Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000 med hx35 osv - kommentarer om spec?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    9000 med hx35 osv - kommentarer om spec?

    jag har tankt slanga ner en holset hx35 i min 2.3 9000 fran 1996 (med diverse andra modifikationer), men jag tankte bara kora igenom specen har forst sa att folk kan papeka saker som inte kommer funka alls med min set-up.

    Lite historia:

    Korde holset h1c (marinturbo, yuck) med extern wastegate med ett orginal t3-grenror (byggde en adapter som satt mellan grenroret och turbon for wastegaten), men spoolen var hemsk (4500 varv for 1 bar pa trean), och jag har sneglat lange pa hx35'or men aldrig fatt tag i nagra billiga pa ebay...

    I alla fall, nu ar det tankt att jag ska slanga i en hx35'a med ett nytt grenror osv. Specen blir kort och gott:

    * hx35 - osaker pa exakta hjulmatt eftersom jag inte fatt hem den annu
    * nybyggt grenror - kommer gora ett twin-entry-ror for att dra nytta av twin-entry-huset
    * biltemas externa wastegate (50mm) - total overkill tror jag, byter eventuellt till en mindre
    * walbro 255l/h pump
    * siemens 630cc spridare
    * 3" fran turbon och bakat utan katalysatorer - hemplock - rostfria ror och battre begagnade JT-boxar
    * 268/9.6-kammar fran exd (hoppas de kommer hem till morsan i veckan sa jag kan plocka med dem till england)
    * volvo-fjadrar
    * stor intercooler
    * 4puckad AP sinter-koppling
    * t5suitad, givetvis

    Jag ar lite osaker pa vad jag ska gora med toppen, dock... Kammar och fjadrar byts garanterat, men jag funderar pa om det ar nagon mening med att ga over till en T7-topp, eller blir det bara en massa merjobb for lite skillnad?

    Rev precis ur balansaxlarna igar, sa de ska pluggas osv ocksa. Ska kolla kamkedjan ocksa osv nar jag ar dar och river, givetvis.

    Tanken ar eventuellt att bygga banbil av den till slut, men vagen dit ar lang sa den kommer ga som gatbil till att borja med

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 808
    Medlem#
    10069

    Re: 9000 med hx35 osv - kommentarer om spec?

    T7-toppen är sämre än t5 förutom att den flödar litelite bättre, portad t5 med andra kammar och fjädrar räcker långt.

    jag skulle oxå göra något åt lådan!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: 9000 med hx35 osv - kommentarer om spec?

    Jo, ladan kommer En utbyteslada kostar inte mer an typ 150 pund, sa jag kor tills det rasar

    Har kommit fram till att volvo-fjadrar i t7 inte ar bolt on heller, sa det far nog bli t5-topp... Antar att portning inte ar nagot man kan gora sjalv, direkt, sa far val lamna ivag elandet

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968

    Re: 9000 med hx35 osv - kommentarer om spec?

    Skicka dina ventilbrickor till T7 toppen till JB engine, så svarvar dom brickorna så att T5 fjädrar passar, samt levererar andra ventiltätningar då du måste köra T5ans nedre också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 198
    Senaste inlägg: 2016-02-11, 19:26
  2. Köpa gammal Saab 9000, kommentarer?
    Av xaphoz i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 01:21
  3. Hx35 insug?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:52
  4. B204e hx35#12, storlek på wg?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 20:34
  5. funkar en hx35 upp till 600hk?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •