Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nu är sommaren här och...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Nu är sommaren här och...

    ..då ökar behovet av blod, är Ni inte blodgivare sedan tidigare så traska in på en blodcentral och anmäl Er. Er hjälp är enormt värdefull och uppskattad.



    H/David

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Nu är sommaren här och...

    Nämen en spambot, trevligt

    Jag har funderat många gånger på att ge blod, och har inga problem med att ta blodprover i amrne, men det tar ändå emot att det är så mycket blod man ska ge bort. Sedan så är det lite krångligt att man först ska behöva ta sig till VC och få blodet testat, och sedan ta sig till lasarettet och ge blod. Krångligt, dåliga tider, och det kostar mig. Det det kostar betalar jag gärna för att hjälpa mina medmänniskor naturligtvis, men jag skulle vilja ha lite bättre tider. Just nu känns det som att det mer är graden av krångel än rädslan att lämna av en halvliter blod som tar emot.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Re: Nu är sommaren här och...

    Blodcentralen sköter allt. Vid första besöket får du ditt blod testat(HIV, hepatit etc samt HB) Sedan får du en kallelse av centralen och går och tappar.
    (Läs mer på geblod.nu)

    Ang mängden så är det visserligen en del, men ingenting som du direkt märker av, tro mig. Men du kommer säkerligen att känna dig lite trött samma dag och törsta en del men det är inte allvarligare än så.

  4. #4
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    592

    Re: Nu är sommaren här och...

    Sant, hade det inte vatt så jävla klyddigt att få komma dit hade nog fler gått mer än gärna.. jag är en av dem!

    Ska ta tag i det!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Nu är sommaren här och...

    Jag gav blod imorse för första gången i mitt liv. Har också varit på gång länge men inte blivit av förrens nu.

    Som redan har skrivits, blodcentralen sköter allt. Man behöver inte först besöka en vårdcentral.

    Har känt mig ganska trött idag efter själva blodtappningen, men inte mer än så. Hoppade över träningen ikväll eftersom jag kände att jag hade dålig ork. Fysisk aktivitet samma dag ska man kanske undvika.

    Men sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera det. Förutom den nytta man gör mot medmänniskor så är det ju inte dumt att veta att man är frisk och vilken blodgrupp man tillhör

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Nu är sommaren här och...

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag gav blod imorse för första gången i mitt liv. Har också varit på gång länge men inte blivit av förrens nu.

    Som redan har skrivits, blodcentralen sköter allt. Man behöver inte först besöka en vårdcentral.

    Har känt mig ganska trött idag efter själva blodtappningen, men inte mer än så. Hoppade över träningen ikväll eftersom jag kände att jag hade dålig ork. Fysisk aktivitet samma dag ska man kanske undvika.

    Men sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera det. Förutom den nytta man gör mot medmänniskor så är det ju inte dumt att veta att man är frisk och vilken blodgrupp man tillhör
    Här i Umeå så har dom dessutom väldigt god saft och ett gott kaffe. Till drycken får man en macka OCH en stor kanelbulle! Perfekt mellanmål, med andra ord.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Nu är sommaren här och...

    Jag hade gärna lämnat blod om jag fick men nu är inte fallet så.

    Dessutom hatar jag att se mitt eget blod, andras går bra konstigt nog.
    Tur man kan titta bort, det var lite svårt när dom snittade pulsådern på sjukan, satan vad det blödde.
    9-3 2,0t -01

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Re: Nu är sommaren här och...

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag gav blod imorse för första gången i mitt liv. Har också varit på gång länge men inte blivit av förrens nu.

    Som redan har skrivits, blodcentralen sköter allt. Man behöver inte först besöka en vårdcentral.

    Har känt mig ganska trött idag efter själva blodtappningen, men inte mer än så. Hoppade över träningen ikväll eftersom jag kände att jag hade dålig ork. Fysisk aktivitet samma dag ska man kanske undvika.

    Men sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera det. Förutom den nytta man gör mot medmänniskor så är det ju inte dumt att veta att man är frisk och vilken blodgrupp man tillhör
    Härligt!

    Gav blod i förrgår och tränade dagen efter, löpningen gick väll något segare men inga probs.
    Precis som jag ser det, man gör nytta och samtidigt får man en gratis läkarkoll, perfa

    Det värsta är väll järntabletterna...magen kan minst sagt bli kinkig

    H/David

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45

    Re: Nu är sommaren här och...

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Det värsta är väll järntabletterna...magen kan minst sagt bli kinkig

    H/David
    Heh jo det märkte jag efter att jag återupptog mitt blodgivande i början av Maj. Käkade duroferon och det blev inte populärt hos magen. Ska testa de andra tabletterna nästa gång.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Nu är sommaren här och...

    har lämnat blod förr men slutade och tänkte börja igen nu.
    Fördelarna som även sagts ovan är man får lunch, veta om man är "frisk", hjälpa andra.
    Andra fördelar är att det ofta är väldigt trevliga och söta sjuksköterskor

    Lämnar man ofta så får man t-shirts, glas,trisslotter osv. väldigt trevligt brukar det vara.

    Jag har aldrig behövt ta järn tablett och aldrig kännt mig trött efteråt, dock tränar jag inte samma dag som jag lämnar blod.

    MVH//Andreas som skall boka tid imorron pga av denna tråden!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994

    Re: Nu är sommaren här och...

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Andra fördelar är att det ofta är väldigt trevliga och söta sjuksköterskor
    MVH//Andreas som skall boka tid imorron pga av denna tråden!
    Ja det är helt otroligt hur dom samlas där, måste vara något särskilt antagningssystem, nästan så att tanten blir lite svartis


    H/David

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Nu är sommaren här och...

    Får tyvärr inte ge blod som typ 1 diabetiker, men jag har iaf anmält mig till donationsregistret, alltid nåt.

Liknande ämnen

  1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nya 19" till sommaren..
    Av XPNZV i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •