Känner en som ska fylla på min acc gratis. Men då va jag tvungen att ha allt klart.
Alltså måste jag veta var man fyller på. Så jag inte kommer in i hallen. Och måste skruva loss en skärm eller något sånt dumt.
tack i förhand!
Känner en som ska fylla på min acc gratis. Men då va jag tvungen att ha allt klart.
Alltså måste jag veta var man fyller på. Så jag inte kommer in i hallen. Och måste skruva loss en skärm eller något sånt dumt.
tack i förhand!
Saab 9-5 2.3T kombi -99
Hallå.
Ja du Jonas, är det en saab vi pratar om eller vad är det för bil och modell?
Gissar på att det är en saab.
På dom "nyare" saabarna sitter ac påfyllningen fram någonstans vid kylarbalken.
Alu-rör med en kork på.
Förstår inte riktigt vad din kompis menare med att ha allt klart?
Mvh Jarre.
9-5 2.3t sedan -02
Oj förlåt.
saab 95 2,3t -99 kombi
Han menade att det ska va smidigt då han göra detta vid sidan av.
Alltså vi ska inte behöva skruva loss massa saker när jag kommer in med bilen. För i så fall ska jag ha gjort detta innan.
Saab 9-5 2.3T kombi -99
På dom flesta bilar är påfyllningsröret lättillgängligt, det borde han veta om han håller på med detta.
Fylla vid "sidan om" må vara en sak. Däremot läcksöker han om han är det minsta seriös.
Skriv vad du har för bil i din signatur så besparar det en massa postningar. Skall man få bar hjälp är det ett minimum av insats från trådskaparen.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Å andra sidan så förlorar han ju inget på att skita i läcksökning eftersom han ska få påfyllningen gratis.Ursprungligen postat av Fral
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Yrkesstolthet/skicklighet hos fyllaren och miljöaspekten.Ursprungligen postat av Travis
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Vad är det för mening att fylla på ett system med en läcka i?
Finns ju en anledning till att du behöver fylla på.
Ursprungligen postat av 93t
Känns ju lite som att åka och pumpa däck med punka på...
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Troligtvis för att det kostar en hel j*vla del att laga den istället för att fylla på med freon och ha en fungerande ac i 3 månader igen. Gratis!Ursprungligen postat av 93t
Min ac läcker också, precis som trådskaparens, och som grädde på moset är min ac provtryckt och allt möjligt utan framgång så kommer troligtvis göra precis likadant som trådskaparen!
Caylon: Byt reparatör.
Mvh
jag har kramat Lill-Babs...
Ursprungligen postat av Caylon
Det är olagligt att fylla på en AC utan att först läcktesta och protokollföra.
För att inte tala om miljöpåverkan.
Har du inte råd att laga, låt bli att fylla den då.
Alla AC-system läcker, inget system är helt tätt. ( Nej, dom läcker inga stora mängder)
Men när det gäller just trådskaparens bil, en 9-5 från -99.
Så skulle jag gissa på att medlet har gjort sitt och är slut pga ålder.Kan oxå vara en läcka i systemet, där av ska man läcksöka innan man fyller på.
Visst, det finns bilar som är MYCKET äldre som har en fungerade ac.
Dom ska nog bara vara glada att dom har fått ett riktigt tätt system.
Mvh Jarre.
9-5 2.3t sedan -02
Ursprungligen postat av JarreMan
Mycket riktigt inga AC system speciellt de som sitter i bilar är 100% täta.
Mycket beror på alla slangar som måste finnas för att kunna flexa någonstans, det problemet är inte lika stort på en fast anläggning.
Kommer ej ihåg siffran, tror det var ca 3-5 % läckage i snitt/år.
efter ca 7 år brukar mängden kylmedia vara för låg och effekt blir därför dålig.
Men om en firma fyller på media ska de alltid provtrycka innan, meningslöst att fylla om det ändå kommer att pysa ut på relativt kort period.
Även om det nya köldmediumet är bättre för miljön så är det fortfarande ganska påfrestande.
Om det handlar om små läckage kan det fungerar att fylla med en liten mängd läcktätare och sedan med R134a.
Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
http://www.garaget.org/?car=302321
Vet man om att sin AC läcker, begår man lagbrott om man kör runt med anläggningen med gas i.
Och man vet igentligen inte följderna av r134a, men om några år förbjuds även detta, och ska ersättas med ny gas, som tydligen inte är fastställd än.
Alla läckor går att hitta om man är noggran och gör rätt. Hittar man inte med sniffer, fyller man med kväve och väldigt lite gas, hittas inte läckan då, fylls anläggningen med gas och spårmedel, dock inte full fyllnadsmängd, så får kunden köra någon vecka för att sedan komma för återbesök, då man kan hitta läckan med UV ljus.
kan ju bara säga att i de fall jag varit med om att få AC renoverad så har det alltid varit nått som läckt rejält, därav att gasen tagit slut.
Aldrig varit med om att gasen är slut utan att en läcka konstaterats.
Anser likförbannat att ska man fylla så ska man först se till att systemet är riktigt och inte läcker ut en massa i onödan.
Det lilla kan man väl för fasen göra för miljön iaf.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
vilket snack om miljö hit och miljö dit. Det är väl bara att fylla AC'n. Vadå miljöaspekt? R134 används i andra sammanhang och anses då gå att spruta ut i luften utan att ens tänka. R134 är INTE som gamla R12 (freon).
Öppna huven, leta på ett hårt rör som kommer från AC. På röret sitter oftast ventilen under en svart plastkork. Ventil och kork liknar en hjulventil (en size större). När du pekar så vet din kylkille om du pekar rätt eller inte.
Om nu miljön är så viktig vad anses då om chiptrim, sportkattar etc?
F
Ursprungligen postat av Jonas_latt
Ursprungligen postat av KBD
Om r134a hade varit helt ofarligt hade det inte funnits lagar mot att fylla att trasigt system, tvång på protokollförning, vägning av inköpt och insamlad gas, och krav på ackreditering.
men vad händer för denna person som verkar fylla på lite hitan och ditan privat?
Antagligen måste ju killen få gasen från jobbet, hur ställer sig då jobbet till att det försvinner gas hitan och ditan?
Låter ju iaf som nått de skulle kunna åka på bigtime för att fiffla med vid sidan av...
Jag ser inte varför man ska spara 1500kr på att fuska så det håller ett kort tag när man istället kan få ett system som håller problemfritt i många år.
Kan man få gasen påfyllt gratis så är det ju bara att lämna in för läcksökning och det kostar ju inte många kronor, tror jag gav 300kr för det på min ng900.
Då hittade dom ju läckan och systemet håller tätt.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Du jobbar inte med kylmedia va?
Det är helt korrekt att det är mycket lagar med i spelet. Dessa lever dock kvar från den tid då det faktiskt var farligt både mot hälsa och miljö. Kylbranchen har starka lobbyister. många ska avlönas på gamla premisser. Idag är läget ett annat men lagstiftning har inte hängt med.
Tetrafluoretan är inte klassat som hälsofarlig, ej heller miljöfarligt. Det är inte värre än något annan vätska såsom bensin etc inom fordonsmiljön, snarare tvärt om.
Du vet om att denna produkt har andra användningsområden än AC? Användningsområden där den säljs till ALLA oavsett ålder och kompetens. Där den klassas som OFARLIG, fri att använda och i tillämtningar där den SKALL sprutas ut i fria luften. Det är inte precis någon koll när man använder den som drivgas eller inom industri.
Fyll, fyll, fyll. Problemet är att alla tror att det är så svårt med kylanläggningar och priserna hålls höga av kylbranchen som dessutom har en branchöverenskommelse om ensamrätt till att köpa kylmedia/R134a
Kylmedia går dock att köpa utan större problem. Kylmedia köps med fördel i större förpackning då den är billig. Ett besök hos sin lokala ful-fyllare brukar i pengar motsvara en tub om ca 13kg (under 1000kr) om man köper själv och fyller själv.
Några datablad att förkovra sig i:
http://www.kylma.se/upload/Varuinfoblad/R134a.pdf
Att jämföra med:
http://www.hmsassist.com/master/content ... 220&lang=S
//Fri fyllning till folket
Ursprungligen postat av 93t