Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Hej vänner.
    Nu börjar skramlet i dörrarna bli för påfrestande, så jag har beslutat att göra en omfattande operation för att bli av med detta.
    Till att börja med så ska jag lägga en sträng silikon på anliggningsytorna på högtalargallren, handtagen och även knappsatsen om jag kommer åt bra.
    Ska även kika över övriga paneler i kupen och alla luckor etc.

    Har dock några frågor:
    -Har någon redan gjort nåt liknande i en 9-3SS, så slipper jag "uppfinna hjulet" igen?
    -Vad tror ni om min metod att använda transparent silikon? Har även inhandlat tätningslist i P-form från biltema som jag ska försöka använda till kåpan för bromsljus och kanske anda luckor/kåpor.
    -Hur lossar jag säkrast alla högtalargaller och dylikt för att minimera risken att fästen/clips går åt skogen?
    -Vilka ställen kan mer ligga och skramla som jag inte tänkt på eller inte lokaliserat? Svårt att lokalisera ljud bak i bilen när man sitter och kör.

    Enormt tacksam för svar, tips och råd...
    Mvh/Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Är du säker på att det är högtalargallren som skramlar?
    Det brukar väl vanligen vara knappsatsen till elhissarna?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är du säker på att det är högtalargallren som skramlar?
    Det brukar väl vanligen vara knappsatsen till elhissarna?
    Jo det är helt klart en av punkterna som skramlar.
    Har inte skruvat loss dom än så jag vet inte vad som är bäst eller hur det är bäst att få bort ljudet just där.
    Ska försöka hinna skruva loss en del idag och resten imorgon så det vore fint med lite input innan jag sätter igång.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Försök inte bryta bort gallren i dörrarna fram, utan du får ta bort hela dörrsidan.

    Börja med att bryta bort locket på dörrhandtaget under där så sitter 2 torx. Sedan så tar du något smalt och stoppar in mellan dörren och dörrsidan nertill och bryter så du får fingrarna runt dörrsidan och drar sedan mot dig.

    Gör så åt båda hållen på dörren, upptill så drar du rakt ut och sedan lyfter du dörrsidan uppåt.

    Är en massa lös på dörrsidan som kan sättas fast.
    Jag har dämpat i stort sett hela dörren. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=677057

    Något som skrammlar är även dörrlisten på utsidan så glöm inte den..

    Mvh Håkan

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Något som skrammlar vid vissa frekvenser är konsolen i taket.

    Har även dämpat hela golvet i skuffen på mitt "skåp" samt stoparna mot luckan.

    Det jag missat är nummerplåten som vibrerar som attan när man drar på lite volym.

    mvh Håkan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Försök inte bryta bort gallren i dörrarna fram, utan du får ta bort hela dörrsidan.

    Börja med att bryta bort locket på dörrhandtaget under där så sitter 2 torx. Sedan så tar du något smalt och stoppar in mellan dörren och dörrsidan nertill och bryter så du får fingrarna runt dörrsidan och drar sedan mot dig.

    Gör så åt båda hållen på dörren, upptill så drar du rakt ut och sedan lyfter du dörrsidan uppåt.

    Är en massa lös på dörrsidan som kan sättas fast.
    Jag har dämpat i stort sett hela dörren. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=677057

    Något som skrammlar är även dörrlisten på utsidan så glöm inte den..Mvh Håkan
    Kanontips...
    Ska bara vänta tills vädret tillåter innan jag sätter igång...
    Gillade bilden på din dörr med dämpmattan. Vad är det för fabrikat på den mattan? Dämpar den vägbuller oxå, eller är det pga stereo du satte i den?
    Hur fixar man listen på utsidan då tro? Måste man demontera den eller går det att fixa när man släppt dörrsidan?
    Många frågor, jag vet, men jag vill verkligen inte stå där med skägget i brevlådan när det väl är dax...
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Mattan finns på Mekonomen.

    Anledningen att jag dämpade är för att det inte skall bli det där typiska skrammlet utvändigt. Samtidigt så tar det bort vägljud så det blir 2 bra saker av en

    Dörrlisten tar du från insidan: tag små bitar av mattan och tryck fast över piggarna som går igenom dörren från listen. Sätt sedan matta på så många ställen som du bara kan. Ju mer dessto bättre. Jag har 3 ark per dörr, dom riktiga bilstereo byggarna har normalt 6 ark per dörr. Blir stumt och bra

    Mvh Håkan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Mattan finns på Mekonomen.

    Anledningen att jag dämpade är för att det inte skall bli det där typiska skrammlet utvändigt. Samtidigt så tar det bort vägljud så det blir 2 bra saker av en

    Dörrlisten tar du från insidan: tag små bitar av mattan och tryck fast över piggarna som går igenom dörren från listen. Sätt sedan matta på så många ställen som du bara kan. Ju mer dessto bättre. Jag har 3 ark per dörr, dom riktiga bilstereo byggarna har normalt 6 ark per dörr. Blir stumt och bra

    Mvh Håkan
    Behöver man jobba med värmepistol på dom mattorna? Isf behöver jag införskaffa mig en sådan.
    Just nu får tyvärr detta projektet vänta lite pga ekonomin, men plats att skruva på är fixad iaf.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113

    Re: Skrammel i högtalargaller, 9-3SS. Viktigt att tänka på?

    När vi pratar om isolering och dylikt - hur får jag bort skramlet i fönsterhissknapparna då? ^^
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skrammel NG9-3 -07 B284
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:23
  2. Högtalargaller i framdörrar NG900
    Av costello i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 02:39
  3. Race Crew
    Av Sonesson i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •