Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403

    Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Hej

    Börjar bli, inte så lite, upprörd på alla trådar som låses med hänvisning till monstertrådar
    på 100 sidor som är helt oöverskådliga för någon som inte är "inne" jämt.

    Senast idag: "Koenigsegg köper Saab Automobile" med hänvisning till tråden "48 timmar till konkurs".
    Tråden handlade om att nu går snart SAAB i konkurs, INTE att Koenigsegg köper SAAB.

    Tidigare stängdes tråden om "GM i konkurs" som inte har något med att SAAB snart skall gå i rekonstruktion att göra.

    Varför inte lägga ner möjligheten att skapa nya trådar och ha en "SAAB" tråd där ALLT kan behandlas i istället så att bara inne-gänget hänger med på vad som händer ?
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Hej

    Börjar bli, inte så lite, upprörd på alla trådar som låses med hänvisning till monstertrådar
    på 100 sidor som är helt oöverskådliga för någon som inte är "inne" jämt.

    Senast idag: "Koenigsegg köper Saab Automobile" med hänvisning till tråden "48 timmar till konkurs".
    Tråden handlade om att nu går snart SAAB i konkurs, INTE att Koenigsegg köper SAAB.

    Tidigare stängdes tråden om "GM i konkurs" som inte har något med att SAAB snart skall gå i rekonstruktion att göra.

    Varför inte lägga ner möjligheten att skapa nya trådar och ha en "SAAB" tråd där ALLT kan behandlas i istället så att bara inne-gänget hänger med på vad som händer ?
    Sitt i båten.
    Jag hade helt enkelt inte tid i går att göra det jag fortfarande avser att göra dvs slå ihop all diskussion om det aktuella ärendet i en enda tråd dvs om Saab:s nya ägare och för att underlätta för detta låste jag en av trådarna för att slippa ha parallella diskussioner om EXAKT samma sak, låt vara i olika trådar med olika rubriker.
    Att sedan den olåsta tråden har en vilseledande rubrik är inget nytt, det har den haft i snart ett halvår.

    Själv "upprörs" jag betydligt mer att man inom några timmar startar flera trådar om samma sak bara för att man inte "orkar använda sökfunktionen".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Så...
    Nu har jag lugnat ner mig

    En tanke till moderatorerna är att låsa trådar som blir för långa och
    inte håller sig till ämnet och hänvisa till nya trådar istället.

    Trådar över 10-15 sidor blir automatiskt svåra att sätta sig in i och
    framför allt se var diskussioner börjar om nya ämnen.

    Trådar som ingen läser självdör så lite mer öppenhet är inte fel.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    när tid inte är nått man har i överflöd utan man snabbt bara vill ha ett svar så är det ju guld värt med forum som man kan ställa sin egen fråga & få svar på utan att få länkar till andra jumbotrådar & sitta i en timme & gå igenom alla sidor innan man hittat svaret. Sökfunktionen e ju bra men där får man oxå lägga en hel tid ibland å sortera ut sökresultaten. Det bästa vore om man själv lägger ett inlägg i sin tråd att man rett ut sitt problem så tråden kan tas bort om det inte är en väldigt återkommande fråga. Svårt å avgöra kanske & mkt jobb för er moderatorer
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    när tid inte är nått man har i överflöd utan man snabbt bara vill ha ett svar så är det ju guld värt med forum som man kan ställa sin egen fråga & få svar på utan att få länkar till andra jumbotrådar & sitta i en timme & gå igenom alla sidor innan man hittat svaret. Sökfunktionen e ju bra men där får man oxå lägga en hel tid ibland å sortera ut sökresultaten. Det bästa vore om man själv lägger ett inlägg i sin tråd att man rett ut sitt problem så tråden kan tas bort om det inte är en väldigt återkommande fråga. Svårt å avgöra kanske & mkt jobb för er moderatorer
    Hur tänkte du nu ... ?

    Om du nu inte orkar engagera dig i ditt eget problem tillräckligt mycket för att använda sökfunktionen (eller Googles motsvarighet) för att leta efter svaret, varför ska då någon annan lägga sin tid på att gräva fram den informationen som du själv hade tillgång till?

    Utöver det, varför skulle man ta bort tråden om problemet (och lösningen, om den som frågat nu varit snäll nog att göra en uppföljning om hur det gick) när det istället är oerhört klockrent att ha en stor sökbar databas med alla möjliga problem och lösningar som våra användare har sett under åren ?!

    PS. Flyttar den här tråden till rätt forumdel.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    när tid inte är nått man har i överflöd utan man snabbt bara vill ha ett svar så är det ju guld värt med forum som man kan ställa sin egen fråga & få svar på utan att få länkar till andra jumbotrådar & sitta i en timme & gå igenom alla sidor innan man hittat svaret. Sökfunktionen e ju bra men där får man oxå lägga en hel tid ibland å sortera ut sökresultaten. Det bästa vore om man själv lägger ett inlägg i sin tråd att man rett ut sitt problem så tråden kan tas bort om det inte är en väldigt återkommande fråga. Svårt å avgöra kanske & mkt jobb för er moderatorer
    Hur tänkte du nu ... ?

    Om du nu inte orkar engagera dig i ditt eget problem tillräckligt mycket för att använda sökfunktionen (eller Googles motsvarighet) för att leta efter svaret, varför ska då någon annan lägga sin tid på att gräva fram den informationen som du själv hade tillgång till?

    Utöver det, varför skulle man ta bort tråden om problemet (och lösningen, om den som frågat nu varit snäll nog att göra en uppföljning om hur det gick) när det istället är oerhört klockrent att ha en stor sökbar databas med alla möjliga problem och lösningar som våra användare har sett under åren ?!

    PS. Flyttar den här tråden till rätt forumdel.
    Läs det jag skrev igen...När man har ont om tid & vill ha svar snabbt skrev jag..Jag använder sökfunktionen flitigt när man har tid å sitta här. Forum är ju lite till för att man ska kunna ställa frågor lr hur? Det är ju lite som att åka till saab verkstan & ist för att fråga om sitt problem så lånar man en servicebok & ska leta upp felet ist..Lite smidigare å bara fråga! Sen menar jag att om man ställer en fråga som varit uppe mkt innan & får ett svar som gör att man löser sitt problem så kan man ju ta bort den tråden om det redan har utretts i en annan jumbotråd så det slipper bli massa små trådar om samma sak.Alternativt lägger till det i jumbotråden ist

    Hoppas du förstår mig bättre nu
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Sökfunktionen e ju bra ...
    Skojar du? Detta är ett saab-forum, och sökfunktionen klarar inte av söktermer såsom "9-5", "9-3" och "9000".
    9-5 och 9-3 ger fascinerande nog 0 träffar, och 9000 ger istället för många träffar.
    Sökfunktionen är mycket, men bra är den inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Sökfunktionen e ju bra ...
    Skojar du? Detta är ett saab-forum, och sökfunktionen klarar inte av söktermer såsom "9-5", "9-3" och "9000".
    9-5 och 9-3 ger fascinerande nog 0 träffar, och 9000 ger istället för många träffar.
    Sökfunktionen är mycket, men bra är den inte.
    Du har uppenbarligen åtminstone försökt använda den vilket är mer än man kan säga om alltför många slöfockar.

    "Vill man så kan man" och alternativa sökmetoder har det redan tipsats om ovan.
    Och här-> Google sök för STCS Forum
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-04 klockan 19:25. Anledning: Länkat in Googlesök
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Skojar du? Detta är ett saab-forum, och sökfunktionen klarar inte av söktermer såsom "9-5", "9-3" och "9000".
    9-5 och 9-3 ger fascinerande nog 0 träffar, och 9000 ger istället för många träffar.
    Sökfunktionen är mycket, men bra är den inte.
    Du har uppenbarligen åtminstone försökt använda den vilket är mer än man kan säga om alltför många slöfockar.

    "Vill man så kan man" och alternativa sökmetoder har det redan tipsats om ovan.
    Förvisso, men är det verkligen bara jag som stör mig på att forumet inte har en fungerande sökfunktion?
    Visst, det finns alternativa sökmetoder, men ska det verkligen behövas på ett så pass stort forum?

    Är det bara jag som stör mig på att alla här är väldigt snabba att skrika "använd sökfunktionen" åt alla nykomlingar som ställer frågor, när vi alla vet att sökfunktionen är i princip oanvändbar såvida man inte har 4 års daglig erfarenhet av den, tänder svarta ljus, dansar i ring och offrar en oskuld eller liknande magi? Hur kan vi kräva att en nykomling ska kunna använda en sökfunktion som är så uppenbart oanvändbar?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Långa trådar och låsning av nya med NYA ämnen.

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur kan vi kräva att en nykomling ska kunna använda en sökfunktion som är så uppenbart oanvändbar?
    Visst önskar jag också en uppdaterad sökfunktion men tycker ändå att man tillsvidare kan KRÄVA att såväl nyblivna som rutinerade forummedlemmar följer forumreglerna i avseendet "skriv en tydlig trådrubrik, ange vilken bil det är fråga om, läs FAQ:n" samt FÖRSÖK åtminstone använda sökfunktionen.

    Att tänka på till de av oss som hänvisar till sök i en specifik fråga är ju att vi själva kan göra detta och därmed länka om det nu är lätt att hitta en tråd i ämnet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 00:00
  2. För långa hjulbultar efter byte till plåtfälg OG9-5
    Av ojje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 18:03
  3. Hur långa bromsrör på 9000?
    Av pedera i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 18:07
  4. 45-låda, den långa, i vilka bilar?
    Av Tomtefar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 20:32
  5. Hur långa är era serviceintervall?
    Av Thomas L i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •