Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 652

    äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Tjenare!!

    Kan man köpa en bil, äga den och ha den försäkrad utan att ha kärkort?
    En väns tjej skall ha den när hon kommer till sverige,men hon bor ju inte i landet men skall stanna här länge och behöver bil. Kan då polaren äga den och försäkra den fast hon kör den?

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Hej,

    Jag tror inte det skall vara några problem.
    Se bara på alla som är under 18 som föräldrarna skrivit en bil på.

    Jag vet att det fungerar för motorcykel och har fungerat på bil för många år sedan (Ägde en när jag var 16 som jag övningskörde med)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 652

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    låter kanon
    tack för svaret

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 283

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Det går att försäkra en bil om man inte har körkort men när jag kollade var det grymt hög premie.
    Har ett minne av att något av dom större bolagen har en kryssruta för "körkort saknas" när man kollar pris på nätet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    213

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Jag har haft bilen på tjejen i 10 år . Hon saknar körkort det blir mycket billigare än att jag har försäkringen.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Hej !

    Det är väl så att den huvudsaklige brukaren av fordonet skall vara den som försäkrar? Eller nå't i den stilen...? Nå't att tänka på i fall olyckan skulle vara framme!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Om man inte har körkort så kommer man garanterat att inte anses vara bilens huvudsakliga brukare = tokproblem när du väl behöver utnyttja försäkringen.

    Försäkringsbolag är inte direkt blyga med att sälja en tjänst som sedan inte fungerar. Skadereglerarna och säljarna har absolut inte samma uppfattning.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 652

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    det lät ju värre.
    får ringa och fråga om det är något problem då helt enkelt.
    Annars får väl jag ha den ståndes på mig.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    213

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Jag har inte haft problem med försäkrigen.Jag körde på en metallbit på e4 fick 4 st nya fälgar.Jag fick bilen förstörd av komunen lagade den för 40000kr. En kille hoppade på huven fick en ny ingen har frågat om brukare.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 996

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Citat Ursprungligen postat av Niska
    Jag har inte haft problem med försäkrigen.Jag körde på en metallbit på e4 fick 4 st nya fälgar.Jag fick bilen förstörd av komunen lagade den för 40000kr. En kille hoppade på huven fick en ny ingen har frågat om brukare.
    Skada 1 verkar vara en vagnskada således är inte trafikförsäkringen inblandad. Vagnskadeförsäkringen gäller bilens ekonomiska värde oavsett ägarens körkortstatus.
    Skada 2 och 3 verkar handla om ren skadegörelse. Samma sak där.

    Frågan om brukare gäller framför allt trafikförsäkringen då en skada där denna används kan bli mycket kostsam. Vagnskadeersättningen kan max bli lika med bilens värde..
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Om man inte har körkort så kommer man garanterat att inte anses vara bilens huvudsakliga brukare = tokproblem när du väl behöver utnyttja försäkringen.
    Hmm, det där tål att tänka på. Jag ägde två bilar innan jag fyllde 18 och fick körkort, dessa stod på mig och var försäkrade på vanligt vis men morsan var den huvudsakliga brukaren tills jag själv fick körkortet. Kan inte tänka mig att någon försäkringstjänsteman höjt ett ögonbryn om olycka skulle inträffat. Jag kan föreställa mig massor av situationer där bilägare/försäkringstagare är en annan än den som huvudsakligen brukar bilen, utan att försäkringsbolaget rimligen ens kan yttra ett ord om detta.

    Jag lutar nästan åt att "problem med försäkringen" är lite av en internetmytologi som vuxit fram på senare år, som en reaktion mot alla kepsgrabbar som glatt berättar att "bilen står på morsan, billigare så".
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 996

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag lutar nästan åt att "problem med försäkringen" är lite av en internetmytologi som vuxit fram på senare år, som en reaktion mot alla kepsgrabbar som glatt berättar att "bilen står på morsan, billigare så".
    Prova. Farsan jobbar som utredare hos försäkringsbolag och vittnar om skenförsäkrare som inte sällan står med lång näsa. Skenförsäkringsfallen är otroligt stereotypa och en barnlek att genomskåda. Försäkringsbolagen behöver heller inga "bevis" för att neka ersättning.
    Naturligtvis drar sig kepsgrabbar från att berätta om sina misslyckaden...

    Man borde rimligtvis kunna upplysa sitt bolag om att någon annan huvudsakligen använder bilen man har försäkrad. Vet inte om det hjälper men det är värt att kolla.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag lutar nästan åt att "problem med försäkringen" är lite av en internetmytologi som vuxit fram på senare år, som en reaktion mot alla kepsgrabbar som glatt berättar att "bilen står på morsan, billigare så".
    Det finns ordentligt många fall som är bekräftade. Gör gärna en sökning på Garaget eller Zatzy där det finns flera trådar. Ska se om jag kan länka.

    edit: Ett urval då

    http://www.zatzy.com/allmaent/211058-sk ... toria.html
    http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699&sida=1
    http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 129&sida=1
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Är väl antagligen så att f-bolagen har rutin nog att skilja mellan rena "premiesmitningar" och fall där vuxna människor har bilar till låns av varandra. Den med bra mjöl i påsen behöver nog inte oroa sig.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Men hallå här.

    "En väns tjej" skall ju ha bilen. Om dom bor och lever ihop när dom är i Sverige är det ju absolut inga problem. I.s.f skulle ju varenda Svensson familj ha problem.
    Bilen står på mannen och frun kör ungarna till dagis.


    Har hört ofta på polisradio och dylikt att "ägaren saknar körkort".
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 996

    Re: äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    En väns tjej skall ha den när hon kommer till sverige,men hon bor ju inte i landet men skall stanna här länge och behöver bil.
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    I.s.f skulle ju varenda Svensson familj ha problem.
    Bilen står på mannen och frun kör ungarna till dagis.
    Kanske inte riktigt samma sak. Eftersom den där tjejen inte bor i sverige så kan hon ju knappast ingå i samma hushåll.
    Fredrik J

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    1

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Om man inte har körkort så kommer man garanterat att inte anses vara bilens huvudsakliga brukare = tokproblem när du väl behöver utnyttja försäkringen.
    Hmm, det där tål att tänka på. Jag ägde två bilar innan jag fyllde 18 och fick körkort, dessa stod på mig och var försäkrade på vanligt vis men morsan var den huvudsakliga brukaren tills jag själv fick körkortet. Kan inte tänka mig att någon försäkringstjänsteman höjt ett ögonbryn om olycka skulle inträffat. Jag kan föreställa mig massor av situationer där bilägare/försäkringstagare är en annan än den som huvudsakligen brukar bilen, utan att försäkringsbolaget rimligen ens kan yttra ett ord om detta.

    Jag lutar nästan åt att "problem med försäkringen" är lite av en internetmytologi som vuxit fram på senare år, som en reaktion mot alla kepsgrabbar som glatt berättar att "bilen står på morsan, billigare så".
    Det är inga problem så länge det är personer i samma hushåll som använder bilen. Problemet blir större däremot om tjejen inte är skriven hos honom som äger bilen och något händer där försäkringen behövs.

Liknande ämnen

  1. byte av vindruta utan försäkring!
    Av Dirty petter i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 09:37
  2. Körkort
    Av jessica_ i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 17:28
  3. Vad göra med folk som kör utan körkort.
    Av Cabmange i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 21:39
  4. KÖRKORT :D:D:D
    Av Spetan i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 22:26
  5. Utan körkort :(
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •