Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Straffskala på falsk anmälan ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Straffskala på falsk anmälan ?

    http://www.nt.se/finspang/artikel.aspx? ... id=5336968

    Några ytligt bekanta som det handlar om, och kan tillägga att bruden är ruskigt vidrig o ful o allmänt störd.

    Nyfiken på straffskalan vid falsk anmälningar, borde ju ses rätt halvgrovt i och med att killarna nu riskerar stryk så fort de visar sig på krogen tex, våldtäksmän har en tendens att åka på pisk här rätt fort.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Beroende på uppsåt allt från böter till 2års fängelse

    BRB 15kap 5-6§

    H/David

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Falsk angivelse, eller falsk tillvitelse som det kanske också kan rubriceras som, har fängelse i högst två år i straffskalan, om det räknas som ringa brott är det böter eller fängelse i 6 månader. Brottsbalken 15 kap 6 och 7 §§.

    /Jonas

    edit: Fan, långsam som vanligt...
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Hoppas hon åker dit på det stenhårt, ett hån är vad det är mot dom kvinnor som verkligen blir våldtagna.

    Är ibland nästan lite för lätt att skrika våldtäkt och så åker killarna på det direkt, bara för att hon ångrat att hon blivit påköttad av två killar på natten.
    Ta mig inte fel, våldtäktsmän är avskummens avskum men man ska passa sig för att kalla på vargen och förstöra för dom som verkligen behöver hjälp.

    Hoppas hon åker dit så det sjunger om det.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Jo presis, läste en liknande händelse eller ja en tjej som ringde larmcentralen o skrek att hon blivit våldtagen, snuten skickade ut 14bilar och dom grep en 37åring som var oskyldig hon fick betala 57.000kr i skadestånd till honom stod det i artikeln, för hon ljugit.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Om man som tjej måste tjata sig till en trekant (och misslyckas flera gånger!!!) ja då är man nog inte vacker.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Hoppas hon åker dit på det stenhårt, ett hån är vad det är mot dom kvinnor som verkligen blir våldtagna.

    Är ibland nästan lite för lätt att skrika våldtäkt och så åker killarna på det direkt, bara för att hon ångrat att hon blivit påköttad av två killar på natten.
    Ta mig inte fel, våldtäktsmän är avskummens avskum men man ska passa sig för att kalla på vargen och förstöra för dom som verkligen behöver hjälp.

    Hoppas hon åker dit så det sjunger om det.
    Du har alltså redan bestämt dig för vad som är sant? i den här historien? Lika bra att skippa rättegången då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Då redan ett flertal vittnen i utredningen pekat ut bristerna i hennes berättelse plus att inga spår finns av någon "drogning" så är det onekligen uppförsbacke för hennes del.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Hoppas hon åker dit på det stenhårt, ett hån är vad det är mot dom kvinnor som verkligen blir våldtagna.

    Är ibland nästan lite för lätt att skrika våldtäkt och så åker killarna på det direkt, bara för att hon ångrat att hon blivit påköttad av två killar på natten.
    Ta mig inte fel, våldtäktsmän är avskummens avskum men man ska passa sig för att kalla på vargen och förstöra för dom som verkligen behöver hjälp.

    Hoppas hon åker dit så det sjunger om det.
    Du har alltså redan bestämt dig för vad som är sant? i den här historien? Lika bra att skippa rättegången då?
    Efter att ha läst artikeln i tidningen och efter det polisen har sagt så ja, då har jag bestämt mig. Känns lite som om bevisbördan ligger på henne nu att bevisa att hon faktiskt HAR blivit våldtagen. Grabbarna har ju suttit häktade men är släppta, alltså borde misstanken vara relativt låg mot dom och det gäller för henne att bevisa att hon inte ljuger.

    Om du läser artikeln så kommer du oxå förstå och antagligen komma fram till samma slutresultat som jag och Andreas_Lofgren.

    Men tycker endå lite överlag att ibland kan det ropas efter vargen i onödan för att man ångrat sig. Därmed har jag inte sagt att våldtäkt är okej, som jag skrev tidigare så är dom som utför det avskummens avskum och skall behandlas därefter.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    I princip anser jag bara att det är sällan klokt att döma i skuldfrågan utifrån tidningsuppgifter.
    Dessutom förekommer det ju att domstolarna kommer fram till vad som i efterhand visat sig vara felaktiga domslut

    Även om antalet våldtäktsmän som går fria förmodligen vida överstiger antalet som falskeligen döms håller jag med om att falska anklagelser hånar de som verkligen utsatts för våldtäkt och andra brott.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Jag känner till en kille som för 4-5 år sedan fick med sig en tjej hem efter krogen. De hade sex. Men tönten till kille var tvungen att skryta om det hela tiden och överallt. Tillslut fick tjejen reda på det av några bekanta. Då anmälde hon honom för våldtäkt. Hon blev så rädd för att hennes kille skulle få reda på det.
    Men allt uppdagades och hon fick böter.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    I princip anser jag bara att det är sällan klokt att döma i skuldfrågan utifrån tidningsuppgifter.
    Dessutom förekommer det ju att domstolarna kommer fram till vad som i efterhand visat sig vara felaktiga domslut

    Även om antalet våldtäktsmän som går fria förmodligen vida överstiger antalet som falskeligen döms håller jag med om att falska anklagelser hånar de som verkligen utsatts för våldtäkt och andra brott.

    Kanske glömde nämna att i åklagarens bevisning så finns det en mobilfilm där tjejen ifråga sitter och rider av en av killarna med en bärs i handen, skaplig våldtäkt!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Hoppas hon åker dit på det stenhårt, ett hån är vad det är mot dom kvinnor som verkligen blir våldtagna.

    Är ibland nästan lite för lätt att skrika våldtäkt och så åker killarna på det direkt, bara för att hon ångrat att hon blivit påköttad av två killar på natten.
    Ta mig inte fel, våldtäktsmän är avskummens avskum men man ska passa sig för att kalla på vargen och förstöra för dom som verkligen behöver hjälp.

    Hoppas hon åker dit så det sjunger om det.
    Du har alltså redan bestämt dig för vad som är sant? i den här historien? Lika bra att skippa rättegången då?
    Bra där! jag tycker vi kunde skuppat min rättegång med så hade ja sluppit 2mån fängelse, LM for judge!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  14. #14

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du har alltså redan bestämt dig för vad som är sant? i den här historien? Lika bra att skippa rättegången då?
    Bra där! jag tycker vi kunde skuppat min rättegång med så hade ja sluppit 2mån fängelse, LM for judge!
    Missade du ? i inlägget det var inte hans åsikt utan en fråga.......

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag

    Bra där! jag tycker vi kunde skuppat min rättegång med så hade ja sluppit 2mån fängelse, LM for judge!
    Missade du ? i inlägget det var inte hans åsikt utan en fråga.......
    Kan ju vara ett påstående
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  16. #16

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Missade du ? i inlägget det var inte hans åsikt utan en fråga.......
    Kan ju vara ett påstående
    Man avslutar väll inte ett påstående med ett frågetecken

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Till skillnad från tyvärr alltför många andra forumdeltagare har jag som Hamilton korrekt uppfattade för det mesta god koll på att använda frågetecken som avslutning på en fråga.

    Även om jag kunnat förtydliga frågan med ett "Är det lika bra att skippa rättegången då?" trodde jag det var tydligt ändå.

    Som många andra uppmärksammat påstår jag härmed att det är ett problem att man inte i högre utsträckning låter förundersökningarna ske utan inblandning från media och allmänhet som inte har något att tillföra utan snarare är ett hot mot rättssäkerheten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 670

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg

    Kan ju vara ett påstående
    Man avslutar väll inte ett påstående med ett frågetecken

  19. #19

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Till skillnad från tyvärr alltför många andra forumdeltagare har jag som Hamilton korrekt uppfattade för det mesta god koll på att använda frågetecken som avslutning på en fråga.

    Även om jag kunnat förtydliga frågan med ett "Är det lika bra att skippa rättegången då?" trodde jag det var tydligt ändå.

    Som många andra uppmärksammat påstår jag härmed att det är ett problem att man inte i högre utsträckning låter förundersökningarna ske utan inblandning från media och allmänhet som inte har något att tillföra utan snarare är ett hot mot rättssäkerheten.
    dom som missuppfattade, ville missuppfatta...
    så lätt är det, och den förste som tog chansen känner vi från andra trådar!
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191

    Re: Straffskala på falsk anmälan ?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg

    Kan ju vara ett påstående
    Man avslutar väll inte ett påstående med ett frågetecken
    Du & LM missade poängen lite. Kanske skulle skrivit "det kan tydligen vara... "istället.
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

Liknande ämnen

  1. CD-problem 9-5 samt falsk bromsljus fel-indikering!
    Av TurboCab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 11:23
  2. Allvarlig trafikförseelse, straffskala? Domen från rättegång
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 23:33
  3. Påbackad, anmälan ?
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 22:40
  4. Anmälan till Årsmötet?
    Av henrikg i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •