Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Köpa Mac?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518

    Re: Köpa Mac?

    Jag beställde min första mac igår, det blev en Macbook pro 13"

  2. #22
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Köpa Mac?

    Jag har också vart inne på mac... dock så hade min flickvän en macbook som jag var heeelt vilsen i och även hon hade problem med den och köpte en bärbar PC.

    Men om man kan köra windows som man känner igen så...

    Sen är det de med program osv. jag jobbar med reklam och design och har ofta problem med filer som sparats i olika program och versioner och det känns som det skulle bli ännu värre om man kör mac. + att jag måste använda tex. corel draw pga. att jag kört det i 10år och alla mina original och jobb är sådana filer.

    Det är ju mest pålitligheten jag vill åt, även om en av mina PCburkar stått på i drygt 2 år utan problem...

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Köpa Mac?

    Corel Draw Dog inte det ut för 5 år sen? Jag vet att det fortfarande finns, men snacka om att föra en tynande tillvaro.
    Är det inte så att du kan imortera .cdr i Illustrator?

  4. #24
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Corel Draw Dog inte det ut för 5 år sen? Jag vet att det fortfarande finns, men snacka om att föra en tynande tillvaro.
    Är det inte så att du kan imortera .cdr i Illustrator?
    Det går ibland och ibland inte.

    Corel använd väldigt mycket inom reklambranchen av de som hållit på ett tag.
    Själv har jag en vinylskäramaskin som bara funkar med corel.
    (Det är dock inte så färsk)

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Köpa Mac?

    Jodå, jag vet. När jag jobbade en sommar på tryckeri var det Corel som gällde, mest för att illustrator var rätt dyrt för det lilla man fick den gången.
    Nu är det ju faktiskt så att Corel finns för mac också! Dock är senaste "native" version 11, vilket nog är ett tag sen (vilket får mig att känna mig kopiöst gammal eftersom jag lärde mig Corel Draw 3!! )

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Drar igång en gammal tråd igen!

    Fick i förra veckan hem min iMac 27" i5. Har hunnit pilla lite med den och idag var jag nere på posten och hämtade en Intel X25-M 160Gb SSD disk ihop med 8Gb extra ramminne. Någon som monterat en SSD disk i sin maskin?

    Ska hinka i ramminnena själv men kommer nog lämna iväg datorn för att montera disken!

    Ni som kört iMac ett tag? Har ni några tips och råd? Allmänna? eller program, eller vård o skötsel, glossyskärmen är ju ganska känslig...


    Jag har frågat runt lite på endel macforum angående ramminnen. Vad har ni för åsikter?

    Beställde dessa till min iMac.

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537182

    Vad rekommenderar ni att jag gör?

    Alt 1: Släng i dom utöver mina standard 2x2Gb och få 12Gb ram?

    Alt 2: Ta bort dom som satt i och köra 2x4Gb och få 8Gb ram?

    Har nämligen hört rykten om att ALLA måste vara exakt samma modell och storlek för att det ska funka bra nämligen? Är det verkligen sant? FIck ett svar på 99.se att det inte har någon betydelse på nyare macar, jämfört med äldre som kunde prestera 10% snabbare med ramminnen i exakt samma storlek o modell..

    Ha det gött i värmen!


    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Köpa Mac?

    Tjejen köpte en macbook pro och jag måste säga att det är sämsta laptopen jag någonsin testat. Den är seg, långsam, säckar ihop och stänger ner vissa program/dokument helt själv. Enda positiva är extra funktionerna med zoomning och scrolla utan mus, annars inte värd pengarna.

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Tjejen köpte en macbook pro och jag måste säga att det är sämsta laptopen jag någonsin testat. Den är seg, långsam, säckar ihop och stänger ner vissa program/dokument helt själv. Enda positiva är extra funktionerna med zoomning och scrolla utan mus, annars inte värd pengarna.

    Hallå!

    Köpte ni en beg? Låter som det är dags att köra en ominstallation på den?
    Eller möjligen installera och köra;
    http://www.apple.com/downloads/macosx/s ... mymac.html

    Det är inte så att ni kommer åt cmd+w eller cmd+q av misstag? Kortkommandon är bra som fan men inte om man inte känner till dom... ;D

    Har aldrig hört någon reagera på samma sätt som dig faktiskt! Första intrycket brukar vara wow vad fantastiskt snabb den är på uppstarten och vad stabilt allt känns.

    Jag har själv en Macbook Pro 13" (2,66) och en vanlig Macbook White (senaste 2,4) till frugan. Varken hon eller jag skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till PC. Jag har tre nya bärbara HP's (i5or) här på golvet bredvid mig. Sneglar inte ens åt PC längre...

    - Mike
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Köpa Mac?

    Funderar också på en macbook och blev lite förvånad över Marres testkörning av macbooken..ÄR det verkligen så illa eller är det eftereffekter från gårdagens förlust? (Urugay VS Tyskland)

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Funderar också på en macbook och blev lite förvånad över Marres testkörning av macbooken..ÄR det verkligen så illa eller är det eftereffekter från gårdagens förlust? (Urugay VS Tyskland)

    Är det den nya vita du är intresserad av eller Pro'n i alu? Jag har bra priser och kan säkert ordna nåt åt dig om du vill?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Funderar också på en macbook och blev lite förvånad över Marres testkörning av macbooken..ÄR det verkligen så illa eller är det eftereffekter från gårdagens förlust? (Urugay VS Tyskland)

    Är det den nya vita du är intresserad av eller Pro'n i alu? Jag har bra priser och kan säkert ordna nåt åt dig om du vill?
    Är mest intresserad av den nya vita

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike


    Är det den nya vita du är intresserad av eller Pro'n i alu? Jag har bra priser och kan säkert ordna nåt åt dig om du vill?
    Är mest intresserad av den nya vita
    Du har PM...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Köpa Mac?

    Imaccarna har ju skyddande glas framför skärmen så den är inte så värst känslig.
    Långsam och kraschande macbookar är inte som den skall vara. Du bör köra diagnosen På den. Starta från första cd-skivan genom att hålla nere d istället för c så startar den från diagnosdelen av cd-skivan.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Drar igång en gammal tråd igen!

    Fick i förra veckan hem min iMac 27" i5. Har hunnit pilla lite med den och idag var jag nere på posten och hämtade en Intel X25-M 160Gb SSD disk ihop med 8Gb extra ramminne. Någon som monterat en SSD disk i sin maskin?
    ...................
    Vad tänkte du använda datorn till eftersom du ska köra 8-12gb ram?
    9-3 AERO -02

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Tjejen köpte en macbook pro och jag måste säga att det är sämsta laptopen jag någonsin testat. Den är seg, långsam, säckar ihop och stänger ner vissa program/dokument helt själv. Enda positiva är extra funktionerna med zoomning och scrolla utan mus, annars inte värd pengarna.

    Hallå!

    Köpte ni en beg? Låter som det är dags att köra en ominstallation på den?
    Eller möjligen installera och köra;
    http://www.apple.com/downloads/macosx/s ... mymac.html

    Det är inte så att ni kommer åt cmd+w eller cmd+q av misstag? Kortkommandon är bra som fan men inte om man inte känner till dom... ;D

    Har aldrig hört någon reagera på samma sätt som dig faktiskt! Första intrycket brukar vara wow vad fantastiskt snabb den är på uppstarten och vad stabilt allt känns.

    Jag har själv en Macbook Pro 13" (2,66) och en vanlig Macbook White (senaste 2,4) till frugan. Varken hon eller jag skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till PC. Jag har tre nya bärbara HP's (i5or) här på golvet bredvid mig. Sneglar inte ens åt PC längre...

    - Mike
    Ingen begagnad, köptes ny från media markt för 13k om jag inte minns fel. Grymt seg, kör man flera flikar och sidor samtidigt så säckar allt ihop och man måste tvångsavsluta safari och starta om skiten. Jo i början var den wow och allt kändes bra men sen började den sega. Jag sätter mig hellre vid min stationära helt ärligt, och batteritiden var inget att hurra över.

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Köpa Mac?

    Den datorn kan jag utan att ha sett den säga är trasig. Surftid på en "vanlig" macbook skall ligga på 4 timmar, absolut minimum, annars är något trasigt, eller ligger och suger systemtid något alldeles kopiöst. Inte så att du/ni har installerat något skit som ligger och suger hela tiden? Tillägg till Safari eller nått? För så där skall det _inte_ vara, ens på de allra första macbookarna från 2006.

    Med tanke på att du säger att både batteritiden och stabiliteten är knas så skulle jag vilja påstå att något ligger och suger musten ur datorn. Om du kan, peta i originalskivorna och installera om.

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Den datorn kan jag utan att ha sett den säga är trasig. Surftid på en "vanlig" macbook skall ligga på 4 timmar, absolut minimum, annars är något trasigt, eller ligger och suger systemtid något alldeles kopiöst. Inte så att du/ni har installerat något skit som ligger och suger hela tiden? Tillägg till Safari eller nått? För så där skall det _inte_ vara, ens på de allra första macbookarna från 2006.

    Med tanke på att du säger att både batteritiden och stabiliteten är knas så skulle jag vilja påstå att något ligger och suger musten ur datorn. Om du kan, peta i originalskivorna och installera om.

    Jag får nog ta och instämma!

    Min MBP klarar väl 5-6h vanlig surfning på batteriet. Prova och söka efter uppdateringar på mac OS.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Köpa Mac?

    Nu Mr mike så måste jag nog regna på din parad. Att byta disk i en imac 27 går faktiskt inte. Iaf inte till vad som helst. Imac 27 använder en ny typ av sata-diskar med inbyggd tempsensor. Till denna är det en speciell kontakt. Om inte den kontakten är ansluten så kommer datorn inte att starta. Och den måste såklart vara ansluten till en tempsensor av rätt modell. Alltså; ingen tempsensor, ingen start. Tempsensor: endast pã speciella diskar som man tydligen inte kan köpa än. Ett tillfälle när Apple använder väldigt ny teknik

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu Mr mike så måste jag nog regna på din parad. Att byta disk i en imac 27 går faktiskt inte. Iaf inte till vad som helst. Imac 27 använder en ny typ av sata-diskar med inbyggd tempsensor. Till denna är det en speciell kontakt. Om inte den kontakten är ansluten så kommer datorn inte att starta. Och den måste såklart vara ansluten till en tempsensor av rätt modell. Alltså; ingen tempsensor, ingen start. Tempsensor: endast pã speciella diskar som man tydligen inte kan köpa än. Ett tillfälle när Apple använder väldigt ny teknik

    Har oxå hört om detdär, men det ska tydligen inte vara några större beskymmer. Antingen har håddisken du köpt en intern tempgivare som du kan använda. I annat fall finns det lösa givare att tejpa fast på utsidan av den nya disken... Så det bör lösa sig. Annars har jag ju en MBP som gärna vill ha en SSD. (tänkte visserligen montera i båda ändå) hahahaha....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •