Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Köpa Mac?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Köpa Mac?

    Hej!
    Har haft PC i många många år. Tycker Windows känns tråkigt. Även om Windows7, som jag kör nu är rätt mycket snyggare och snabbare än t.ex XP så känns det ändå tråkigt.

    Och jag spelar nästan aldrig heller.
    Surfar mest, tittar på bilder osv

    Har flera gånger, när jag varit inne på MediaMarkt i Göteborg, sneglat åt Mac.
    Och främst då iMac. Jag har en PC laptop.

    Vad jag undrar är hur saker och ting fungerar.
    T.ex om jag lägger in mjukvara för min Canon eos 450d, funkar det? Kommer den hitta kamera lika enkelt som i Win7?
    Kommer program som Adobe photoshop att fungera eller måste det till speciella Mac program?

    Funderar också på om man kommer ångra sig om man köper en iMac 20" istället för 24"? Skiljer ju ett antal tusenlappar...
    Sitter idag med PCn med dubbla skärmar, en 19" och en 24". Så man är ju vad vid rätt stor skärm.

    Sen undrar jag också om man kan köpa på avbetalning i butikerna som finns runtom i landet? Brukar de ha saker och ting på lager i dessa butiker?

    Vilka program är ett "måste" att köpa till?

    Många frågor återstår...

    Hur fan kan de ta över 10 000:- extra för 4Gb minne?(4Gb > 8Gb)
    Det är ju fan helt rubbat!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: Köpa Mac?

    Ingenting kommer längre att fungera.
    Den kommer inte att hitta kameran.
    Du behöver nog inte köpa några program till eftersom de ändå inte kommer att fungera.

    Nä, allvarligt så vet jag inte vad som kommer fungera sämre eller bättre.
    Jag tycker att att OS:t är rörigt, fult och fungerar på krångliga sätt.
    Jag tycker det är rent helvete att jobba ihop med folk som har mac
    -ööh, fast jag kan inte köra .exe-filer på min dator...
    -hmm, de där filerna kan jag nog inte öppna. vänta en halvtimme skall jag öpnna en windowsemulator.
    -Nä, den där disketten går inte in i min dator... (Var ett par år sedan kanske)

    (Jag gillar inte riktigt Mac, vilket kanske märks, och jag är rädd att det blir dåliga svar på sånna här frågaor för de som gillar Mac är väldigt patriotiska och vi som inte gillar Mac är inte bättre vi...)

    Jag tycker du skall överväg någon Unix/Linux-variant. Då kör du på befintlig hårdvara. Ubuntu är ett bra första alternativ.

    Skärm vänjer man sig snabbt vid att köra på stor.
    Jag tror du kan irritera dig på att gå ner för mycket.

    Minnena är som sagt rätt dyrt. Vi köper inte in serverminnen för närheten av de pengarna.
    Beställ vanliga på nätet och sätt dit. Fast googla lite mer om precis vad som passar först.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Mjukvara för bilderhantering medföljer. iPhoto. Hittar 99,9% av alla digitalkameror omedelbums utan någon programvara. Har redigeringsfunktioner som är bra och det man gör mest för att fixa till bilder.
    Alla Adobes program finns likaväl för mac som pc, men du måste såklart köra mac-versioner av programmen.
    Visst är det skillnad mellan 20 och 24 och då inte bara skärmen. Det är väl mer minne, större disk, snabbare grafik och snabbare processor.
    Ang. minnespriset så tar Dustin 7200+moms för 8GB till en iMac så helt "rubbat" är det inte. Anledningen är att det är "laptopminne" och bara 2 minnesplatser så du behöver 4GB-stickor.
    Handlar du på t.ex. MacSupport är avbetalning inga problem och om du kan bevisa att du är student eller jobbar som lärare så får du rabatt (skall gälla alla Apple-ÅF men jag betvivlar du lyckas på OnOff, typ).

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Erm, varför skickar du exe-filer? Sprider du virus? Vilka dokument distribueras som exekverbara filer?
    Inkompatibilitet mellan systemen är något som inte har varit ett problem de senaste 4-5 åren. Officefiler; inga problem, Office är av nyare version på mac än PC. Adobe-filer, inga problem. Det som kanske inte är helt klockrent är ju CAD-filer. AutoCladd finns ju inte för mac och VectorWorks är kanske inte det bästa på att importera dwg-filer, men om man jobbar med die hard cad så väljer man nog inte mac... eller vänta, det gör man nog, haha. Min bror jobbar som arkitekt och på grund av att windows är så instabilt och virushärjat så kör den firman hellre windows på maccar så det är lätt att återställa windows när det pajjar ihop. Numera kör man ju inte "windowsemulator" utan bara ett till OS. Maccar bygger ju på samma hårdvara så någon emulation behövs inte. Man kör alltså windows bättre och säkrare på mac än på en pc, haha.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: Köpa Mac?

    Trevligt med svar från båda sidor.
    Bollman vet jag är "Macfan"

    Det känns rätt sjukt att lägga 15k+ på en Mac(som dessutom prestandamässigt ligger en bra bit efter min nuvarande PC) bara för att få ett annat OS iofs, jag har dock testat Ubuntu men får det inte riktigt att fungera som jag vill...kanske ska testa igen...

    Kan man inte "hotta" Windows7?

    Tack för svaren! Får fundera en gång till...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Alltså, det här inlägget kan man få skit för

    Det finns något som heter "hackint0sh". Det är alltså ett sätt att köra Mac OS på "vanlig" pc-hårdvara. Kan ju vara bra om man är intresserad av att prova Mac OS innan man byter.
    Bara att den communityn är stor och aktiv tyder ju på att du inte är ensam om att vilja komma bort från Windows

    Såklart är maccar lite dyrare, men det är ju faktiskt så, att det ligger betydligt mer arbetstimmar bakom utvecklandet av dessa maskiner i jämförelse med "vanliga" pc. De flesta PC bygger på ett standardiserat moderkorts- och lådformat, även när det gäller bärbara! Självklart får man ner utvecklingskostnaderna och genom att använda billig och lättgjuten plast så sparar man ännu mer. Tyvärr innebär detta ju också att PC-apparater ser alla ungefär lika (tråkiga) ut. De företag som försöker "designa" sina PC-lådor brukar vara perfekta exempel på "epic fail".

    Jag tycker ju snarare att maccar är lite för billiga numera. För 10 år sen var man rätt ensam om att köra mac men nu springer ju varenda unge runt med iPodds och macbooks, man är helt enkelt inte lika "elite" längre

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: Köpa Mac?

    Fast det är väl inte direkt till Macens fördel att de inte har lärt sig använda standardiserade komponenter och format och därmed får lägga mer tid på utveckling och produktion?

    Mac...Elite...

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Err, jo, det är faktiskt _mycket_ viktigt. Windows funkar bättre på maccar än på vanliga pc. Detta beror på att det man stoppar i sina maskiner är saker som man _vet_ funkar. Inte bara "det senaste" utan "det senaste som faktiskt är stabilt".
    Dessutom, vill man ha något på sitt bord som faktiskt ser rätt ok ut och inte ett ormbo av kablar och pryttlar och en rejält susande burk med hur många fläktar som helst som tävlar om att låta mest, ja då får man betala. Oavsett om det är ett äpple på lådan eller inte.

    Jag säger inte att man får "bleeding edge" när man köper mac. Men man får nått som är snyggt (kanske inte alla tycker dock) och som funkar.

    Med tanke på hur många som faktiskt är beredda att betala lite mer för att få en snygg dator så är det ju väldigt uppenbart att det faktiskt _har_ betydelse.
    Jag kan visa precis hur många siffror som helst på att Apple ökar andelar för varje dag, men det skitsamma, det är Falcy som måste bestämma om han tycker det är värt det. Jag tycker det är värt det, jag har minst 4 maccar vid det här laget rullandes. OSX funkar utan hicka, burkarna är snygga och tysta, virus kan man fetglömma. Vad mer kan man begära av sin dator? Att den skall kunna spela de senaste spelen? Köp en PS3 då!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: Köpa Mac?

    Som vanligt tar de här disskusioserna skruv ordentligt

    Jag röstar för att du provar Ubuntu lite mer i din befintliga burk.
    Kolla lite forum hur man gör för att få det snyggare, snabbare och smidigare.

    Tycker man att det är mycket viktigt med snyggt gränssnitt och snygg dator och tycker att Mac uppfyller det så kanske man vill betala de extra pengarna.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vad mer kan man begära av sin dator? Att den skall kunna spela de senaste spelen? Köp en PS3 då!
    Jag har ju en laptop med XP på så Windows kommer jag ha tillgång till. Och PS3 har jag också Så jag köper inte en iMac för spel eller för att lyssna på musik direkt.

    Köper inte heller en mac för att den är snygg, den kommer ändå stå stationerad i kontoret på samma plats som PCn(som jag då kommer sälja givetvis)

    Som sagt, jag surfar mest. Spelar poker etc

    Hittade ett jävla gott tillägg till Internet Explorer som heter Cooliris.
    http://www.cooliris.com. Synd bara att det inte finns en browser inbyggd, för det där är riktigt snyggt. Precis i min smak.

    Nej, jag köper den isåfall för det snygga operativsystemet.

    Och jag tror som Qvintus skriver att jag borde testa Ubuntu lite till, för det lilla jag körde sist var iofs schyst men jag fick inte till det sista som var avgörande...

    Välbyggt med stabila delar...nja jag vet inte om det riktigt stämmer. Kan säga som så att mitt Windows7(som för övrigt inte ens är en riktigt färdig än) fungerar klockrent med mina egna valda komponenter. Inte haft en enda krash sedan jag installerade det. Men som sagt Windows är tråkigt, men det fungerar ju...men tråkigt är det ändå på nåt vis

    Sen kan man fråga sig hur mycket kvalitè det egentligen är. Jag tycker personligen att det luktar lite Bang&Olufsen över iMac. B&O använde länge(kanske t.om fortfarande)paneler och/eller bildrör från Philips...men sålde sina apparater för bra pengar tack vare då flott design naturligtvis, men bättre än Philips var de aldrig, bildmässigt.

    För 16 000:- får du inte ens ett grafikkort till iMac 24" som har eget(dedikerat)minne utan får dela med RAM minnet, ett 9400M.
    Det är riktigt dåligt. Och jag fattar inte hur man ska kunna köra 1920x1200 med ett grafikkort som inte ens har dedikerat minne? Går det ens utan att det blir slött och hackigt?

    Jaja, nu blev det ju en spamtråd PC v Mac. Och det var inte vad jag ville! Men men.
    Tack för era synpunkter!

    Qvintus är du haj på Ubuntu eller?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 260

    Re: Köpa Mac?

    "4000 användare kan inte ha fel, Mac är bäst!"

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    9400M är inte så dåligt som man skulle kunna tro. Sure, det är ingen best i 3D-spel, men det verkar ju inte som det är din grej ändå
    På min santa rosa-MBP så har jag ju både ett M och ett GT. Mest gör jag på M eftersom det är svalare och ger bättre batteritid.
    Cooliris finns till mac också

    Ubuntu är inte dumt, men det kräver att man ger sig F på att använda Linux, för det är inte lika självklart som Windows eller OSX. Dessutom funkar Ubuntu lika bra på mac

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    "4000 användare kan inte ha fel, Mac är bäst!"
    4000 jääääävligt rika användare då:
    http://www.nypost.com/seven/06022009/bu ... 172089.htm
    Apple sålde för $440 miljoner bara i en enda affär...

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Köpa Mac?

    Sen är det ju uppenbart att SAAB och Mac hör ihop:
    http://arstechnica.com/apple/news/2009/ ... e-3g-s.ars

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sen är det ju uppenbart att SAAB och Mac hör ihop:
    http://arstechnica.com/apple/news/2009/ ... e-3g-s.ars
    haha klockers!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Qvintus är du haj på Ubuntu eller?
    Nä, sådär. Har lite unixbakgrund, och kör Ubuntu på den bärbara hemma.
    Dell för 500 kr går som ett skott med Ubuntu på.
    Har provat lite Kubuntu och Xubuntu också, men jag är ingen duktig användare.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    116

    Re: Köpa Mac?

    Jag bytade från PC till en imac för en tid sedan och jag kan inte vara nöjdare
    med min mac, är till och med lite småkär i den

    Såg någon göra liknelsen med Bang Olufsen och jag håller med,
    kvalite, design och mjuvaran fungerar väldigt bra.

    Kvalite kostar.
    9-3 AERO -02

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    "4000 användare kan inte ha fel, Mac är bäst!"
    Haha..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  19. #19

    Re: Köpa Mac?

    Citat Ursprungligen postat av fullodum
    Jag bytade (på korrekt svenska heter det bytt // forumets sökfunktion) från PC till en imac för en tid sedan och jag kan inte vara nöjdare
    med min mac, är till och med lite småkär i den

    Såg någon göra liknelsen med Bang Olufsen och jag håller med,
    kvalite, design och mjuvaran fungerar väldigt bra.

    Kvalite kostar.
    är det något fel med bytte, i förfluten tid?
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850

    Re: Köpa Mac?

    Äh, gör som jag... Köp en Mac Pro så blir du nöjd.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •