

    Det kan ju hända att man någonstans har blivit lite avtrubbad till bilder av våld och ond bråd död osv. Vad vet jag men därifrån till att man faktiskt skulle gå ut och slåss och sparka ner och ihjäl människor är steget stort för att inte säga gigantiskt. Skulle nog själv aldrig hamna i ett sådant läge att jag rök i hop med någon även om jag blev riktigt provocerad.

    Jag brukar hävda i sådana här diskussioner att det måste fattas något annat hos dagens ungdomar. Det måste fattas någon sorts spärr som gör att man antingen inte förstår allvaret i det man gör eller att saker faktiskt inte fungerar i verkligheten som de gör på film eller i spel. Ett stort behov av respekt från andra verkar också spela en viss roll. Men vad hände med de fasta gränserna som säger att så gör man helt enkelt inte oavsett vad man känner? Vad hände med känslan för rätt och fel?

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    För min del tror jag inte på en kategorisering som medger begrepp som ungdomsvåld, kvinnovåld etc. I alla fall inte som verktyg ifall man vill göra något åt problematiken.

    Man måste börja med att uppfostra föräldragenerationer. Det måste helt enkelt i hela samhället bli fult, nedrigt och skämmigt att visa tendenser till konkret våld, ungefär som att det är förenat med skam att offentligt gå omkring skitig och peta sig i diverse kroppsöppningar. Våld är = misslyckande. Det borde följaktligen inte vara så långt steg till att våld blir = skam och skuld, eftersom det är skämmigt att misslyckas.

    Den dagen en vuxengeneration når konsensus om att ALL våldsanvändning människor emellan är något skamligt och förenat med fysiska äckelkänslor, då kommer deras barns minsta våldstendenser att stävjas från första början, redan från späd ålder. Och först då kommer det att finnas hopp.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    att vara "värre", "häfftigare", "tuffare" osv än förra generationen är en starkt bidragande orsak.
    musiken, idrotten, bilar och slagsmål.
    farfars far deltog i slagsmål där man slog varannat slag. farfar slogs som i en boxningsmatch. far slogs med knogjärn. basebollträ hade fen nya generationen. sonen hade kniv.
    typ.
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Ja, vad ska man göra? Jag tror våra myndigheter har läget under kontroll. Vi måste lita på staten, den är som en förälder för oss.
    Jag är säker på att Marit, Britta och Ann-Sofie på Socialstyrelsen, just i detta nu, förbereder en broshyr som sen skall delas ut i skolorna. Där står allt de behöver veta om hur dumt det är att slåss, och den finns på flera språk. Läget är under kontroll!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Ja, vad ska man göra? Jag tror våra myndigheter har läget under kontroll. Vi måste lita på staten, den är som en förälder för oss.
    Jag är säker på att Marit, Britta och Ann-Sofie på Socialstyrelsen, just i detta nu, förbereder en broshyr som sen skall delas ut i skolorna. Där står allt de behöver veta om hur dumt det är att slåss, och den finns på flera språk. Läget är under kontroll!


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    När jag växte upp så kunde jag eller vi ungdomar få en åthutning av andra äldre än våra föräldrar utan att dom blev nedslagna av att dussin småglin. På den tiden kallades det för respekt. Gjorde man någe bus så att polisen kom , blev man hemkörd och polisen pratade med morsan o farsan. Sen gjorde man inte om det. Tyvärr får man i Sverige inte uttala sig om varför, därför tiger vi stilla och skuter över problemen på andra.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    vad hände med det traditionella slagsmålet?

    Kolla bara på allt sånt trams där man polisanmäler slagsmål i skolan?
    har det inte gått lite väl långt, det hände väl hyfsat ofta att det blev rejäla slagsmål när jag gick i skolan, men inte behövdes polisen kopplas in för det?

    Sen även i en sånn här sak går det ju inte helt utesluta mångkulturen heller, för i många andra länder är ju många uppväxta med grovt våld och folk dör både hitan och ditan... där kvalar ju inte ens nått sketet tv-spel in i jämförelse...

    Det verkar ju även som så att det går trend i att 10 pers ska misshandla 1 person, VEM är egentligen den stora FEGISEN som inte vågar gå in i ett slagsmål man mot man?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Alkohol är oftast orsaken till slagsmål och misshandel.
    Ganska enkelt, högre alkoholkonsumtion blir fler våldsbrott.
    När alkoholen går ner i åldrarna stiger även våldsbrotten där.
    Jag vet att det är kontroversielt att skriva detta, folk vill gärna se en annan anlednig, men mycket forskning tyder på detta samband.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Jag skulle nog vilja påstå att det är tvärtom här, de som är ute för att slåss är ju ofta nyktra eller iaf måttligt påverkade, däremot ger de sig ju på den som är full
    Ofta man hör sådant, personer som bara väntar på att få bråka med någon.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Det kan ju diskuteras om våldet verkligen har ökat: http://www.bra.se/extra/pod/?module_...=pod_show&id=5
    Nu handlade det huvudsakligen om dödligt våld men torde nog vara något så när proportionerligt mot våld som inte leder till döden.

    Edit: Här talas det om misshandel där det hävdas att det reella våldet inte har ökat, däremot anmälningarna: http://www.bra.se/extra/pod/?action=...ule_instance=2
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Kolla bara på allt sånt trams där man polisanmäler slagsmål i skolan?
    har det inte gått lite väl långt, det hände väl hyfsat ofta att det blev rejäla slagsmål när jag gick i skolan, men inte behövdes polisen kopplas in för det?
    Kanske för att det då räckte med att lärarna inkl rektor satte sig i respekt mot eleven? Idag åker ju lärarna på spö om de gör något mot "fel elev".
    Eleverna har makten idag och vet att lärarna inte kan göra någonting i princip. Då återstår att ringa de som får ta till med hårdhandskarna idag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Jag tillhör dem som menar att ungdomsvåldet knappast har ökat mer än marginellt på senare år, däremot kan man nog säga att det har förråats över åren. Men detta har pågått åtminstone sedan 60-talet. Min uppfattning är att det bråkades minst lika mycket för 25 år sedan, skillnaden var att ytterst lite upptogs av media. En blodig misshandel av en klasskamrat, någon som blev "döpt" i toalettstolen, eldande i skollokal som ledde till brandkårsutryckning, detta var företeelser som mer eller mindre ansågs höra åldern till, åtminstone i "min" stad.

    Att påstå att elever hade respekt för sina lärare på t.ex. 80-talet känns också långt ifrån sanningen. Jag själv klappade till en vikarie i träslöjden i åttan, hade det varit idag hade det förmodligen renderat i ett inslag i TV-nyheterna. Men då kom det aldrig utanför klassrummet. Jag skulle dessutom kunna lista en lång rad händelser som skulle varit förstasidesstoff i dagens Sverige.

    Summa summarum tror jag inte ett dugg på att ungdomsvåldet har ökat, det enda som har ökat är uppmärksamheten på problemet.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  18. #18
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Ja, vad ska man göra? Jag tror våra myndigheter har läget under kontroll. Vi måste lita på staten, den är som en förälder för oss.
    Jag är säker på att Marit, Britta och Ann-Sofie på Socialstyrelsen, just i detta nu, förbereder en broshyr som sen skall delas ut i skolorna. Där står allt de behöver veta om hur dumt det är att slåss, och den finns på flera språk. Läget är under kontroll!


    En annan lösning som staten alltid annamar när man inte har förmåga att lösa problem är förbud.

    Förbjud ungdomsvåld som var problemet ur världen...

    Ingen under 18 får slåss. Det är bara fulla gubbar över 50 som får slåss i korvkön när de blivit utsläppta för årets fylla i samband med någon byaktivitet.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Det är väl lite som det här med lösspringande hundar. Det är ägarens fel om hunden biter någon.
    Åtala föräldrarna till icke straffmyndiga barn. Det kanske kan få en del föräldrar att begripa att de har ett visst ansvar. Intresset att se efter dem kanske ökar då.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vad ska vi göra åt ungdomsvåldet?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Det är väl lite som det här med lösspringande hundar. Det är ägarens fel om hunden biter någon.
    Åtala föräldrarna till icke straffmyndiga barn. Det kanske kan få en del föräldrar att begripa att de har ett visst ansvar. Intresset att se efter dem kanske ökar då.


    Känns som vissa föräldrar ger fullständigt fasen i vad ungarna gör, så varför inte, då sätter det ju mer press på föräldrarna att iaf försöka se efter vad sina barn sysslar med.

    Tycker nog föräldrarna kan få dela på ansvaret även för dem mellan 15-18år...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Göra om MOV-fil?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 12:23
  2. Kan man göra så här?
    Av lillen 761 i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •