Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Köpte mig en 9-3ss i måndags och skulle glad i hågen åka hem från jobbet idag. Jag lyckades dock inte låsa upp bilen när jag tryckte på låsauppknappen på nyckeln. Inga andra knappar fungerade heller (öppna bagagelucka/slå på ljusen/låsa). Vågade inte testa med den fysiska nyckeln då jag inte visste om jag skulle få tyst på larmet.

    Åkte in till stan med buss och hämtade frugans nyckel samt skaffade ett nytt batteri till min nyckel på clas ohlson. Inte ens med nytt batteri fick jag någon respons från bilen. Frugans nyckel fungerade dock perfekt att både låsa och låsa upp med. Efter denna manöver gick det utmärkt att använda min nyckel igen.

    Det verkar som att nyckel+bil kom i osynk på något sätt och att det fixades när man låste upp den en gång med annan nyckel?

    Någon som har varit med om detta tidigare och vet mer om problemet?

    Är ju läskigt att inte veta när det händer igen, kanske inte är lika nära till andranyckeln då.
    9-3 ss -03 Arc.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    17

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Händer mig ofta med min 9-3 SS -04. Får använda nyckeln och "bryta" mig in i min egna bil. Larmet går ju då givetvis men man får vara snabb och trycka nyckeln i tändningen så slutar det.

    Vet inte heller vad det beror på?

    Batteri kan det väl inte vara för det ska väl visas i SID:en om man har låg batterinivå?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Citat Ursprungligen postat av PSK
    Händer mig ofta med min 9-3 SS -04. Får använda nyckeln och "bryta" mig in i min egna bil. Larmet går ju då givetvis men man får vara snabb och trycka nyckeln i tändningen så slutar det.

    Vet inte heller vad det beror på?

    Batteri kan det väl inte vara för det ska väl visas i SID:en om man har låg batterinivå?
    När du säger ofta, vad betyder det? 1 gång/månad?

    Jo jag hade tankar på att göra så, men vågade inte då jag inte ville ha ett tjuvlarm som går konstant. Skönt att veta att det funkar om det händer igen!
    9-3 ss -03 Arc.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    17

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    När du säger ofta, vad betyder det? 1 gång/månad?
    Njae.. skulle nog säga ungefär var 25:e gång jag ska in i bilen ungefär. För mig kan det bli ca en gång i veckan då jag kör mycket. Lite jobbigt då om man råkar stå på en IKEA-parkering med massa folk. Men folk brukar vara förstående.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Det är rullande koder på nycklarna. Om du går runt och trycker på nyckeln utan att bilen märker det så kommer bilen så småningom inte att känna igen nyckeln förrän du sätter den i tändningslåset igen.

    Råkade själv ut för samma sak när jag var stod i kö i en butik och fingrade på fjärren.

    Så, knappar du på nyckeln utan att ha bilen i närheten?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Södetälje
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Har haft samma symtom på min bil, när ja talade med saab verkstaden så sa dom att det troligen va sändaren som sitter i nyckeln som behövdes bytas. Men som tur är har ja inte haft problem med detta på ca 1 år, felet bara försvann över en natt, skönt att man inte behövde lägga ut pengar på det.
    9-3 cab-04

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Tar man ut batteriet i fjärren för att byta, så behöver man också göra en resynk efter det. Med andra ord så borde samma sak kunna hända om man får problem med kontakten med batteriet i fjärren. När det åter får kontakt så fungerar det inte rakt av, utan en resynk måste göras. Det är ju å andra sidan enkelt. Bara att "bryta sig in" med den fysiska nyckeln, och sedan sätta fjärren i "tändningslåset" där den åter synkas med bilen och stänga av larmet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Problemet har inte återkommit för mig än iallafall (peppar peppar..) Fick ett förslag om att det eventuellt kan ha varit så att batteriet glappat till och därmed fått nyckeln att tappa synk, andra som har problem kan ju testa att tvätta/polera/fixa till anläggningsytan batteri-nyckel och se om det hjälper?
    9-3 ss -03 Arc.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    jag hade liknande problem med min SS 03a. Helt plötsligt en dag kom jag ut, och fjärren var helt död.

    som tur var så var gamla bettan (9000 92a) redo så jag tog den istället. efter att ha läst den här tråden tog jag mig in med _nyckeln_ - larmet gick igång, snabbt ner med elektroniska nyckeln i tändningslåset och vred om, larmet tysnade, bilen startade och nu funkar allt hur bra som helst. Antagligen hade jag gått och tryckt och fipplat med nyckeln i fickan när jag var på jobbet, och på det sättet "tappat" bort bilen.


    Mycket låsolja och 5-56 gick det åt i låset i dörren, antagligen är jag den första som tar mig in den vägen...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  10. #10

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Jag hade samma problem då ingen av mina nycklar till min Saab 9-3 - 04 fungerade att larma av/på (gick dock att starta bilen). Lyfte bort säkring 2 (säkringarna på insidan, vänster om ratten) och satte i den igen. Succé! Båda nycklarna funkar nu igen utan problem. Skönt att slippa åka till verkstaden.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Även min bil beter sig såhär ibland, har inte haft med den andra nyckeln nån gång för att prova då man blir utelåst. För mig börjar de funka så fort man satt nyckeln i låset och "larmat av" och synkat. Skulle bra gärna vilja veta vad det är. Har för mig att min CIM har originalmjukvara medan BDM är uppdaterad.

    Kan även tipsa om att stänga av rörelselarmet om man åker färja. Min bil hade nog stått å tutat ett tag på bildäck.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    "Händer mig ofta med min 9-3 SS -04. Får använda nyckeln och "bryta" mig in i min egna bil. Larmet går ju då givetvis men man får vara snabb och trycka nyckeln i tändningen så slutar det.

    Vet inte heller vad det beror på?

    Batteri kan det väl inte vara för det ska väl visas i SID:en om man har låg batterinivå?"

    Detta har precis hänt mig nu.
    Hur fan "bryter man in sig i sin 93 SS -04??
    Har 2 nycklar och ingen funkar.
    Mvh Fredrik Olsson

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    har upptäckt att detta händer mycket mera sällan om man håller in knappen när man låser upp, inte bara "klickar" på den... Trycker jag till kort så låser den inte alltid upp, men håller man in knappen en sekund så verkar det alltid funka...

    Eller så har det bara handlat om tur och otur. Pga nycklarna slits hårt i fickan har jag även börjat försöka att inte ha dem på nyckelknippan och i jeansfickan hela dagen. Kanske är det i fickan som det blir något knas med fjärren?

    Man kommer ju alltid in, men det är pinsamt att larmet går igång, och inte kul om det är kvällstid eller på annat ställe man inte vill väsnas...

    Jo... låg batterinivå kommer väl successivt och kan "mätas". Glapp uppstår ju plötsligt, svårt att detektera. Men hade saab vetat om problemet kunde de ju lagt in en felkod för "sändaren haft strömavbrott"
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Löste mitt med attknnacka höger dörruta. Så fort jag fick i nyckeln i tändningslåset så aktiverades nyckeln. Så nu blir det att byta ruta i morgon.
    Mvh Fredrik Olsson

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Citat Ursprungligen postat av eddyolsson
    Detta har precis hänt mig nu.
    Hur fan "bryter man in sig i sin 93 SS -04??
    Har 2 nycklar och ingen funkar.
    Antar att dom menar att dom låser upp med nyckeln trots den är larmad, därav "bryta sig in" då larmet går. Varför knacka du en ruta då? Känns ju onödigt, även om man inte använder låset så brukar det ju gå att få liv i dom med lite låsolja osv om det nu va så att det inte fungerade.

    För du vet väl om att det finns en nyckel i fjärren? http://www.caradvice.com.au/wp-content/ ... it-key.jpg

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Aha. Ja det verkar ju logiskt. :-)
    Mitt lås grundade inte alls. Efter 30-40 min med pillande och smörjande så gav jag upp.
    Även en från Falck va här men misslyckades.
    Jobbar som bilglasmästare, så det va ett lättare alternativ att knacka rutan och sätta dit en ny än att svära en timma eller 2 till. :-)
    Mvh Fredrik Olsson

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    fast nästa gång det händer så...

    ...hade det vart bättre att smörja upp låset första gången...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    fast nästa gång det händer så...

    ...hade det vart bättre att smörja upp låset första gången...

    Ja eftersmart kan man ju alltid va
    Mvh Fredrik Olsson

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    jo, när man väl står och är stressad så brukar man inte alltid tänka på alla alternativ - men denna tråden gör väl att 9-3ss ägare i förebyggande syfte kan testköra sin nyckel för det verkar hända förr eller senare man blir utlåst...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: 9-3 ss nyckel+bil i osynk? Konstigt problem.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    jo, när man väl står och är stressad så brukar man inte alltid tänka på alla alternativ - men denna tråden gör väl att 9-3ss ägare i förebyggande syfte kan testköra sin nyckel för det verkar hända förr eller senare man blir utlåst...
    Nä precis. Jag ska riva ner mitt lås i veckan och smörja och smörja. Sedan när jag e klar med det så ska jag smörja. :-)
    Mvh Fredrik Olsson

Liknande ämnen

  1. Nyckel problem
    Av MajkeY85 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 22:59
  2. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  3. Nyckel problem
    Av skogome i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 22:10
  4. Problem med att få ut nyckel
    Av pommes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •