Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Försäkringen på mamma?

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Försäkringen på mamma?

    Finns ju en del som har / har haft sin bil reggad och försäkrad på en förälder. Detta har bolagen börjat tröttna på. Hur blir det egentligen om de upptäcker att bilen brukas av någon annan? Någon som stött på problem med det?

    Jag försökte göra så först men mina föräldrar VÄGRADE ställa upp, lika bra det kanske...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    574

    Re: Försäkringen på mamma?

    Upptäcker det? vad ska de göra åt det menar du? Min bil står på min far iaf, och han "lånar" ut den till mig. Vad ska de göra åt det?


    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Finns ju en del som har / har haft sin bil reggad och försäkrad på en förälder. Detta har bolagen börjat tröttna på. Hur blir det egentligen om de upptäcker att bilen brukas av någon annan? Någon som stött på problem med det?

    Jag försökte göra så först men mina föräldrar VÄGRADE ställa upp, lika bra det kanske...
    Kör: Audi A4 Avant 2.0 TS -08 (Kommer snart!

    "Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    dett dom kan göra är att dom skicka en ny räkning baserad på dig

    det försökte dom göra på mig när jag jobbade hos min farsa och hade inbrott

    jag sa att jag brukarde bilen men det är min farsas firma bil

    och det var det
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    46
    Försäkringstagaren saknade intresse

    Fadern får ingen ersättning från If för den bil sonen totalkraschade. Han anses nämligen inte vara bilens verklige ägare och brukare och därmed sakna intresse i saken. If har pekat på att faderns årspremie uppgått till en dryg fjärdedel av vad sonen skulle ha haft.

    Det aktuella bilen totalförstördes vid en olycka hösten 2000 med den registrerade ägarens 25-årige son som förare. Fadern hade hos If Skadeförsäkring AB tecknat en vagnsskadeförsäkring och vände sig till domstol sedan bolaget nekat honom ersättning.

    If pekade på att försäkringen enligt villkoren endast gällde för försäkringstagarens intresse. Fadern saknade sådant intresse eftersom han inte var bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare, menade If.

    Bolaget hade i samband med skadeärendet fattat misstankar om de verkliga ägarförhållandena. Bland annat hade sonen skött kontakterna med bolaget trots att han vid olyckan hade skadats svårt. Han hade också vid sina kontakter omnämnt bilen som ”min bil”.

    Fadern hade ombetts att komma in med verifikation som visade att det var han som betalat bilen. Han hade då uppgett att pengarna kom från hans jaktbutik. If konstaterade att årspremien för faderns försäkring av bilen hade varit 2 322 kronor medan motsvarande för sonen skulle ha varit 8 330 kronor.

    Fadern förklarade bland annat att han och sonen gemensamt hittade den annons där bilen bjöds ut för försäljningen. Sonen hade sedan åkt och köpt den för hans räkning med pengar han skickat med. Enligt fadern hade bilen utnyttjats av hela familjen.

    Han hade efter olyckan blivit mycket irriterad när han förstod att bilen var totalförstörd. Därför bad han sonen ”fixa detta”. Det var anledningen till att sonen haft hand om kontakterna med If.

    Både tingsrätten och hovrätten är överens om att det är fadern som har att visa att han hade ett försäkrat intresse med avseende på bilen. De anser emellertid att han inte lyckats med saken och gillar därför hans talan.

    Hovrätten anser bland annat att fadern inte förmått styrka sitt påstående om att han betalat bilen. Rätten pekar också på vad sonen uppgett vid sidan kontakter med If.

    Redan den omständigheten att sonen fick sköta dessa kontakter trots att han skadats i samband med olyckan tyder för övrigt på att fadern inte ansåg sig ha något intresse i saken, skriver domstolen.

    (Göteborgs tingsrätts mål T 9045-01, Hovrättens för västra Sverige, avd. 3, dom 2002-10-24 i mål T 1632-02)

    Jag fann ovanstående på bmwpower.nu där det även finns en lång efterföljande debatt i ämnet.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Som tydligt framgår här ovan måste man löpa hela linan ut om man skall ha bilen reggad och försäkrad på/av sina föräldrar.
    Det är bara den som har ekonomiskt intresse i bilen som kan teckna en försäkring som gäller.
    Man kan alltså inte köpa en bil på lån, skriva den på morsan och sedan själv betala avbetalningar.
    Morsans försäkring gäller helt enkelt inte då hon inte har ekonomiskt intresse i bilen.
    Tänk efter.
    Om man skulle kunna försäkra andras bilar.
    Man kan försäkra grannens bil, sedan stjäla den och sedan kräva bolaget på ersättning.
    För övrigt skall man betala premie efter vem som huvudsakligen använder bilen.
    Om 18-årige sonen använder bilen 51% av tiden skall premien igentligen grundas på honom.
    Bolagen har utredare som inte gör annat än granskar sånt här.
    Farsan arbetar som detta hos LF. Jobbade som kriminalpolis förut...
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809
    Sen om ens föräldrar försäkrar bilen får du själv aldrig någon bonus,men kan hålla med om att premierna är jä---gt dyra om man är under 25 och inte har någon bonus.
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    361
    Försäkringsbolagen har blivit mycket hårdare på det här.
    Såg en intervju på TV där någon bolagschef berättade att de
    håller på att "sanera" den här frågan. Saken är väl den att
    det inte är några som helst problem att försäkra bilen på far
    eller mor, men sen om/när något händer lär ni få problem...

    De är inte korkade på förs.bolagen. Varför är det så många
    kvinnliga 67 åringar som åker Hayabusa motorcyklar... hmm?
    Hur kan det komma sig att Agda betalar försäkringen, medans
    hennes son betalar lånet? Hmm...

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Försäkringen på mamma?

    Citat Ursprungligen postat av Chrizz
    Upptäcker det? vad ska de göra åt det menar du? Min bil står på min far iaf, och han "lånar" ut den till mig. Vad ska de göra åt det?
    Som sagt, händer det något kan det bli väldans fel. Snyggt och inte få en krona på försäkringen...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Bonus kan man skriva över senare om man hävdar att person ifråga som ska ha bonusen har brukat bilen mest. (det gjorde min pappa)
    Ta försäkringen kan ju bara den som har ekonomiskt intresse i bilen göra, men nu börjar dom även kolla bensinkvitton för att räkna på om det är troligt att mamma kört så här mkt trots att hon har en annan bil...

    ...fattar inte riktigt hur dom gör.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Om det är som ni säger så kan man ju lika gärna enbart ha trafikförsäkring, och strunta i resten..Alternativet är ju att köpa en bil som inte har så dyr försäkring..Detta blir ju dock rätt trist..

    I stället kan man ju lägga undan de pengar som skulle va till försäkringen i en låda, och ta fram dem när de behövs...

    // Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tja.. försäkringsbolaget kan ju inte göra nått egentligen om vem som står reggad för bilen. Däremot kan det bli betydligt dyrare och krångligare om någon annan (yngre) person råkar ut för en olycka med "förälderns" bil (om man nu är ärlig och talar om vem som körde).


    Jag kan ta ett exempel som hände mig:

    Jag lånade morsans bil en gång (alltså bilen var verkligen morsans, inte min som var skriven på henne).

    Vad hände? jo, jag krockade med ett rådjur som bestämt sig för att ta livet av sig. Slängde sig upp på vägen när jag kom körande, jag tvärnita men det hjälpte inte.


    Skadorna på bilen blev inte katastrofala men: Vänster lyckta total-paj, grillen i småbitar, en buckla på huven, och några mindre skador (på bilen). Rådjuret tvärdog.

    Iaf. Jag ringde polisen och berättade vad som hade hänt, vem jag var, reg nr osv. De tyckte allt var ok och att jag kunde åka därifrån. De skulle skicka någon som tog hand om glas, f.d rådjur osv.


    Försäkringsbolaget vi hade (inte har nu längre) var if. Bilen är en 9000i -88. Den var helförsäkrad hos if ända sen vi fick den. När vi nu ringde dem och ville ha ut försäkringspengar för att kunna laga bilen visade det sig att det skulle bli (mycket) dyrare att lösa ut försäkringen tack vare att jag körde än om morsan skulle ha kört. (kunde ju inte gärna säga att det var hon som körde eftersom jag redan sagt till polisen att det var jag som körde). Det blev så pass dyrt att det blev billigare att själv bekosta lagningen hos verkstaden. Sedan dess kör vi ett annat försäkringsbolag på samtliga våra försäkringar, samt att bilen numer är trafikförsäkrad.


    Så tänk er för hur ni agerar. Slutsatsen av det hela jag drog är att ALRDIG anlita if (iofs kanske andra försäkringsbolag är lika djävliga) och att tänka både en och två gånger innan man talar sanning, för det verkar ju inte löna sig, om väl olyckan är framme.

    Ursäkta om jag verkar väl negativ, men en helförsäkrad bil som varit i bolaget i lång tid utan att vara utsatt för en enda olycka under hela bilens livstid, och helförsäkrad dessutom borde ju inte premien chockhöjas bara för att en yngre bilförare hade bilen under tillfället olyckan skedde.

    (Ni kan ju själv räkna ut vad det kostar att köpa ny grill, laga buckla samt köpa nytt lyse på ena sidan kostade? jag kan ju säga att det inte var gratis.... och ändå finns det saker kvar som skulle ha gjorts så...)


    Jaja.. ville bara visa hur det kan gå till, så fundera en gång extra på hur ni gör med försäkringarna. Välj bolag med omsorg, kolla vad som gäller om olyckan är framme. Fundera också på vilken sorts försäkring ni behöver. Kanske det räcker med en trafik eller halvförsäkring osv???
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Jag har haft försäkring i ett antal olika bolag genom åren och om jag inte minns fel så har man alltid högre självrisk om den som kör är under 24 år. Kanske var det vad som drabbade dig Kongo?

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    >>Fairlane


    Jo, Dels så var det det.. ok just den biten kan man väl godta eftersom alla har den policyn.

    Men just if var jäkligt otrevliga när man pratade med dem,

    Den stora nackdelen blev att om vi tog ut försäkringen så skulle morsans bonus ryka all världens väg om vi tog ut försäkringen.

    Det i sin tur skulle resultera i rejält höjd premie och i slutändan bli rejält mycket dyrare än dem tusenlappar det kostade att laga bilen..


    Det är väl mest det jag är irriterad på > Väldigt otrevligt bemötande när man ringer dit samt att det "Bonus-system" de har gör att så länge man inte total-kvaddar bilen så är det ingen mening att ta ut någon försäkring pga att det allt som oftast blir dyrare att ta ut försäkringen än att betala själv.

    Visst, det är en gammal bil, och antagligen billigare att laga än en ng9-3 Aero.... men jag tycker ändå att det slår jävligt snett med det system de har nu.



    Så. Det jag egentligen ville ha sagt är (som jag skrev i det tidigare inlägget):

    "Välj bolag med omsorg, kolla vad som gäller om olyckan är framme. Fundera också på vilken sorts försäkring ni behöver. Kanske det räcker med en trafik eller halvförsäkring osv???"
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    I denna fråga finns ju mycket att tycka till om...

    risken om det börjar växa inom Bil är ju att det blir som med MC försäkringar nuförtiden, dvs. att de börjar kräva att endast den som står som försäkringshavare får vara den som kör MC regelbundet. Så om din far/mor har en egen bil så kan du ju bli tvungen att bevisa att han måste ha två bilar (om den nu har många mil i försäkring dessutom).

    När det gäller bonus så får bolagen av EU skäl inte dela sådan information med varandra längre så det är därför de oftast bara tittar på hur länge du haft körkort.

    Jag tycker alltid att det är rätt att man tar försäkringen själv då det finns en anledning varför det kostar olika om man är 22 eller 42... och jag har då ingen lust att betala för alla som fuskar.

    Japp då hade moralgubben i mig snackat klart *ler*

    .z
    9-5 SC 2.3t Vector big T by Nordic
    min andra last t955i.net som också vill ha turbo

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    mina föräldrar....

    ..har aldrig stått för någon av mina försäkringar.

    De ansåg att har man råd att köpa en sportbil som jag då hade och köra den så ska man ha råd att betala försäkringen med.

    Nu många år senare så håller jag med dem fast jag då tyckte att 14 papp var jobbigt att slänga upp då.

    Annars kan man ju alltid börja med nått billigt att jobba upp försäkringen lite....på den tiden det begav sig då man fick jobba upp bonusen.

    Idag är det lite annorlunda har jag förstått, basseras på körkortsinnehav eller har jag fel?

  16. #16
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    ett ord... folksam

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870
    Jag har hört mycker om just försäkringsbolaget IF.
    Och inte ett enda gott ord faktiskt.
    Själv kör jag med Länsförsäkringar. Har aldrig haft något bråk med dom.
    Angående självrisken så är den högre om föraren är under 25, precis
    som det skrevs i ett annat inlägg.

    Bonusen har väl ändrats nu? Är väl beroende på hur länge man har haft körkort och skadefria år?
    Sen har juh en del bolag, om man har alla försäkringarna där, då får
    man det ännu billigare
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    720
    Hur funkar det om man nu har en bil skriven på sina föräldrar t.ex Folksam och har en tilläggs försäkring att bilen brukas av personer under 24 ???

    Då kan de ju inte säga något eller?
    Diesel Power to the people !

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Vem vet? Krocka och se efter..... :\
    Fredrik J

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    47
    har min försäkring på mig, fyllde pressis 24år, och fick en räkning på försökringen i dag på min 900ng cab på 165kr jepp 165kr för ett kvartal i helförsäkring på mig! behöver men tillägga att bilen är avställd så det är bara garagefösäkringen ju! man annars så betalar jag 3000kr för ett att köra den på sommaren, och då kör jag ca 2500-3000mil, och det är ett ok pris tycker jag, har trygghansa. och jag skulle alldrig drömma om att skriva bilen på mamma eller pappa. det är ju min och då betalar ja för den, han man råd med bilen så ska man ha råd med alla kostnader där till! det är vad jag tycker i alla fall.....
    /Johan
    900ng cab 9000 Aero

Liknande ämnen

  1. Mamma funderar på bilköp - Corolla vs. Focus vs. Clio
    Av Joachim 2084 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 02:39
  2. SAAB försäkringen!!
    Av Jocke_o i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 09:38
  3. Täcker försäkringen?
    Av Andypandy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 00:25
  4. Biligaste försäkringen på en Corrado!
    Av J Bilstrup i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 20:10
  5. hur gör ni med försäkringen efter trim?
    Av z i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2003-06-17, 05:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •