Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Hämtade ut en begagnad 9-5 -04 från en Mercedeshandlare i Fredags. Det verkar som om backsensorerna inte vill vara med och leka. Ingen info om felaktigheter syns på SID:en men de varnar inte.

    Vad kan felet tänkas vara och kan jag begära att detta åtgärdas eller ligger det på mig att upptäcka ett sådant fel innan köp? Bilen är nyservad av firman i fråga och säljaren sa att de kunde läsa ut felkoder etc.


    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  2. #2

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Står det inget om dom i varudeklarationen så är det bara att ta det på garantin.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Tack. Det var det jag ville höra..
    - 9-3 SS Aero cab -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Har nu kört de 60 milen mellan inköpsorten och hemmet. Allt verkar bra, nästan..

    - Som nämnt visar backsensorerna inget livstecken? Vad kan det bero på och hur kommer det sig att inget felmeddelande syns någon stans?

    - När man trycker på TCS-knappen tänds ingen symbol i varvräknaren? Hur skall jag tolka detta?

    - Fjärrlåset är dött. Har inte haft möjlighet att byta batteri och den ena nyckeln saknade redan batteri. Den andra nyckeln har funkat ett par ggr men inte mer. Hur kommer det sig att inga felmeddelanden visats?

    Jag vill gärna ha så mkt som möjligt på fötterna innan jag hör av mig till blfirman, så all hjälp är av stort värde för mig.

    Tack på förhand

    David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    - När man trycker på TCS-knappen tänds ingen symbol i varvräknaren? Hur skall jag tolka detta?

    - Fjärrlåset är dött. Har inte haft möjlighet att byta batteri och den ena nyckeln saknade redan batteri. Den andra nyckeln har funkat ett par ggr men inte mer. Hur kommer det sig att inga felmeddelanden visats?
    Trycker du på TCS-knappen i fart eller stillastående? Står någonting i instr.boken om det...

    Jag bytte batteri i min nyckel härommånaden, fick inget meddelande i SID'en, men det gamla batteriet var tvärslut! Kan vara så att uppmaningen att byta batteri är urkopplad, eller så fanns inte den funktionen längre -04.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    TCS-knappen har bara testats under färd. Nu under dagen har jag inte möjlighet att testa igen, men nog borde det väl fungera när man rullar?
    - 9-3 SS Aero cab -04

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    TCS och ESP (om sådan finns) kan inte kopplas ur över en viss hastighet, en säkerhetsfunktion alltså.
    Gissa var det står...?
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Jag gissar att det står bland mycket annan bra information i den instruktionsbok jag ägnade 30-mil åt att gå igenom igår. Stycket om TCS gick jag igenom tre eller fyra gånger, men kan ha lyckats missa denna väsentlighet ändå i flödet av all för mig ny information.

    Tack i alla fall Marcus!
    - 9-3 SS Aero cab -04

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Minns jag rätt så kan man inte koppla ur TCS över 50km/h.

    mvh marre

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Nej, över 60 Km/h går det inte att koppla ur TCS
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    TCS-knappen har bara testats under färd. Nu under dagen har jag inte möjlighet att testa igen, men nog borde det väl fungera när man rullar?
    Fungerar endast under 60km/h...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    TCS:en verkar fungera.
    Återstår så frågorna kring nycklar och backsensorer. Jag kan inte begripa varför jag inte får ett meddelande i SID:en om backsensorerna inte fungerar. Kan det vara så illa att någon mindre nogräknad person stängt av funktionen mha TechII pga exempelvis en felande/varnande sensor?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    TCS:en verkar fungera.
    Återstår så frågorna kring nycklar och backsensorer. Jag kan inte begripa varför jag inte får ett meddelande i SID:en om backsensorerna inte fungerar. Kan det vara så illa att någon mindre nogräknad person stänkt av funktionen mha TechII pga exempelvis en felande/varnande sensor?

    /David
    Låter väl lite långsökt?

    Det är inte så enkelt att du har en trasig backgivare då? Lyser backljusen?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Har inte tänkt på att kolla backljusen, men bilen är tämligen nybesiktigad och bilen varnar inte för trasiga lampor.

    Men om ingen har stängt av felmeddelandet, varför står det då inte "Park. hjälp ur funktion" i SID:en?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Backljusen kontrolleras inte på besiktning och jag tror inte att de ingår i lampkontrollen heller. Det kan ju vara så att bilen aldrig förstår att backen är ilagd och att det är därför varken funktion eller eventuellt felmeddelande kommer fram.

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Har inte tänkt på att kolla backljusen, men bilen är tämligen nybesiktigad och bilen varnar inte för trasiga lampor.

    Men om ingen har stängt av felmeddelandet, varför står det då inte "Park. hjälp ur funktion" i SID:en?

    /David
    Backljusen kontrolleras inte på besiktningen eftersom backljus inte är obligatoriskt, och backljusen ingår inte i bilens checksystem för lampor, så det är absolut ingen garanti för att de fungerar.

    Det står inte "park. hjälp ur funktion" om inte parkhjälpen blir aktiverad, vilket den endast blir när du har backväxeln i. "park. hjälp ur funktion" säger sidden om den upptäcker att parkeringshjälpen inte funkar när den är aktiverad, eller om någon av sensorerna inte funkar, men den kan ju inte veta om den funkar så länge den inte blir påknäppt, eller hur? Anledningen att parkeringshjälpen enbart är aktiv när du har backen i är att det kunde bli lite jobbigt vid trafikljus och övrigt om den börjar pipa så fort någon kommer nära.

    Backhjälpen måste därför få signal att knäppas på på något sätt, och mig veterligen så är detta via backgivaren som även är den pryl som tänder backljusen....

    Således = Inga backljus, Ingen parkeringshjälp.

    Du kan också kolla så att alla säkringar är hela så att inte det är så att säkringen till parkhjälpen är ur funktion. Exakt vilken säkring den går på vet jag inte, men står det inte med på locket till säkringsboxen så får du helt enkelt okulärbesikta allihop. Tyvärr kan det ligga flera saker på samma säkring, utan att alla saker tas upp på innehållslistan.

    Hoppas du förstår hur jag menar..

    EDIT: Lite sen där...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Stort tack för dessa svar.

    Jag undersöker saken vidare ikväll, när jag återser bilen.

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Mycket riktigt visade det sig att backljusen inte heller behagade lysa. Skall detta månne tolkas som att backljuskontakten växellådan givit upp? Eller finns det någon annan förklaring?

    Jag har tyvärr inte tillgång till EPC. Var sitter kontakten? Måste bilen lyftas eller nås den genom exempelvis mittkonsolen?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Backljuskontakten sitter tydligen på ovansidan av växellådshuset enligt en kille som skruvar mycket Saab, glömde dock fråga hur man lättast kommer åt den.
    9-3 2,0t -01

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?

    Varför bry sig? Be firman fixa!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. 9000 CSE 2.3T -93 Går väldigt konstigt, verkar vara omöjl...
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 19:13
  2. Fått min acc panel och givare men verkar inte vara samma?
    Av polarn99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 16:52
  3. Vad skulle vara rimligt att begära för bilen?
    Av fader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 23:19
  4. Vindrutespolaren verkar vara död
    Av Randulf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •