Ursprungligen postat av
aeromagnus
Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.
Hur kommer det sig att folk fortfarande tror att alla bilar som lämnar tillverkningsbandet lämnar exakt den effekt och det vridmoment som anges i försäljningsbroschyren?
Tro ni att, oavsett tillverkningsdatum, tillverkningsbatch och årtal att samtliga motorer levererar exakt 163,000 hk och 340,000 Nm i alla väder?
Är t.ex. den absoluta mätnogrannheten på låt oss säga luftmassamätaren 100,000% och repeterbarheten +/- 0,00000%
Hur är det med alla mekaniska toleranser i motorn? Är det exakt samma lagerspel i samtliga motorer som någonsin byggs av en typ? Är det exakt samma interna friktion oavsett batch av kolvar, foder, lager etc?
Tror ni att en motor leverera samma effekt (exakt !!!) vid 100 mil, 1.000 mil, 10.000 mil och 100.000 mil?
...hur kan ni tro att samtliga motorer i hela världen av en typ ska leverera exakt den effekt som de en gång i tiden typades med?
Tycker ni fortfarande att det är underligt att en trimfirma (eller vem som helst) kan mäta upp en annan effekt än vad som står i reklambroschyren, trots att mätmetoden t.o.m kan vara identisk?