Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Turbo X = hirsch vs. BSR?

  1. #1

    Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Hej,

    Jag har nyligen inhandlat en Turbo X, det har dock uppstått ett par komplikationer - tyvärr. Jag upplever bilen som slö och lite halvtråkig, den uppfyller helt enkelt inte mina krav.

    De senaste bilarna jag har haft i min ägo har jag låtit hirsch ta hand om, ett resultatet som jag helt klart varit nöjd med - förutom den ständigt slirande kopplingen..

    Igår surfade jag runt på diverse hemsidor och såg att BSR erbjuder "Steg 1" till min bil. Detta paket innebär hela 300 hästkrafter och 480 newtonmeter - vilket i mina ögon låter helt otroligt. Speciellt då det bara rör sig om en (simpel?) chiptrimning. Medans hirsch erbjuder chiptrimning, intercooler och annat luftfilter, trots detta blir effekten (> newtonmeter) betydligt lägre - 300 hästkrafter och 430 newtonmeter.

    Någon som är insatt och kan bekräfta BSRs siffror eller är det bara jag som blir lite skeptisk?

    hirsch
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F280008600

    BSR
    http://sv.bsr.se/products/t1303/

    Mvh
    Lars och Fredrik Klingström

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    95

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    trots detta blir effekten (> newtonmeter) betydligt lägre - 300 hästkrafter och 430 newtonmeter.


    Hirch plockar säkert inte ut all effekt som går eftersom dom måste tänka mer på tillförlitligheten än andra firmor. Jag kan dock ha fel

    Mvh//lidas
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  3. #3

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av lidas
    trots detta blir effekten (> newtonmeter) betydligt lägre - 300 hästkrafter och 430 newtonmeter.


    Hirch plockar säkert inte ut all effekt som går eftersom dom måste tänka mer på tillförlitligheten än andra firmor. Jag kan dock ha fel

    Mvh//lidas
    Det låter rimligt, hade varit underbart ifall de inkluderat komponenter som håller för ökningarna som görs (sa någon koppling..?)

    Oavsett vilken firma jag väljer kommer jag denna gång komplettera med kraftigare koppling (hittade något lämligt på exd.se).

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 804

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Hej !

    Har man köpt en såpass dyr bil så skall man väl se till att man inte sabbar den med vilket trimm som helst? Hirschtrimmet lirar i en annan klass, där man bl.a. tar en annan hänsyn till tillförlitlighet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    33

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Har PPC (Speedparts) och visste vad jag köpte. Har goda erfarenheter med min förra bil (9-3 2,8 T). Denna gav 285 hk och 480 nm. Denna fungerade klockrent under de två åren jag hade bilen.

    Tycker att min Turbo X har samma effekt som min förra.

    Inte så stor effektökning från orginal men visst är det skillnad. Tror att BSRs uppgifter om effekt och vrid stämmer med just deras mätmetod.

    //KenLov
    Turbo X, 480 nm /300 hk.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 479

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    854

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.
    Om du har en D5 så har du 185hk, en 2.4D har 163hk.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.
    Om du har en D5 så har du 185hk, en 2.4D har 163hk.
    Beror på årsmodell. De första D5orna hade 163 hk.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    854

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Lamer

    Om du har en D5 så har du 185hk, en 2.4D har 163hk.
    Beror på årsmodell. De första D5orna hade 163 hk.
    i

    Missade det. Jag trodde att D5 enbart kom i 185hk version. Men efter lite googling så kommer sanningen ifatt en.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Hallå,

    Hur gick det med Hirsch/BSR?

    Står själv och velar mellan de två systemen. 27 500kr kostar Hirschen när jag snackar med Saab. Mjukvara, delar, arbetskostnad samt ny reg.
    BSR 9900 kr. Men om drivlinan ger upp ex. kopplingen så gäller inte den extra maskinskadeförsäkringen från BSR.

    Vad skulle ni valt?
    9-3X

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 479

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Satsat på Hirsch om man har råd annars spara.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 361

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av Steine01

    Vad skulle ni valt?
    www.maptun.se

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 870

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    På en Turbo-X skulle jag personligen valt Hirsch med tanke på garantier från Saab.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.

    Hur kommer det sig att folk fortfarande tror att alla bilar som lämnar tillverkningsbandet lämnar exakt den effekt och det vridmoment som anges i försäljningsbroschyren?

    Tro ni att, oavsett tillverkningsdatum, tillverkningsbatch och årtal att samtliga motorer levererar exakt 163,000 hk och 340,000 Nm i alla väder?
    Är t.ex. den absoluta mätnogrannheten på låt oss säga luftmassamätaren 100,000% och repeterbarheten +/- 0,00000%

    Hur är det med alla mekaniska toleranser i motorn? Är det exakt samma lagerspel i samtliga motorer som någonsin byggs av en typ? Är det exakt samma interna friktion oavsett batch av kolvar, foder, lager etc?

    Tror ni att en motor leverera samma effekt (exakt !!!) vid 100 mil, 1.000 mil, 10.000 mil och 100.000 mil?


    ...hur kan ni tro att samtliga motorer i hela världen av en typ ska leverera exakt den effekt som de en gång i tiden typades med?


    Tycker ni fortfarande att det är underligt att en trimfirma (eller vem som helst) kan mäta upp en annan effekt än vad som står i reklambroschyren, trots att mätmetoden t.o.m kan vara identisk?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av John F
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vad jag har hört mäter inte BSR effekten på samma vis som billeverantörerna. Till min V70 D5 specar de min bil till drygt 170Hk och ett vrid på dryga 400nm. Siffror från fabriken är ju 163Hk samt 340Nm i vrid. Fråga hur BSR mäter sin effekt.

    Hur kommer det sig att folk fortfarande tror att alla bilar som lämnar tillverkningsbandet lämnar exakt den effekt och det vridmoment som anges i försäljningsbroschyren?

    Tro ni att, oavsett tillverkningsdatum, tillverkningsbatch och årtal att samtliga motorer levererar exakt 163,000 hk och 340,000 Nm i alla väder?
    Är t.ex. den absoluta mätnogrannheten på låt oss säga luftmassamätaren 100,000% och repeterbarheten +/- 0,00000%

    Hur är det med alla mekaniska toleranser i motorn? Är det exakt samma lagerspel i samtliga motorer som någonsin byggs av en typ? Är det exakt samma interna friktion oavsett batch av kolvar, foder, lager etc?

    Tror ni att en motor leverera samma effekt (exakt !!!) vid 100 mil, 1.000 mil, 10.000 mil och 100.000 mil?


    ...hur kan ni tro att samtliga motorer i hela världen av en typ ska leverera exakt den effekt som de en gång i tiden typades med?


    Tycker ni fortfarande att det är underligt att en trimfirma (eller vem som helst) kan mäta upp en annan effekt än vad som står i reklambroschyren, trots att mätmetoden t.o.m kan vara identisk?
    Man brukar numera vara ganska duktiga att tillverka motorerna så att dess prestanda mellan olika individer varierar ganska lite. Effekten brukar öka lite med åldern för att sedan sjunka när motorn börjar bli sliten.

    Trimfirmor brukar använda sig av chassidynamometrar vilket inte biltillverkare gör (för effektklassningen).

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    tror inte alla bilar har exakt samma effekt när dom lämnar bandet men för o kontra låter det konstigt att bsr skulle valt att skriva "fakta" på effekten om dom bara mätt en bil,.. dom där bilarna som lämnar bandet med minus på effekten då?
    Handlar nog mest om annan mätning.
    Men att toleranser skulle skifta så jättemycket tror jag inte, är trots alllt 2009 och mätverktygen är lite bättre än när tummstocken uppfanns.

    Hade pengar inte varit något bekymmer skulle jag valt hirch alla dagar i veckan, alternativt en annan firma.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Har man köpt en såpass dyr bil så skall man väl se till att man inte sabbar den med vilket trimm som helst? Hirschtrimmet lirar i en annan klass, där man bl.a. tar en annan hänsyn till tillförlitlighet.
    DrBoost har helt rätt denna gång.... ;-)

    Jag kör min Turbo X med Hirsch trim. Har nu kört ca 1000 mil med trimmet. DEt enda som har behövts fixas är nya tändspolar och stift på SAAB / Hirsch bekostnad. Tydligen är det ett antal både Hirsch och BSR bilar som haft problem med tändspolarna.
    Saab har haft problem med en batch bilar som tydligen inte skall trimmas utan spolbyte.
    Att montera annat än Hirsch på en Turbo X är galet.
    Ni med Turbo X bilar som behöver trim tala med ANA / Specialbilar i THN & Rickard så kommer ni bli mer än nöjda!

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    @ Aeromagnus ->När en bil lämnar fabriken står i papper tex_150 hp och 95 oktan. När du ska chipa bilen säger trimleverantör tanka 98 oktan och kom hit. Just då din bil har 153 hp. Detta är förklaring som jag fick innan BSR chipade en av våra VAG bilar.

    @ Trueid-> Tändspolarna har haft varierande kvalité och vi fick gratis utbyta på Vag ett år efter chipningen även alla andra som inte har haft med trimning att göra fick utbyta om dom haft problem, som mig.. Detta var allmänt känt. Styrsystem är Motronic men tror inte har med det att göra.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Nu har jag precis lagt en beställning hos Richard på Ana i Trollhättan.
    Mkt trevlig samt kunnig kille!
    Tar en cirka 12 dagar att få hem Hirsch delarna. Sedan skall det det monteras och laddas ny mjukvara. Kan ta lite extra tid nu under semestern...
    9-3X

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Turbo X = hirsch vs. BSR?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    tror inte alla bilar har exakt samma effekt när dom lämnar bandet
    Plus minus ett par hk mellan olika motorindivider brukar det ju kunna röra sig om för en tillverkare som har bra koll på grejorna.

    Citat Ursprungligen postat av George
    @ Aeromagnus ->När en bil lämnar fabriken står i papper tex_150 hp och 95 oktan. När du ska chipa bilen säger trimleverantör tanka 98 oktan och kom hit. Just då din bil har 153 hp. Detta är förklaring som jag fick innan BSR chipade en av våra VAG bilar.
    Spikar inte motorn med 95 oktan i tanken så finns det ju ingenting 98 oktan kan göra för att öka motoreffekten.

Liknande ämnen

  1. Tändspole till 2.8t (Turbo X Hirsch)
    Av Steine01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 14:53
  2. Turbo X // Maptun St1 vs Hirsch
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 09:29
  3. Vad för turbo på Hirsch?
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •