Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bas, INTE Subwoofer

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Bas, INTE Subwoofer

    Ville bara delge en erfarenhet.

    Tänkte få lite mer ork i musikanläggningen i min 9-5a.
    Var lite besviken på ljudet på det Premium 150 system som satt i bilen (Detta system låter sämre än As2 och As3. kan costsave vara orsaken )

    Ett billigt sätt att hosta upp dunket är som vanligt en liten basburk.

    Varvid jag precis smällt ihop en dryga 20l sluten låda med 32mm! MDF (Jag gör sällan saker halvdant )

    Svängde förbi lokala BRL och köpte en (däremot halvdan) GAS 1025X.
    En 10" bas de kallar subwoofer, dvs kan man ju förvänta sig djupare toner än en "vanlig" bas.

    Monterade detta element i lådan och har kört lite med ett bryggat Behringer A500 (Dvs 500W 8ohm RMS) för att testa prestanda utanför bilen. (använder dessa slutsteg till frontarna på mitt biobygge )

    Well den stackars kinabasen, för härvid slutar jag kalla den subwoofer, BÖRJAR låta lite diffust först vid ~40hz. före det står den bara och svajjar.

    Mina billiga frontar, Dynavoice M-85 krämar på en bas som är både djupare och har ordentligt med mer punch än GASen.

    Därefter testar jag mot min biosub, en XTZ w12.16.
    Nu börjar jag skratta Varför kallar GAS detta en sub?
    Vid subtest låter det INGET ur GASen medans jag får njurskador och sprickor i emaljen på tänderna av XTZan (XTZan har förvisso en större låda och basreflex men detta är utklassning av promenadart

    Så....slutklagat.
    Jag kommer att trycka fast GASen i 9-5an och se hur "rumsförstärkningen" räddar detta skämt till högtalare. Vem vet jag kanske är helt nöjd i bil?

    Dvs jag återkommer med ett andra utlåtande

    Betyg så långt 1+ av 5

    Tips om bra orginalsystem....
    Utan att tjata om BMW på ett Saabforum är systemet jag har i 545an riktigt smaskigt, svårslaget faktiskt. Solit och med bra balans, samt med mycket detaljer. (Pro logic 7)
    En njutning varje dag, nästan oavsett musik.
    http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070903.pdf
    (I artikeln klagar de på iDrive, men man måste vara alkad primat med lapp för ena ögat för att ha svårt med iDrive = Journalist?)
    Jag har hört en senare och ännu mer påkostad utgåva av individual system än det som nämns i artikeln från Lear. Det är systemet är by far det bästa jag hört så väl i som utanför en bil. Heeelt otroligt bra ljud!!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    nu ska jag inte vara gnällig men vad förväntar man sig av ett baselement som kostar under 200kr?

    För sin prisklass tycker jag nog ändå den funkar bra....
    Jämföra med saker som kostar multum mer att köpa känns ju lite konstigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nu ska jag inte vara gnällig men vad förväntar man sig av ett baselement som kostar under 200kr?

    För sin prisklass tycker jag nog ändå den funkar bra....
    Jämföra med saker som kostar multum mer att köpa känns ju lite konstigt.
    app app...498SEK kostade det

    Givetvis förstår jag att man inte kan förvänta sig high end av ett detta element.

    Men det var fanimig sämre än vad jag föreställt mig.
    Det är inte en SUB by far!
    Det är ett heeelt vanligt baselement med svag magnet som kräver sluten låda

    Att få elementet att röra sig är inga problem, släpper på hela vattenfalls resurs på min 16A säkring och kör slutsteget till klipp.
    Å då rör sig elementet, jag lovar och väsnas ganska skapligt också. Men det är ingen sub, that´s the problem.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Lite update.
    Stora delar av gummiupphängninen är lös från korgen
    Inte undra på att den var lite tunn å fladdrig i ljudet.

    Får väll ta en tur till BRL och byta element så man kan ge ett rättvist utlåtande
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nu ska jag inte vara gnällig men vad förväntar man sig av ett baselement som kostar under 200kr?

    För sin prisklass tycker jag nog ändå den funkar bra....
    Jämföra med saker som kostar multum mer att köpa känns ju lite konstigt.
    app app...498SEK kostade det
    Då har du betalt ett rejält överpris eller var det komplett med låda?
    För jag köpte ett sånt löst baselement för 169kr i affär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Kan nog inte hålla med där..vist, den kan inte flytta på berg den lilla basen, men att spela lite djupare bas med den, det går.
    Problemet är att DU har byggt fel låda till den. 20L sluten låda är mycke för liten för den basen (jag vet att BRL rek. denna lådvolym).
    Testa ist att bygg en portad låda på 42L och sedan en 4" port med fulla längden (med aerotrattar och rör, totalt ca 34-36cm), då kommer du märka skillnad, jag lovar dej.
    Har själv spelat 135+dB i min 9-5a i 41hz med just en GAS 10" (mättes med Termlab)
    Tror att jag med större steg kan klara spela runt 136-137 med just den basen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Är inte baslåda och subwoofer exakt samma sak?

    Svenska/Engelska typ...
    9-3 AERO -02

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Då har du betalt ett rejält överpris eller var det komplett med låda?
    För jag köpte ett sånt löst baselement för 169kr i affär.
    Priset är vad BRL anger på sin hemsida, att det är ett överpris om delarna inte sitter ihop kan jag iofs hålla med om
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Kan nog inte hålla med där..vist, den kan inte flytta på berg den lilla basen, men att spela lite djupare bas med den, det går.
    Problemet är att DU har byggt fel låda till den. 20L sluten låda är mycke för liten för den basen (jag vet att BRL rek. denna lådvolym).
    Testa ist att bygg en portad låda på 42L och sedan en 4" port med fulla längden (med aerotrattar och rör, totalt ca 34-36cm), då kommer du märka skillnad, jag lovar dej.
    Har själv spelat 135+dB i min 9-5a i 41hz med just en GAS 10" (mättes med Termlab)
    Tror att jag med större steg kan klara spela runt 136-137 med just den basen.
    Sedär, det låter ju riktigt lovande.
    Jag skall inte ge upp hoppet ännu alltså?!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Jag hade en Gas Alpha 1224X föregångaren till 1225X i en og900 för några år sen och den spelade på rent överjävligt, satt i en sluten låda på 27liter om jag inte minns fel.

    Satt just och funderade på en 1225X faktiskt men nu blir man ju lite fundersam. Är det någon som har testat 1225'an?
    9-3 2,0t -01

  11. #11

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Kan nog inte hålla med där..vist, den kan inte flytta på berg den lilla basen, men att spela lite djupare bas med den, det går.
    Problemet är att DU har byggt fel låda till den. 20L sluten låda är mycke för liten för den basen (jag vet att BRL rek. denna lådvolym).
    Testa ist att bygg en portad låda på 42L och sedan en 4" port med fulla längden (med aerotrattar och rör, totalt ca 34-36cm), då kommer du märka skillnad, jag lovar dej.
    Har själv spelat 135+dB i min 9-5a i 41hz med just en GAS 10" (mättes med Termlab)
    Tror att jag med större steg kan klara spela runt 136-137 med just den basen.
    Sedär, det låter ju riktigt lovande.
    Jag skall inte ge upp hoppet ännu alltså?!
    Nejdå, det blir inte den mest musikaliska basen och den kommer inte vända dina inälvor ut och in..men nog kommer den flåsa på mera än i den lådan du har idag.
    Viktigt..!!Använd Aeroport!! annarsw kommer du få flåsljud som heter duga då avstämningen är ganska så djup (37hz)

  12. #12
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Nejdå, det blir inte den mest musikaliska basen och den kommer inte vända dina inälvor ut och in..men nog kommer den flåsa på mera än i den lådan du har idag.
    Viktigt..!!Använd Aeroport!! annarsw kommer du få flåsljud som heter duga då avstämningen är ganska så djup (37hz)
    Behöver inte buckla ut pressvecken i plåten med basen, (och att åka runt och skallra plastjalusi på bakrutan är jag lite för gammal och tråkig för ) utan bara trycka på lite i botten vid normal lyssningsnivå.
    Så detta kan ju bli bra tillslut ändå då.

    Jag får som sagt ge GASen en ärlig chans, om upphängningen är halvt lös så förklarar det ju den mediokra prestandan jag upplevde.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Vafan. Har du börjat bygga bilstereo?

    Lte nyfiken på resultatet då jag upplever ljudanläggningen i Opeln som något klen.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Bas, INTE Subwoofer

    Hur kopplade du in lådan till original stereon?
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

Liknande ämnen

  1. Fel på canton subwoofer
    Av imported_pärre i forum Musikhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •