Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Det är så att jag funderar på att ta isär kontakthuset till bakdörrarna, vill inte ha några högtalare som spelar bakom mig som det är just nu. men kan jag göra detta utan att få upp något latjo felmedelande?


    Vill inte klippa något orginalkablage heller, annars hade det ju vart lättast att bara göra ett klipp i isokablaget.

    Fönsterhissarna kommer ju inte fungera heller, så tänker på om dom kanske ställer till med något medelande med.

    Bilen det gäller är den i signaturen.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Du har ingen fader?

    Du kommer inte heller att ha fungerande centrallås om du kopplar loss kontaktstycket.
    SÅ lång tid tar det inte att lossa dörrsidorna och högtalarna.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Du har ingen fader?

    Du kommer inte heller att ha fungerande centrallås om du kopplar loss kontaktstycket.
    SÅ lång tid tar det inte att lossa dörrsidorna och högtalarna.

    Jodå jag har en fader, men måste maxa min sub för att den skall spela på som jag vill. och jag kan inte sänka dom bakre och dom främre, vill alltså ha bort dom bakre helt, men kanske är lättaste att plocka dän dom istället. Bara ta bort kontakten på högtalarelementet.


    Men det kanske med blir lite fel, för enheten kommer ju skicka ut effekt till dom även om dom inte sitter där, så blir det ju även på "mitt" sätt iofs . hmm nu kliar jag mig lite i skallen här.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Inga problem alls med att koppla ur högtalarna. Steget bryr sig inte.

    Maxa subben skriver du? Du har den inte händelsevis inkopplad med högnivå till bakhögtalarna?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Inga problem alls med att koppla ur högtalarna. Steget bryr sig inte.

    Maxa subben skriver du? Du har den inte händelsevis inkopplad med högnivå till bakhögtalarna?

    Nopps har den kopplad med en lågnivå, har testat med en annan lågnivåkabel med, trodde det va något galet med den som va i först nämligen, men med samma reslutat.

    Max gain på steget och max på sub utgången på min cdspelare, va ute med bilen på BRL i trollhättan och han förstod inte heller varför det inte lirade på mera än vad det gör.


    Hade samma saker i min gamla bil, (BMW e36 coupé) och där tryckte det på MYCKET bättre. behövde aldrig skruva på som jag gör nu, och ändå har jag i bott på allt nu och det spelar inte i närheten.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Ok. Du har alltså en eftermarknadstereo? Har du kvar något av originalsystemet?
    Hur är sakerna inkopplade?

    Om du inte vill klippa i ISO:n vid stereon kan du alltid stifta ur kablarna. Brukar gå hyfsat med t.ex. ett par gem. Då är det enkelt att återställa vid behov.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Ok. Du har alltså en eftermarknadstereo? Har du kvar något av originalsystemet?
    Hur är sakerna inkopplade?

    Om du inte vill klippa i ISO:n vid stereon kan du alltid stifta ur kablarna. Brukar gå hyfsat med t.ex. ett par gem. Då är det enkelt att återställa vid behov.

    Lät som en smidig lösning det där med att stifta ur vid iso:n så slipper jag ner med dörrsidorna med.

    Vet du om det står på iso:n vilken som går vart föresten?

    Jo det är en panasonic cd, med en JBL 12" GT4 och ett rockford fosgate steg. kör bara steget till suben nu, resten av högtalarna är orginal, känns som att elda för kråkorna att köra på RF steget på dom. Dom pallar ju inte vidare mycket som det är nu menar jag,
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Står antagligen en del info du har nytta av på Göran Larssons site: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Får tacka GubbNicke så mycket, va just ute och pillade ur stiften ur ( bara att göra ett litet lätt vickande med en radiomejsel på baksidan av kontakten/stiftet så lossar dom lätt) isokontakten, fick testa mig fram vilket stift som gick vart, men det gick snabbt.
    Så nu är stiften till dom bakre ur och isolerade med vulktejp, nu när jag kunde dra ner på framsystemet så kunde jag höja upp så suben ÄNTLIGEN vaknade till liv.

    Nu så kan man kräma på så det känns i kroppen igen, så skönt att ha det fixat på långresorna man gör på veckorna, tack igen!
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Kul att det löste sig!

    Jag antar att det egentliga problemet är att du hade AS2 eller AS3 original i bilen. (Kolla länken som LM postade)
    När du då har kopplat in din nya stereo så skickar du högtalarsignaler till steget som förväntar sig lågnivåsignaler.
    För vissa funkar inte detta alls, ger dåligt ljud o.s.v, men du verkar ha tur
    Hursomhelst blir signalstyrkan till steget för hög. D.v.s resten av systemet spelar högre än det borde och därför blir ju balansen mot basen fel. Du får då öka volymen på basen för att kompensera.

    Du har inte problem att spela på riktigt låga volymer? En indikation på det här problemet, förutom brus, är att lägstanivån är ganska hög.

    Läsningen på detta är att montera någon typ av hög- till lågnivåomvandlare, men jag vet inte vilka som fungerar.
    "Petsons bror" har nämnt någon sådan i nån tråd.

    Om du är nöjd nu så är det väl bara att låta det vara. Så länge du inte krämar på alltför mycket så borde det vara lugnt.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Kul att det löste sig!

    Jag antar att det egentliga problemet är att du hade AS2 eller AS3 original i bilen. (Kolla länken som LM postade)
    När du då har kopplat in din nya stereo så skickar du högtalarsignaler till steget som förväntar sig lågnivåsignaler.
    För vissa funkar inte detta alls, ger dåligt ljud o.s.v, men du verkar ha tur
    Hursomhelst blir signalstyrkan till steget för hög. D.v.s resten av systemet spelar högre än det borde och därför blir ju balansen mot basen fel. Du får då öka volymen på basen för att kompensera.

    Du har inte problem att spela på riktigt låga volymer? En indikation på det här problemet, förutom brus, är att lägstanivån är ganska hög.

    Läsningen på detta är att montera någon typ av hög- till lågnivåomvandlare, men jag vet inte vilka som fungerar.
    "Petsons bror" har nämnt någon sådan i nån tråd.

    Om du är nöjd nu så är det väl bara att låta det vara. Så länge du inte krämar på alltför mycket så borde det vara lugnt.

    Hmm är inte riktigt med på hur du menar, jag kör lågnivå ut ifrån cdspelaren, eller rättare sagt lågnivåut via sub ut ifrån cdn.

    Har inga problem med brus eller hög lägstanivå heller.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Om det funkar, mickla inte med det (Gammalt djungelordspråk)
    Om du vare sig har nivå eller brusproblem verkar det som om problemet ligger på annat håll.

    Det jag menar är annars att många, inte alla alltså, får problem när de kopplar en eftermarknadsstereo till ett AS2 eller AS3-system i 9-5. Detta beroende på att dessa system har ett separat slutsteg. Högtalarna drivs alltså inte av huvudenheten.
    Det som händer är att eftermarknadsstereon förstärker signalen för att driva högtalarna. Den förstärkta signalen skickas till originalsteget där den förstärks igen. Hur stora problem detta ger har säkert med t.ex. uteffekten på eftermarknadsstereon att göra. Symptomen verkar vara brus (eftersom bruset från stereons förstärkare också förstärks) och att nivån blir för hög.

    Om man hade AS1 från början så kan allt ovanför glömmas. Bara att byta stereo som man vill. I AS1 sitter förstärkaren inbyggd i huvudenheten och därmed funkar den som de flesta eftermarknadsapparater.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    inte sådära jättekonstigt att jag behövde maxa subben då
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ta ut kontakthus bakre dörrar, utan felmedelande?

    Edit, polaren hjälpte mig få till det bra i bilen nu, blev inget bra att köra som jag hade det innan.

    Subben ville ju knappt vara med alls, iaf inte som nu.

    Nu används det befintliga högtalarkablarna i bilen, fast inte orginalstegen. Blev rätt så latjo när man kör ett steg på ett steg så att säga
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Liknande ämnen

  1. Namn på kontakthus?
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 12:56
  2. kontakthus till dörrhögtalarna fram 9-5 -05
    Av Knutte76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 22:25
  3. dörrar utan handtag!
    Av _coffe_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •