Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sonim XP3

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Sonim XP3

    Här brukar man få svar på det mesta och finns det nån här som använder och kan säga nåt om telefonen nämnd ovan?
    För mig som bara använder telefonen till att svara och emellanåt ringa lite så är den mer än godkänd på det viset men hur fungerar den då? Är det bara skit? Det skrivs om dålig support och sega menyer men sen då?

    Finns det andra telefoner i sama "rugged" design? Jag uppskattar också rejäla knappar som sitter ifrån varann. Kan inte använda telefoner där tummen trycker in flera knappar samtidigt.........

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: Sonim XP3

    Jag jobbar på räddningstjänsten Storgöteborg, och vi Sonim monterade i alla våra brandbilar. Det tycks vara den enda telefon som klara av våra krav (Vet i fan vad våra krav är, jobbar mer IT inte med tele). Vad jag har hört från grabbarna som servera dom och även från användarna så tycks dom funka väldigt bra, och om en brandman säger att den funkar, så bör den vara enkel att använda.

    Jag vet att vi hade dom flesta ruggade telefoner inne för testning i höstas, men det var den som överlevde bäst. Ibland är det svårt att förstå hur man kan misshandla saker på ett sådant sätt som våra användare kan.
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Sonim XP3

    HATAR DEN!
    ¨
    vi har den modell vi servicetekniker, skräp. Klockan går saktare och saktare (får justeras varje vecka) det gäller allas.
    Det går ej att skriva sms på den (går men sjukt svårt)
    laddas mitt batteri ur och jag laddar den tar det mig 2dagar innan den hoppar igång igen, är inne på min andre med samma problem.
    Enda fördelen är att du kan lägga mobilen hemma och enda höra när folk ringer och vad dom säger när du e på jobbet

    Aldrig igen.
    spara dock lådan om du köper en, enda settet att få ut en ny är om du har kvar lådan.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Sonim XP3

    Jag jagade/jagar den perfekta "tåliga" telefonen.
    Än har jag inte hittat den telefonen som har "allt" och även uppfyller Mil-spec 810F. Men för närvarande använder jag en "kina-telefon" som jag införskaffade från E-bay för c:a 1400:- helt ny.
    Märket är helt okänt, "nomu" (modell LM802) och den skall vara ordentligt tålig, Än så länge fungerar den, och jag har slängt den i backen flera ggr och sköljt av den i vasken
    Denna skall vara utvecklad för kinesiska militären, och den känns riktigt bra.
    Fördelar:
    - Pris
    - Funktion (telefon, SMS, högtalartelefon, MP3 spelare och FM radio som fungerar med högtalartelefonen, microSD slot, USB anslutning)
    - kul "gadgets", (ficklampa, kompass, tempmätare, barometer, höjdmätare, laserpekare)

    Nackdelar:
    - Kines-telefon (garantier? den medföljande handladdaren till telefonen var trasig vid leverans, men efter dialog med säljaren skall jag få en ny efter inskick av den gamla)
    - endast Dual band (fungerar perfekt i Sverige, men ingen världstelefon)
    - Mjukvaran är för kinesiska militären, det finns engelsk gränssnitt, men alla bilder och vissa ringsignaler är kinesiskt tema (men tycker man att 9mm hålspetskulor eller en bild på en AK47 invirad i Sovjetiska flaggan är kul att ha som bakgrund är det väl ok) Det gick inte att lägga till egna bakgrundsbilder, så jag har nu 9mm hålspetskulor som bakgrund , men för ringsignal så kör jag MP3 som ringsignal nu, den kinesiska marschmusiken eller manskören var lite för mycket.
    - Laddaren var 110-230v men med US kontakt (nu använder jag en reseadapter). Men iom telefonen använder USB som standard gränsnitt så laddar jag den oftast i datorn.
    - Bluetooth ej aktiverad i mjukvara


    Länk 1
    Länk 2

    Övriga telefoner som jag tittade/tittar på var:
    - Casio G'zOne Boulder (icke GSM, US telesystem och låst till verizon)
    - Motorola Tundra VA76r (GSM telefon, men endast låst mjukvara)
    - Sonim XP1 o XP3 (slöa och ingen jag pratat med var nöjd)

    - Samsung B2100 (gsm quad) c:a 1600:- på mediamarkt eller B2700 (3G) c:A 1990:- på mediamarkt, en av dessa blir det när kina telefonen lägger av eller jag tröttnar på den
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •