Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Växellådsras og900, några frågor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Växellådsras og900, några frågor

    Hej!

    Bil: 900S -90. Cca. 260hk.

    Min låda rasade igår kväll på E4:an. Först hörde jag missljud i cca. 20 sekunder, sen kom ett kort högt ljud från växellådan. Sen la jag i neutral och rullade av på en avfart och parkerade bilen. Det går att lägga i växlar men ingående axeln är låst och motor dör så fort jag kopplar ur. Dvs. växellådan är kaputt och måste bytas.

    Detta är väldigt trist då jag har köpt R-däck och planerade köra på Gotland Ring om en månad.

    Jag funderar på att byta växellådan men det är lite ont om tid då jag ska åka utomlands snart och kommer bara att ha några lediga dagar för att byta lådan.

    Jag har några frågor:

    1. Kan man ta låda från vilken 16-ventilare som helst?
    2. Går det att ta lådan underifrån eller måste man ha motorlyft?
    3. Finns det någon bra beskrivning på hur man byter låda (helst underifrån).
    4. Om jag tar låda från en bil med annan primär, måste jag ta både nedre och övre drev från samma bil?

    Jag kommer att ha tillgång till garage men ingen motorlyft f.n.

    P.S. Lådan rasade troligtvis pga. studsande framhjul i regn och ojämnt underlag. Dvs. det var inte vridet som dödade den utan "studsande".

    Tack för alla svar!

    Mvh,
    Signatur...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    1. Du kan egentligen ta lådan från valfri og900 om du ser upp med några detaljer.
    Kring -87 flyttades styrningen för växellägen från spakstället till lådan Brytnummer för detta är -671841 och -759477
    T16 har grövre medbringare på lådan så tar du en låda från annan bil måste du skifta medbringare eller byta drivaxlar (alt tripod)
    Främre motorfästet kan också skilja (hydrauliskt vs gummi) och det följer med primären.
    Slutsats nyare låda är bättre/enklare än en äldre.

    2. Motorn ur är det som gäller men det finns säkert någon som provat underifrån också.... Vet egentligen inte vad hindret är
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    ang 1?.... Det är något jag varken hört tidigare eller märkt?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    ang 1?.... Det är något jag varken hört tidigare eller märkt?
    Ang förändringarna för växellägen är det alltså fjädern som drar spaken till 3-4:an som flyttat från spakstället till lådan.
    Monterar man en gammal låda på en ny bil måste alltså även spakstället bytas (alt fjädermojängen monteras) för att få denna fjäderfunktion.
    Ny låda på gammal bil, då räcker det med att plocka bort fjädern i spakstället.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    det lär väl knappast gå att få ur den neråt? Det som hindrar torde väl vara delar av motorrumsgolvet...........

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Jag och bekant försökte en gång och lyckades dela på lådan men likförbannat tog det i nån balk undertill när vi skulle ha ner lådan så det slutade med att vi lyfte ur hela paketet ändå. Så jag tror det är lika bra att göra det från första början.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Med tanke på hur himla lätt det är att få ur motorn på en og900 är det ju dumt att prova något annat. Vi hinkar ur motorn på T-grön på under timmen. I ett stressläge skulle man nog kunna byta lådan på 2-3 timmar.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Lådor från 8v förgasare, insprutare och turbo går lika bra och vad jag har förstått så är fempetade från -89-90 de starkare. De som slutar med siffrorna -12. Tex GM45612 osv. Detta pga grovmodulkugg (som försvann -91) ihop med de grövre pinjonglagren (som kom -89).

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Låter som om du har kört av en eller flera primärkedjor.
    Vill man verkligen iväg så kan man byta kedjorna med motor och låda i bilen.
    Gjorde denna operation dagen innan Knutstorp förra året. Då hade jag kört av minst en kedja
    som ramlade ner och tog de andra med sig i fallet så att säga.
    (Rensade bottenstocken dagen innan knutan detta året men det är en annan historia)

    Är det kedjorna är det ganska lätt att kolla.
    Bort med kylare, grill och front. (+ ev frontmonterad IC då)
    Avlasta främre motorfästet genom att hissa motor + låda med en domkraft.
    Demontera motorfäste och därefter kåpan som sitter främst på primärhuset.
    Har man bra lutning på motor/bil så rinner det knappt ut ngn olja.
    Här kommer man nu åt att byta ev trasiga kedjor.
    Glöm inte att ta bort alla småflisor och att inspektera så att huset är helt.
    Är det mkt små-krafs så byt oljan.

    Ang att ta lådan nedåt så har jag aldrig provat men med tanke på hur smidigt
    det är att ta den uppåt så kan jag bara rekomendera den varianten.
    Första två gångerna jag lyfte så gjorde jag det med talja och byggställning.
    Efter det så spenderade jag 1200:- på en motorlyft på harald nyborg.
    Väl investerade pengar för en 900-ägare

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Tusen tack för alla svar!

    Jag tror dessvärre inte att det var kedjan som har rasat då det går att starta motorn med utsläppt koppling i neutralläge. Dvs. ingående axeln verkar snurra. Men så fort jag lägger i en växel, trycker ner kopplingen, startar motorn och släpper kopplingen dör motorn. Dvs. är det troligt att dreven är låsta pga. metalfragment. Växlar går att lägga i bara om hjulen står still.

    Jag har eventuellt en kokilgjuten 5-petadlåda på ingång och ska försöka låna en motorlyft. Sen är det bara att hoppas att svärföräldrar inte kommer hem alltför tidigt (jag tänkte låna deras garage).

    Jag har hittintils lärt mig följande:

    1. Man måste ha låda 88-90 för att få den starkaste
    2. Kopplingen ska spärras i intryckt läge med en vajer
    3. Lådan måste komma från en T16 för att få dom stora tripoder, annars får man byta medbringare.

    Ni får gärna fylla på med tips.

    Jag har som sagt fixat allt inför Gotlandresan (R-däck, laptimer, nya belägg, kamera, ingen inredning och flickvännens godkännande). Det vore himla trist om spanking av diverse Porschar uteblir i år.


    Jag är fortfarande väldigt säker att det inte var vridet som dödade lådan utan hjulstuds med mina 3x hårdare fjädrar. Så ska ni köra över guppar på våt asfalt, låt bli fullgas!
    Signatur...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Tusen tack för alla svar!

    Jag tror dessvärre inte att det var kedjan som har rasat då det går att starta motorn med utsläppt koppling i neutralläge. Dvs. ingående axeln verkar snurra. Men så fort jag lägger i en växel, trycker ner kopplingen, startar motorn och släpper kopplingen dör motorn. Dvs. är det troligt att dreven är låsta pga. metalfragment. Växlar går att lägga i bara om hjulen står still.

    Jag har eventuellt en kokilgjuten 5-petadlåda på ingång och ska försöka låna en motorlyft. Sen är det bara att hoppas att svärföräldrar inte kommer hem alltför tidigt (jag tänkte låna deras garage).

    Jag har hittintils lärt mig följande:

    1. Man måste ha låda 88-90 för att få den starkaste
    2. Kopplingen ska spärras i intryckt läge med en vajer
    3. Lådan måste komma från en T16 för att få dom stora tripoder, annars får man byta medbringare.

    Ni får gärna fylla på med tips.

    Jag har som sagt fixat allt inför Gotlandresan (R-däck, laptimer, nya belägg, kamera, ingen inredning och flickvännens godkännande). Det vore himla trist om spanking av diverse Porschar uteblir i år.


    Jag är fortfarande väldigt säker att det inte var vridet som dödade lådan utan hjulstuds med mina 3x hårdare fjädrar. Så ska ni köra över guppar på våt asfalt, låt bli fullgas!
    Nej, lådan behöver inte komma från en T16, detta ändrades någon gång 86 så alla MY87 och framåt ska ha stora medbringare. Detta är dock inget problem eftersom du kan flytta över dom från din gamla rasade låda.

  12. #12
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Precis som Larsson skrivit ovan så är inte små/stora klockor/tripoder bundet till T16-motorn utan alla modeller fick det till slut. Vid byte av drivklockor. Glöm inte att shimsen som satt där från början måste sitta kvar, annars ändras kuggflankspelet i slutväxeln och det vill man inte.

    Finns det verkligen fempetade lådor med kokillgjutet växellådshus? Måste vara ovanligt i såna fall. Släng gärna upp en bild på lådan när du fått den.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Hej igen!

    Jag har fått tag på en 5-petad växellåda med 6:ans primär (?) gratis! En snäll kille på rejsa.nu erbjöd den mot avhämtning.

    Detta är växellådsnummmer från nya lådan.


    Någon som kan tyda den? Kan man använda denna låda i en T16 från 1990? Enligt info på http://www.900aero.com kommer denna låda från 1989 900i:

    1988 * 900c, i, i16, S16, T8,i cat * GM45610 * 9:33 * 3.67 * 13.94 * 7.88 * 5.28 * 3.80 * 3.07 * 15.33

    Den som borde sitta i bilen nu är:

    1990 * 900 T16 cat * GM55704 * 9:35 * 3.89 * 13.84 * 8.05 * 5.27 * 3.81 * 3.04 * 15.22

    Första siffran efter "GM" är "gearbox fitting". Är det något problem att byta ut då första siffran är 4 på nya och 5 på gamla?

    Dock saknas medbringare så diffen är lös i lådan. Jag kan väl flytta över medbringare från gamla växellådan till nya?

    Donatorn sa att man kan flytta över medbringare och shimsar från gamla lådan till nya? Personligen tycker jag att det låter lite konstigt med tanke på att man shimsar "per kronhjul" dvs. om jag flyttar över shimsar/medbringare från gamla lådan till nya lådan kommer pinjongen vara inställd för gamla kronhjulet men han säger att man kan göra så? Måste jag shimsa om diffen (med tanke på att nyta lådan saknar sidolock och shimsar) eller inte?

    Vidare, killen som jag fick lådan från tipsade om att man kan använda högtemp Loctite-silikon (röd) iställer för packningar för tråger och difflocket.

    En liten fråga till:

    Är dessa skruvar svåra att komma åt? Måste jag plocka av svänghjulet för att lossa dom?



    Här är hela lådan (primärkåpan och diffkåpan är lösa, kuggar är friska):



    Tack för alla tips!

    Mvh.
    Signatur...

  14. #14
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Skruvarna bakom svänghjulet används i princip aldrig så du ska inte behöva lossa svänghjulet för att lyfta av motorn. Om jag minns rätt har inte delplanspackningen hål för dessa skruvar ens.

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Lådan fanns i bilar upp till -88 och har säkert rätt drivklockor men samtidigt de mindre pinjonglagren.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Lådan fanns i bilar upp till -88 och har säkert rätt drivklockor men samtidigt de mindre pinjonglagren.

    M.V.H.

    Hmm...drivklockor fick jag inte med så jag måste flytta dessa från gamla lådan i vilket fall som helst. Dock vet jag inte om jag kan/ska flytta shimsen också?

    Mindre pinjonglager, nackdel? Enligt mina beräkningar kan jag flytta över 7:ans primär till denna låda och få längre utväxling än på gamla lådan?
    Signatur...

  17. #17
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Shimsen är ju uppmätta enligt den kronhjul/pinjongkombination som sitter i lådan från början så de kan du inte ta från en annan låda utan vidare.

    Vill du använda lådan utan att riskera att det skiter sig bör du shimsa in flankspel på nytt. Det är en procedur som tar en liten stund, men det är inte jättekrångligt om man har en momentnyckel som klarar mycket låga moment. Längst ner i Henkes renoveringsguide finns lite information om hur man gör.
    http://popeye.rty.nu/2002/vxlrenov.htm


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Finns det verkligen fempetade lådor med kokillgjutet växellådshus? Måste vara ovanligt i såna fall. Släng gärna upp en bild på lådan när du fått den.
    Dom första som satt på 900T lär ska ha varit kokillgjutna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Lådan kommer nog passa fint, men troligen 6ans primär i den, vore ju nice få i en 7ans om du hittar en, för att få ner varvtalet lite.

    Lådan skall uppåt, med motorn. Allt annat är vansinne. Bollman - En timme???? Jösses, jag måste öva. 3,5 timma tog det sist, i hyfsat lugnt tempo och själv. Motorlyft från Feltema användes, funkade svinbra.

    Kopplingen: INNAN du gör nåt så riv loss kopplingskåpan, och trampa ner kopplingen. Spärra in solfjädern med nåt och lyft ur hela kopplingen med slav etc. Annars kommer du ångra dig och förlora massa tid, kopplingen bör vara väck när motorn lyfts av från lådan.

    Packningar: Du måste ha en ny delplanspackning i stål mellan låda och motor, annars fel höjd och massa problem. Den skall dock tilläggstätas lite med klet modell loctite!

    Glöm inte lossa spak-anslutningen och hastighetsmätar vajern innan lyft, annars blir det mer strul.

    Servopumpen: Lossa inga slangar och skit, utan bara väck med remmarna innan lyft och skruva loss hela servopumpen från motorn och häng åt sidan, utan att dela olje rör etc. Sparar massa massa tid! Samma med kopplingen, du behöver inte dela upp slangen, slaven och slang/rör etc åker ut helt "oöppnat" och monteras igen utan luftning eller nåt, sparar massa tid.

    Ett stort lycka till! Problemet med operationen är väl egentligen störst med att INTE göra massa annat runt omkring, som att putsa och tvätta motorrummet, byta packningar, fixa drivaxlarnas damasker när man ändå håller på, etc....
    MEDLEM 7032.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Re: Växellådsras og900, några frågor

    Tusen tack för alla goda råd!

    Jag lyfte på motorhuvudet igår och konstaterade att gamla lådan är av typen GM 456 12. Nya är av typen GM 456 10. Dvs. är det i stort sett samma låda.


    Extrafrågor:

    1. Måste koppningen plockas av eller kan jag bara skruva loss slavcylindern från gamla lådan och sen skruva tillbaka den på nya lådan? Varför ska tryckplattan plockas loss?

    2. Kan man återanvända delplanspackning från gamla lådan (den är i metall?) och bara göra rent och smeta på med Loctite eller måste ny köpas?

    Tack så mycket!
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. några frågor om 9-5 -99
    Av ingenGuru i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 19:40
  2. Några frågor om 9-5 2.0t- 98
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:51
  3. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  4. några frågor.
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:08
  5. Växellådsras og900
    Av Hultman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •