Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Hej,

    är i full färd med att felsöka va fan bilen drar olja för, og9-3 Aero T7. WD-40 sprayen går varm.

    Men nu har jag iallafall börjat gräva ner mig i vevhusventilationen som uppgraderades till v.6 förra sommaren. Dock har jag inget minne av att den vita backventilen som går mellan ventilkåpan och insuget byttes i den vevan, vilket jag förstått i efterhand var rätt dumt då den utgör en viktig funktion.

    Har läst på lite i guiden som Speedparts skickar med vevhus-uppgraderingen och där står det att man ska isolera backventilen mot kylslangarna som går in i insuget. Blir inte riktigt klok på det. Nedan finns bilder på hur det ser ut i mitt fall:



    Fråga 1: I mitt fall går slangen från backventilen UNDER spridarbryggan och in i insuget. Har jag förstått saken rätt, eller Speedparts rätt, om jag drar slangen ÖVER spridarbryggan då istället? Det är enda möjligheten att kunna isolera den slangen mot de två andra.

    Fråga 2: Går det att få tag på den backventilen på en vanlig mack? Det är väl en sån där vanlig typ tycker jag det ser ut som, bara det är rätt dimensioner utvändigt borde det fungera eller?

    Fråga 3: Hur ska flödet gå? Man ska kunna koppla bort slangen från ventilkåpan och blåsa in i insuget, men däremot ska man inte kunna suga ut ur insuget, är det korrekt?

    Jag kan inte suga nämnvärt ur insuget nu, men däremot om jag sätter tungan på slangen efter så håller den inget vakum. Läge att byta då?

    Är mycket tacksam för svar!
    MVH Nicklas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Att testa din kan du göra så att du tar ner din och blåser i en kärl med vatten , då ser man om de bubblar eller inte.
    Använd två slangar på vardera sidan av backventilen så ser du själv. Jag har testat min med att tillsätta ca 1-1,5 bar tryckluft och min läckte. I en del av drift cirkel den ska tåla mins 2bar, dvs när du har övertryck i plenum.

    Lycka till

    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Tackar för tipset!
    Jag provade i ett glas vatten, och mycket riktigt bubblar det ju när man blåser åt det håller det ska hålla tätt. Så det blir till att investera i ny. Är det något speciellt med den eller e det en helt vanlig backventil? För den kostar 350:- på SAAB och runt 50-lappen på typ Mekonomen.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Vet att folk köper sina på VAG. Biligare och fyller samma funktion. Testa på b- macken att hitta eller köp på mekonomen.
    Om de är vanlig bakventil ? mitt svar är jag, funktionsmässigt.

    PS! Saab ändrade dennes utseende med den nye och lite större som du har på din bil, men de är den som läckte för mig.



    Lycka till

    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Tjena,

    okej så det är inget speciellt rent tryckmässigt med den? T ex att den ska stå pall för något speciellt tryck? Hittar man en likadan med utvändigt samma mått på macken lär den ju fungera.

    Sen en annan tanke som slog mig...varför kör man inte med dubbla backventiler och en slangbit emellan bara? Då har man ju garderat sig dubbelt upp, större chans att någon av de två fungerar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Sen en annan tanke som slog mig...varför kör man inte med dubbla backventiler och en slangbit emellan bara? Då har man ju garderat sig dubbelt upp, större chans att någon av de två fungerar.
    Varför inte 3 eller 4 då?
    Det krävs ett visst undertryck för att få flöde i rätt riktning och det ökar med flera ventiler.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Sen en annan tanke som slog mig...varför kör man inte med dubbla backventiler och en slangbit emellan bara? Då har man ju garderat sig dubbelt upp, större chans att någon av de två fungerar.
    Varför inte 3 eller 4 då?
    Det krävs ett visst undertryck för att få flöde i rätt riktning och det ökar med flera ventiler.
    Jo jo visst kan man ju överdriva...men man får väl begränsa sig till vad som är rimligt...Det är väl alltid bra med en backup, liksom med bromssystemet. Var bara en tanke.

    Är det någon som vet anledningen till att den här backventilen ska isoleras med dom två andra slangarna som sitter på spjällhuset? För så ser det nämligen inte ut på min bil i nuläget. Sitter isolering kring slangen från backventilen bara.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Hej,

    är i full färd med att felsöka va fan bilen drar olja för, og9-3 Aero T7. WD-40 sprayen går varm.

    Men nu har jag iallafall börjat gräva ner mig i vevhusventilationen som uppgraderades till v.6 förra sommaren. Dock har jag inget minne av att den vita backventilen som går mellan ventilkåpan och insuget byttes i den vevan, vilket jag förstått i efterhand var rätt dumt då den utgör en viktig funktion.

    Har läst på lite i guiden som Speedparts skickar med vevhus-uppgraderingen och där står det att man ska isolera backventilen mot kylslangarna som går in i insuget. Blir inte riktigt klok på det. Nedan finns bilder på hur det ser ut i mitt fall:



    Fråga 1: I mitt fall går slangen från backventilen UNDER spridarbryggan och in i insuget. Har jag förstått saken rätt, eller Speedparts rätt, om jag drar slangen ÖVER spridarbryggan då istället? Det är enda möjligheten att kunna isolera den slangen mot de två andra.

    Fråga 2: Går det att få tag på den backventilen på en vanlig mack? Det är väl en sån där vanlig typ tycker jag det ser ut som, bara det är rätt dimensioner utvändigt borde det fungera eller?

    Fråga 3: Hur ska flödet gå? Man ska kunna koppla bort slangen från ventilkåpan och blåsa in i insuget, men däremot ska man inte kunna suga ut ur insuget, är det korrekt?

    Jag kan inte suga nämnvärt ur insuget nu, men däremot om jag sätter tungan på slangen efter så håller den inget vakum. Läge att byta då?

    Är mycket tacksam för svar!
    MVH Nicklas
    Nu skall vi ta det lilla lugna. Backventilen på den tunna slangen som du har pekat på med pil skall inte isoleras mot några kylvätskeslangar.

    Det ser ut som om vevhusventilationsuppdateringen inte är installerad korrekt. Slangen som den vänstra pilen pekar på är den med backventil. Anledningen till den isoleringen är för att snabbt tina upp en eventuellt frusen backventil så att vevhusventilationen kan börja fungera en kall vinterdag.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Hmm, jag tror ev. bilden kan förvilla lite. Slangen med backventilen går i mitt fall UNDER spridarbryggan upp till spjällhuset så den syns inte. Slangen med pilen är en tjock slang som kommer från T-korset vid den blå ventilen i bild och fortsätter väl ner till oljefällan. Syns tydligare på den här bilden:



    Den röda pilen är den isolerade slangen från backventilen till spjällhuset.
    Den blåa pilen är den slangen du syftade på i förra bilden som kommer från T-korset och fortsätter neråt. Det borde väl vara rätt installerat?

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Ah nej men nu vet jag vad som jag tänkt fel. Det finns ju för sjutton två, eller ja fler givetvis, backventiler. Den tjocka slangen med blå pil som går från T-korset ner till oljefällan mellan insugsrören har ju också en backventil, det är ju den som ska isoleras mot kylslangarna och inte den mindre slangen med den vita backventilen.
    Nu är jag med på noterna. Dock har jag väl lagt min backventil under kylslangarna så den inte syns riktigt.

    Allt är i sin ordning.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Den blåa pilen är den slangen du syftade på i förra bilden som kommer från T-korset och fortsätter neråt. Det borde väl vara rätt installerat?
    Den är inte rätt installerad. Backventilen skall ligga mot slangarna som pilen som pekar åt vänster påekar mot och svepas runt av en filtbit isolering.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Den blåa pilen är den slangen du syftade på i förra bilden som kommer från T-korset och fortsätter neråt. Det borde väl vara rätt installerat?
    Den är inte rätt installerad. Backventilen skall ligga mot slangarna som pilen som pekar åt vänster påekar mot och svepas runt av en filtbit isolering.

    J.K Nilsson
    Jo jag vet, men slangarna är iallafall rätt kopplade. Isoleringen sket jag i för att det var så bökigt att få den runt kylslangarna, men får kika på det imorrn och försöka få till det.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Isoleringen sket jag i för att det var så bökigt att få den runt kylslangarna, men får kika på det imorrn och försöka få till det.
    Ähh... Efter en par, tre monteringar så fixar du det lätt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Haha, funderar rätt starkt på att endast isolera runt den där jävla ventilen...
    Eller har du några bra tips på hur man ska bete sig för att få runt den kring kylslangarna?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Eller har du några bra tips på hur man ska bete sig för att få runt den kring kylslangarna?
    Plocka bort den hårda slangen som går in i tryckröret genom att trycka in den röda ringen och dra ut slangen. Vik bor den andra hårda slangen som går till vakumservot på bromsen.

    Nu har du plats för en hel världsdel att jobba på.

    Lycka till

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Hur viktigt är det att isolera den backventilen?
    Har bytt på min men tappade bort isoleringen så jag sket i det, bilen kommer inte användas på vintern.

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Undrar också hur viktig den där tygbiten är egentligen...menar skiten sitter ju redan där det blir varmt fort. Men men, e väl lika bra att vara noggrann eftersom det är så petigt med resten vad beträffar den där vevhusventilationen.

    Hehe var på och pillade på dom där hårda slangarna vid tryckröret. Får ta bort dom och leta efter den där världsdelen! Tycker det verkar trångt ändå.

    EDIT: Nu sitter isoleringen på plats iaf. Dock bara runt backventilen. Tröttnade på att försöka linda den runt kylslangarna.

  18. #18
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Hej!

    Men du hitta nog en av bovarna till din motors olje supande den lilla vita backventilen håller den inte tätt så får du ju in laddtryck ner i vevhuset som i sin tur trycker ut olja någonstans.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    EDIT: Nu sitter isoleringen på plats iaf. Dock bara runt backventilen. Tröttnade på att försöka linda den runt kylslangarna.
    Isolera in kylan? Smart.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Vevhusvent. backventil - Hur ska det vara egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    EDIT: Nu sitter isoleringen på plats iaf. Dock bara runt backventilen. Tröttnade på att försöka linda den runt kylslangarna.
    Isolera in kylan? Smart.

    J.K Nilsson
    Jaaa va faan, lite spänning i vardagen måste man ju ha . Nej men den ligger ju fan dikt emot kylslangarna och massa annat gojs som blir varmt. Får väl vara riktigt jävla petig och fixa till det där by-the-book sen till hösten.

    Ja den vita lilla backventilen var ju urkass, ny fräsch på plats som håller vakumet superbt. Blir nog att ta för vana o byta den varje gång man byter olja hädan efter. 58:- på Mekonomen kan jag leva med som merkostnad.

    Nu flyter iallafall ny fräsch Mobil 1 0W-40 i bilen. Hoppas på att detta håller nu!
    Tack samtliga för alla tips.

Liknande ämnen

  1. Backventil vevhusvent 9-5 04-09? Nu med Tips!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 14:01
  2. Kontroll av backventil vevhusvent
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •