Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kolla felkoder ACC

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Kolla felkoder ACC

    Jag vet att man kollar felkoder med auto+off samtidigt. SKa tändningen vara på och i vilket läge? Jag trycker in auto+off hör att stegmotorerna kalibreras men sedan är det tyst och ingen 0 kommer upp som det står i FAQ köpråd för 9-5.

    Kan någon förklara lite hur man ska göra. Tycker att min ACC kyler lite dåligt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kolla felkoder ACC

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Jag vet att man kollar felkoder med auto+off samtidigt. SKa tändningen vara på och i vilket läge? Jag trycker in auto+off hör att stegmotorerna kalibreras men sedan är det tyst och ingen 0 kommer upp som det står i FAQ köpråd för 9-5.

    Kan någon förklara lite hur man ska göra. Tycker att min ACC kyler lite dåligt.
    Först och främst så beror det helt på årsmodell. (-06 eller nyare har annan ACC ju).

    Har du den äldre så ska det räcka med att ha bilen igång och trycka "Off" och "Auto" samtidigt.

    Det ska synas på displayen att den kalibrerar också. (Den tar bort tempsiffrorna m.m. under tiden den kalibrerar).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Kolla felkoder ACC

    Tack!Det är min bil i signaturen. Ska prova detta nu.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Kolla felkoder ACC

    Startade bilen. Tryckte på auto+off, inget hände. Ingen nolla inga felkoder. Provade igen men höll inne auto+off i ca 15s inget händ. Behöver hjälp.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Kolla felkoder ACC

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Startade bilen. Tryckte på auto+off, inget hände. Ingen nolla inga felkoder. Provade igen men höll inne auto+off i ca 15s inget händ. Behöver hjälp.
    Man ska inte behöva hålla knapparna intryckta, däremot så måste det vara samtidigt, en av knapparna kanske är lite trögare så att du inte trycker in dem samtidigt, kan ju vara värt att kolla.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Kolla felkoder ACC

    Man ska ha motorn igång också?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Kolla felkoder ACC

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Man ska ha motorn igång också?
    Ja, motorn ska vara igång.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Kolla felkoder ACC

    Tryckte snabbt i auto+off och genast visade sig en 0:a Trots detta så kyler AC:n dåligt. Kompressorn går igång det märker jag på motorn vars varvtal ökar en smula.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Kolla felkoder ACC

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Tryckte snabbt i auto+off och genast visade sig en 0:a Trots detta så kyler AC:n dåligt. Kompressorn går igång det märker jag på motorn vars varvtal ökar en smula.
    Kontrollen gör ju bara en kontroll på att det mesta av hårdvaran fungerar, dålig kylning kan ju bero på att du har för lite gas i systemet, vilket i sig troligen beror på att du har en läcka.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kolla felkoder ACC

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Tryckte snabbt i auto+off och genast visade sig en 0:a Trots detta så kyler AC:n dåligt. Kompressorn går igång det märker jag på motorn vars varvtal ökar en smula.

    Nollan visar sig på en gång, men kalibreringen/feltesten körs i några sekunder upp till en minut kanske. Om ACC enheten visar "0" när den går tillbaka till normal funktion efter kalibreringen utan att den visar någon siffra eller felkod, ja då hittar den inget fel. Men du måste låta feltesten köra igenom och inte stänga av medan den visar "0" vilket jag misstänker att du gjorde.

    Som Toneloc säger så kollar kontrollen de elektroniska komponenterna. ACC-enhet, luftblandspjäll, elmotorer och sånt, men inte själva AC-anläggningen ute under huven (kompressor, kondensor, tryckvakter, torkfilter etc).

    För att kontrollera det så måste bilen in på kylfirma, eller om du har verktyg för att själv felsöka sådana saker. Men det är alltid bra att i möjligaste mån utesluta så att det inte är något fel inne i bilen före man börjar grotta under huven.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Kolla felkoder ACC

    Nej jag väntade tills systemet stängdes av. Jag krockade med ett rådjur förra året och då byttes bla kondensor+torkfilter. Verkar ju vara lite läckage får nog lämna in den på felsökning. Kompressorn verkar gå eftersom motorvarvet ökar.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. kolla felkoder med open sid
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 08:25
  2. Vad kolla vid köp av 900 T8 -89
    Av saab_matski i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 09:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •