Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Var sitter ac påfyllningen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Var sitter ac påfyllningen?

    Känner en som ska fylla på min acc gratis. Men då va jag tvungen att ha allt klart.
    Alltså måste jag veta var man fyller på. Så jag inte kommer in i hallen. Och måste skruva loss en skärm eller något sånt dumt.

    tack i förhand!
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    12

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Hallå.

    Ja du Jonas, är det en saab vi pratar om eller vad är det för bil och modell?
    Gissar på att det är en saab.
    På dom "nyare" saabarna sitter ac påfyllningen fram någonstans vid kylarbalken.
    Alu-rör med en kork på.
    Förstår inte riktigt vad din kompis menare med att ha allt klart?

    Mvh Jarre.
    9-5 2.3t sedan -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Oj förlåt.
    saab 95 2,3t -99 kombi

    Han menade att det ska va smidigt då han göra detta vid sidan av.
    Alltså vi ska inte behöva skruva loss massa saker när jag kommer in med bilen. För i så fall ska jag ha gjort detta innan.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    286

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    På dom flesta bilar är påfyllningsröret lättillgängligt, det borde han veta om han håller på med detta.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Fylla vid "sidan om" må vara en sak. Däremot läcksöker han om han är det minsta seriös.

    Skriv vad du har för bil i din signatur så besparar det en massa postningar. Skall man få bar hjälp är det ett minimum av insats från trådskaparen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Fylla vid "sidan om" må vara en sak. Däremot läcksöker han om han är det minsta seriös.

    Skriv vad du har för bil i din signatur så besparar det en massa postningar. Skall man få bar hjälp är det ett minimum av insats från trådskaparen.

    /Fred
    Å andra sidan så förlorar han ju inget på att skita i läcksökning eftersom han ska få påfyllningen gratis.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Å andra sidan så förlorar han ju inget på att skita i läcksökning eftersom han ska få påfyllningen gratis.
    Yrkesstolthet/skicklighet hos fyllaren och miljöaspekten.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Vad är det för mening att fylla på ett system med en läcka i?

    Finns ju en anledning till att du behöver fylla på.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Vad är det för mening att fylla på ett system med en läcka i?

    Finns ju en anledning till att du behöver fylla på.



    Känns ju lite som att åka och pumpa däck med punka på...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    99

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Vad är det för mening att fylla på ett system med en läcka i?

    Finns ju en anledning till att du behöver fylla på.
    Troligtvis för att det kostar en hel j*vla del att laga den istället för att fylla på med freon och ha en fungerande ac i 3 månader igen. Gratis!

    Min ac läcker också, precis som trådskaparens, och som grädde på moset är min ac provtryckt och allt möjligt utan framgång så kommer troligtvis göra precis likadant som trådskaparen!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    542

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Caylon: Byt reparatör.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Vad är det för mening att fylla på ett system med en läcka i?

    Finns ju en anledning till att du behöver fylla på.
    Troligtvis för att det kostar en hel j*vla del att laga den istället för att fylla på med freon och ha en fungerande ac i 3 månader igen. Gratis!

    Min ac läcker också, precis som trådskaparens, och som grädde på moset är min ac provtryckt och allt möjligt utan framgång så kommer troligtvis göra precis likadant som trådskaparen!

    Det är olagligt att fylla på en AC utan att först läcktesta och protokollföra.
    För att inte tala om miljöpåverkan.

    Har du inte råd att laga, låt bli att fylla den då.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    12

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Alla AC-system läcker, inget system är helt tätt. ( Nej, dom läcker inga stora mängder)
    Men när det gäller just trådskaparens bil, en 9-5 från -99.
    Så skulle jag gissa på att medlet har gjort sitt och är slut pga ålder.Kan oxå vara en läcka i systemet, där av ska man läcksöka innan man fyller på.
    Visst, det finns bilar som är MYCKET äldre som har en fungerade ac.
    Dom ska nog bara vara glada att dom har fått ett riktigt tätt system.

    Mvh Jarre.
    9-5 2.3t sedan -02

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 244

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av JarreMan
    Alla AC-system läcker, inget system är helt tätt. ( Nej, dom läcker inga stora mängder)
    Men när det gäller just trådskaparens bil, en 9-5 från -99.
    Så skulle jag gissa på att medlet har gjort sitt och är slut pga ålder.Kan oxå vara en läcka i systemet, där av ska man läcksöka innan man fyller på.
    Visst, det finns bilar som är MYCKET äldre som har en fungerade ac.
    Dom ska nog bara vara glada att dom har fått ett riktigt tätt system.

    Mvh Jarre.

    Mycket riktigt inga AC system speciellt de som sitter i bilar är 100% täta.
    Mycket beror på alla slangar som måste finnas för att kunna flexa någonstans, det problemet är inte lika stort på en fast anläggning.

    Kommer ej ihåg siffran, tror det var ca 3-5 % läckage i snitt/år.
    efter ca 7 år brukar mängden kylmedia vara för låg och effekt blir därför dålig.
    Men om en firma fyller på media ska de alltid provtrycka innan, meningslöst att fylla om det ändå kommer att pysa ut på relativt kort period.
    Även om det nya köldmediumet är bättre för miljön så är det fortfarande ganska påfrestande.
    Om det handlar om små läckage kan det fungerar att fylla med en liten mängd läcktätare och sedan med R134a.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Vet man om att sin AC läcker, begår man lagbrott om man kör runt med anläggningen med gas i.

    Och man vet igentligen inte följderna av r134a, men om några år förbjuds även detta, och ska ersättas med ny gas, som tydligen inte är fastställd än.

    Alla läckor går att hitta om man är noggran och gör rätt. Hittar man inte med sniffer, fyller man med kväve och väldigt lite gas, hittas inte läckan då, fylls anläggningen med gas och spårmedel, dock inte full fyllnadsmängd, så får kunden köra någon vecka för att sedan komma för återbesök, då man kan hitta läckan med UV ljus.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    kan ju bara säga att i de fall jag varit med om att få AC renoverad så har det alltid varit nått som läckt rejält, därav att gasen tagit slut.

    Aldrig varit med om att gasen är slut utan att en läcka konstaterats.

    Anser likförbannat att ska man fylla så ska man först se till att systemet är riktigt och inte läcker ut en massa i onödan.
    Det lilla kan man väl för fasen göra för miljön iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    vilket snack om miljö hit och miljö dit. Det är väl bara att fylla AC'n. Vadå miljöaspekt? R134 används i andra sammanhang och anses då gå att spruta ut i luften utan att ens tänka. R134 är INTE som gamla R12 (freon).

    Öppna huven, leta på ett hårt rör som kommer från AC. På röret sitter oftast ventilen under en svart plastkork. Ventil och kork liknar en hjulventil (en size större). När du pekar så vet din kylkille om du pekar rätt eller inte.

    Om nu miljön är så viktig vad anses då om chiptrim, sportkattar etc?

    F

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Känner en som ska fylla på min acc gratis. Men då va jag tvungen att ha allt klart.
    Alltså måste jag veta var man fyller på. Så jag inte kommer in i hallen. Och måste skruva loss en skärm eller något sånt dumt.

    tack i förhand!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Citat Ursprungligen postat av KBD
    vilket snack om miljö hit och miljö dit. Det är väl bara att fylla AC'n. Vadå miljöaspekt? R134 används i andra sammanhang och anses då gå att spruta ut i luften utan att ens tänka. R134 är INTE som gamla R12 (freon).

    Öppna huven, leta på ett hårt rör som kommer från AC. På röret sitter oftast ventilen under en svart plastkork. Ventil och kork liknar en hjulventil (en size större). När du pekar så vet din kylkille om du pekar rätt eller inte.

    Om nu miljön är så viktig vad anses då om chiptrim, sportkattar etc?

    F

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Känner en som ska fylla på min acc gratis. Men då va jag tvungen att ha allt klart.
    Alltså måste jag veta var man fyller på. Så jag inte kommer in i hallen. Och måste skruva loss en skärm eller något sånt dumt.

    tack i förhand!


    Om r134a hade varit helt ofarligt hade det inte funnits lagar mot att fylla att trasigt system, tvång på protokollförning, vägning av inköpt och insamlad gas, och krav på ackreditering.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    men vad händer för denna person som verkar fylla på lite hitan och ditan privat?
    Antagligen måste ju killen få gasen från jobbet, hur ställer sig då jobbet till att det försvinner gas hitan och ditan?

    Låter ju iaf som nått de skulle kunna åka på bigtime för att fiffla med vid sidan av...

    Jag ser inte varför man ska spara 1500kr på att fuska så det håller ett kort tag när man istället kan få ett system som håller problemfritt i många år.

    Kan man få gasen påfyllt gratis så är det ju bara att lämna in för läcksökning och det kostar ju inte många kronor, tror jag gav 300kr för det på min ng900.
    Då hittade dom ju läckan och systemet håller tätt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4

    Re: Var sitter ac påfyllningen?

    Du jobbar inte med kylmedia va?

    Det är helt korrekt att det är mycket lagar med i spelet. Dessa lever dock kvar från den tid då det faktiskt var farligt både mot hälsa och miljö. Kylbranchen har starka lobbyister. många ska avlönas på gamla premisser. Idag är läget ett annat men lagstiftning har inte hängt med.

    Tetrafluoretan är inte klassat som hälsofarlig, ej heller miljöfarligt. Det är inte värre än något annan vätska såsom bensin etc inom fordonsmiljön, snarare tvärt om.

    Du vet om att denna produkt har andra användningsområden än AC? Användningsområden där den säljs till ALLA oavsett ålder och kompetens. Där den klassas som OFARLIG, fri att använda och i tillämtningar där den SKALL sprutas ut i fria luften. Det är inte precis någon koll när man använder den som drivgas eller inom industri.

    Fyll, fyll, fyll. Problemet är att alla tror att det är så svårt med kylanläggningar och priserna hålls höga av kylbranchen som dessutom har en branchöverenskommelse om ensamrätt till att köpa kylmedia/R134a

    Kylmedia går dock att köpa utan större problem. Kylmedia köps med fördel i större förpackning då den är billig. Ett besök hos sin lokala ful-fyllare brukar i pengar motsvara en tub om ca 13kg (under 1000kr) om man köper själv och fyller själv.

    Några datablad att förkovra sig i:
    http://www.kylma.se/upload/Varuinfoblad/R134a.pdf
    Att jämföra med:
    http://www.hmsassist.com/master/content ... 220&lang=S

    //Fri fyllning till folket


    Citat Ursprungligen postat av 93t


    Om r134a hade varit helt ofarligt hade det inte funnits lagar mot att fylla att trasigt system, tvång på protokollförning, vägning av inköpt och insamlad gas, och krav på ackreditering.

Liknande ämnen

  1. Orolig. rinner servoolja ur påfyllningen saab 9-3 08??
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 13:28
  2. var sitter ECU på 9-3SS?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 22:07
  3. var sitter vin nr?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 00:02
  4. Var siter AC-påfyllningen på en 9-5 Aero från 2000?
    Av Abbemannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 20:25
  5. [LÖST] Tryckt ut olja genom påfyllningen, kolvras?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •