Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Hej

    Försöker finna ersättande bultar i rostfritt för bakvagnen på min og900, det är bla infästningarna av de bakre länkarmarna och tvärstagen det handlar om.
    Saab tar ju som bekant rätt ordentligt betalt för sina vanliga varm-/elförzinkade bultar..

    Dock får jag inte fram vilken kvalité bultarna håller original, eller vad som "behövs".
    Räcker 8.8-kvalité, eller behöver man ligga på 10.9 eller 12.9?

    Originalbultarna ser ut att vara vanliga varmförzinkade 8.8, men tänkte om någon kanske visste säkert, eller kunde svara vad som gäller rent hållfasthetsmässigt?

    ps. Eksandhs tar 590kr för 2st M12 x150mm i RF ...någon som vet var man kan hitta sådana i RF till ett mer humant pris?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    ps. Eksandhs tar 590kr för 2st M12 x150mm i RF ...någon som vet var man kan hitta sådana i RF till ett mer humant pris?
    Kolla om du hittar något passande här: http://www.sifvert-skruv.se/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Tack för tipset, Sifverts hade M12x150 i A4 i sin katalog för 8208/100st (artnr 2111112150), frågan är bara hur glada de är att bryta paket och sälja enstaka? Får ringa o kolla.

    Någon som har funderingar ang hållfasthetsfrågan ovan?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Nu vet jag inte vad SAAB har för skruvkvalité på sina skruvar i chassiet, men jag vet med säkerhet att en helt vanlig 8.8 skruv håller för väldigt mycket mer än vad många verkar tro.

    Utan att blinka kan jag säga att dom håller för mer än vad resten av bilen gör. Vilket innebär att om du nu slulle lyckas köra sönder en sådan skruv har du kört bilen i pressen på skroten...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Sätt inte dit rostfritt,det är klenare än du tror! Det är ett hårt stål men det är också dess svaghet,dom brister!

    Sätt i 8,8,använder du hårdare så får du andra problem som tex att dom vibrerar upp för att dom inte ger efter etc etc.


    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Dom bultar i bakvagnen som jag studerat har varit vanliga 8.8

    Varför rostfritt?
    Har originalbultarna klarat 20år lär det duga med sånna i fortsättningen också.

    Annars är mitt tips när det gäller enstaka RF att kolla med Swedol eller en välsorterad järnhandel, alt traktorfirma.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Tack för tipset, Sifverts hade M12x150 i A4 i sin katalog för 8208/100st (artnr 2111112150), frågan är bara hur glada de är att bryta paket och sälja enstaka? Får ringa o kolla.

    Någon som har funderingar ang hållfasthetsfrågan ovan?
    Sifvert säljer styckvis också, har vart inne i deras butik i Stockholm ett par gånger. Där finns det skruv

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    standardskruvar håller utmärkt och även om man tar rostfritt så håller de ledigt för den uppgiften de har. Jag tror inte trådskaparen är världens förste som använt rostfri skruv i putsade bilar............

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    ta icke rostfritt, det är mjukt som bara fn i många fall, inte i närheten av hållfastheten för 8.8
    8.8 är för den delen ingen hållfasthet på en rostfri skruv.
    De ligger som regel under den hållfastheten.

    Folk i allmänhet har inte så mycket kunskap om det där med de olika hållfastheterna, de flesta verkar tro att det är bättre ju högre "kvalite" man väljer, en 10,9 är på inget vis en bättre "kvalité" den har bara lite andra egenskaper som gör den mer lämpad till vissa saker.

    8.8 är det vanligaste man kör på.

    Sen ska man även veta att rostfritt är inte lösningen alltid, rost kommer ju av galvaniska strömmar, oftast är skruven den mest oädla metallen varpå den rostar, byter du mot en rostfri som då blir ädlare än det du skruvar i så riskerar du att det du skruvade fast rostar bort istället för skruven.

    Jag jobbar med fästelement på en stor tillverkare/grosist som kvalitetstekniker men jag har bara en uns på all den stora kunskap som finns där ute.
    Jag skulle personligen kört 8.8 till det mesta, finns inte mycket som motiverar 10.9.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Tack för alla svar!

    Hm, en säger att RF är mjukt och en annan hårt?

    Bara för att få klart på en sak: 8.8-klassningen gäller väl alltid oavsett RF eller inte?..så en RF-bult med 8.8-klassning har exakt samma hållfasthets-/seghetsegenskaper etc som en icke-RF 8.8?

    Det med galvaniska strömmar vet jag om, dock är det relativt lugnt, då de delar som kommer i kontakt med RF-skruvarna kommer vara både förzinkade och pulverlackerade.

    Jag tvivlar inte på att vanlig förzinkad bult håller 20 år, dock börjar den som bekant få ytrost redan efter ett kort tag på en bil, det är det jag vill undvika.
    Vill att det ska se som nytt ut även om 5-10år, det gör inte de förzinkade bultar jag använt på andra bilar.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Bultkvalité chassiedelar og900 - 8.8 ok?

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Tack för alla svar!

    Hm, en säger att RF är mjukt och en annan hårt?

    Bara för att få klart på en sak: 8.8-klassningen gäller väl alltid oavsett RF eller inte?..så en RF-bult med 8.8-klassning har exakt samma hållfasthets-/seghetsegenskaper etc som en icke-RF 8.8?

    Det med galvaniska strömmar vet jag om, dock är det relativt lugnt, då de delar som kommer i kontakt med RF-skruvarna kommer vara både förzinkade och pulverlackerade.

    Jag tvivlar inte på att vanlig förzinkad bult håller 20 år, dock börjar den som bekant få ytrost redan efter ett kort tag på en bil, det är det jag vill undvika.
    Vill att det ska se som nytt ut även om 5-10år, det gör inte de förzinkade bultar jag använt på andra bilar.

    Rostfritt kan inte ha 8.8 klassning och är således ej jämförbart
    Det går att hitta rostfritt material med liknande egenskaper.

    Rostfritt finns i en mängd olika kvaliteer och egenskaper.
    Allt beror ju egentligen på VAD skruven håller, rostfria går säkert bruka till en massa grejer, men där det är lite mer belastning på dem skulle jag inte välja rostfria.

    Det finns bättre rostskydd till "vanliga" skruvar och bultar än vanlig gul och blåzink.
    Finns tex Zinkjärn och zink nickel som är bra mycket mer tåliga.
    Finns även Zink järn i gul färg som håller ungefär 3-4 gånger bättre rostskydd än en vanlig gulkromad bult.

    Jag hade personligen sattsat på zinkjärn ytbehandlade 8.8 skruvar, svart är standardfärgen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •