Vilken turbo är bäst för tuning i en saab ng 900 2.0T eller 2.3T
två alternativ båda på garrett GT3071R eller GT2871R kom även med fler alternativ om ni vet någon bättre.
//Dennis
Vilken turbo är bäst för tuning i en saab ng 900 2.0T eller 2.3T
två alternativ båda på garrett GT3071R eller GT2871R kom även med fler alternativ om ni vet någon bättre.
//Dennis
| SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
| SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |
Det beror ju på vilken effekt du har tänkt dig och hur effektkurvan ska se ut.
Jag är ingen mästare på turbosar, men om du skriver vilken effekt du är ute efter och vart i varvregistret du vill ha effekt så bör det finnas någon här som mer är gärna hjälper dig med tips inför valet av turbo.
Mvh Jocke
Saab 9-5 2,3t Biopower -09
Effekt vet jag inte säkert men vill inte behöva köpa ny torbo om jag bestämmer mig för att gå upp till 400+ men tänkte mig nog runt 300-400 hk nu och mellan 3-4.5 tusen varv.
//Dennis
| SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
| SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |
Det är rätt stor skillnad på 300 och 400+.....
Mm 300-400hk är ett spann som är lika långt som mellan tummen och pekfingret...
För 300 hk är det "rätt billigt" att få en hållbar trevligt körbar bil vid 400hk är det inte lika billigt att få en hållbar trevligt körbar bil.
Vad är den övriga hårdvaran?
Och vad är din budget?
Och vilket av dem 2.0 eller 2.3 ska du köra?
Vilken turbo är bäst för tuning i en saab ng 900 2.0T eller 2.3T
två alternativ båda på garrett GT3071R eller GT2871R kom även med fler alternativ om ni vet någon bättre.
//Dennis
För ca. 350hk hade jag använt en gt2871r tror jag.
För ca. 400hk+ så hade jag använt en gt3071r ELLER större.
Sen beror det ju även lite på vad du har runt omkring.
Grenrör, IC, insug, topp osv.
Sådant spelar ju också in på val av turbo.
/Påsen
Den övriga hårdvaran är inget än så länge budgeten är beroende på jobb i sommar och samma där med motor. men med en gt30 kan jag väl ligga på 200hk med som med en gt25?Ursprungligen postat av brollann
//Dennis
| SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
| SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |
Varför inte börja med ett steg3 tex och uppgradera chassit och bromsar först, sen gå vidare med att byta turbo,spridare, x-rör, förstärka växellådan osv du börjar ju som i fel ände mot vad jag hade valt iaf.Ursprungligen postat av SpennisH
Jag hade nog använt mig av en mindre turbo för 350 hk, tex en 19T. Vet man inte vad för nivå man vill lägga sig på så är en 19T ett trevligt val. GTBB2871R och GTBB3071R är större och kostar en slant till. Med en GTBB2871R är det inte svårt att komma över 400 hk, det finns ju exempel på över 450 hk.Ursprungligen postat av PasenRacing
Dennis du borde nog fundera lite mer på vad du vill ha ut för effekt och andra egenskaper på bilen. Om vi vet det är det lättare att ge förslag.
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
det är så här ett en kompis tar med en från kina och det är bra priser där men vill veta vilken man ska köpa ska lägga mig på runt 300 hk nu men ska gå uppåt när kassan tillåter och vill inte köpa en ny turbo bara för att jag var dum och köpte för liten sist så jag undrar om man kan ligga på 250-300hk men en gt28 tex.
| SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
| SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |
Klart du kan... OM du redan nu vet att du vill ha mer så skulle jag köpt minst en gt3071r
Jag köpte en GTBB30 och skulle redan nu vilja ha en större och jag har inte ens startat bilen
Jag skulle ha valt denna turbo http://www.nordicuhr.se/main.php?news#156 och för en billig peng, så kan dem nog ge dig även en fin mjukvara som matchar din nya hårdvara.
Älskad utav många hatad av desto fler
bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
http://www.garaget.org/?car=56564