Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Monterat trimchip, några frågor, snabbt svar gärna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315

    Monterat trimchip, några frågor, snabbt svar gärna

    Tjena har en kort fråga.

    Jag har idag monterat in min nya styrenhet då en mats box, i min 9-3a aero 2001. Som enligt hans utsago som stämmer ,ska ligga i nivå med ett maptun steg 5 till samma bil, dvs kring 275hk och 390nm.

    Min fråga är denna då, jag håller bäst på att lär in styrenheten nu på vägarna, just nu kör jag styrenheten med 6ors tändstift, org luftfilter, org avgassystem med org katalysator.

    Kan jag med min nya utrustning:
    * 3" jt hela vägen med sportkat
    * sportfilter JR insats
    * 7er NGK stift.

    Märka prestanda förbättringar gentemot det jag har nu med styrenheten? Jag är medveten om att det är rentav dumristigt att köra ett sånt chip i en bil som är org, men det är bara tills imorgon, jag tycker redan nu att den drar förbannat mycker mer än org, så kan jag vänta mig mer när jag monterat godbitarna?

    mvh/matte

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Vet inte så mycket om Mats boxar men till Maptun steg 5 är det nog långt. Tror visserligen att du märker någon skillnad med ett 3" hela vägen och personligen skulle jag överväga ny IC.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Monterat trimchip, några frågor, snabbt svar gärna

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    Kan jag med min nya utrustning:
    * 3" jt hela vägen med sportkat
    * sportfilter JR insats
    * 7er NGK stift.

    Märka prestanda förbättringar gentemot det jag har nu med styrenheten? Jag är medveten om att det är rentav dumristigt att köra ett sånt chip i en bil som är org, men det är bara tills imorgon, jag tycker redan nu att den drar förbannat mycker mer än org, så kan jag vänta mig mer när jag monterat godbitarna?

    mvh/matte
    Personligen skulle jag aldrig våga montera in "chippet" utan att byta avgassystem först... Vågar inte gissa vilka avgastemperaturer du når upp i. Gissningsvis avsevärt mer än vad som är lämpligt!

    Kör LUGNT tills du bytt till 3" främre!

    Och ja, den kommer att gå bättre.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Haha, Mats är rolig

    Jag tror han skojade med dig. Maptun steg 5 byter man även turbo och spridare. Jag hoppas inte han plockar ut samma effekt som maptun gör med sitt steg 5 (305 hk). Däremot ligger han nog mer i nivå med deras steg 3 dvs chip och avgas. (270 hk)

    Du kan köra utan att byta avgassystemet, men inga kraftiga accelerationer. Det blir varmt fort...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Att köra för att "lära in styrenheten på vägen" är helt bortkastade mil, då du skall byta till grovt avgas etc.
    Det som burken lärt sig är föga användbart då den nya hårdvaran monterats. Skippa JR filtret, köp nå't nyttigare istället, smör o jordnötter t.ex.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Haha, Mats är rolig

    Jag tror han skojade med dig. Maptun steg 5 byter man även turbo och spridare. Jag hoppas inte han plockar ut samma effekt som maptun gör med sitt steg 5 (305 hk). Däremot ligger han nog mer i nivå med deras steg 3 dvs chip och avgas. (270 hk)

    Du kan köra utan att byta avgassystemet, men inga kraftiga accelerationer. Det blir varmt fort...
    Tjena mannen, vinklade mitt inlägg lite fel kan tänkas förlåt ..

    Enligs hans utsago är det då 275hk med ett vrid på 390nmn, han sa däremot att han med sin aero haft och detta chip, haft framgångar i duell med maptun steg 4 och lite mer därtill,

    Tyvärr så hade jag inte koll på prestanda skillnaden mellan steg 4 och 5 maptuns, ber om ursäkt för detta

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Skippa JR filtret, köp nå't nyttigare istället, smör o jordnötter t.ex.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Att köra för att "lära in styrenheten på vägen" är helt bortkastade mil, då du skall byta till grovt avgas etc.
    Det som burken lärt sig är föga användbart då den nya hårdvaran monterats. Skippa JR filtret, köp nå't nyttigare istället, smör o jordnötter t.ex.
    Hehe okey, diggar inte nyttiga saker, köper en choklad kaka istället .

    DrBoost en rak fråga till dig då, efter ha läst alla inlägg, (ett antal) med farligheten kring sportfilter, men det enda relevanta för mig är, kan det tänkas ge någon prestanda skillnad eller är den så pass liten att den inte uppmäter priset på 500kr? Isof eldar jag upp skiten, jag är inte heller specielt positiv till den men som i alla andra trimsatser verkar den A och O

    tacksam för svar.

    mvh/matte

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Nja, man skall väl se nyktert på "farligheten", dock är det tyvärr så att filter av "typen K&N" e.t.c. har en förkärlek till att släppa igenom lite väl mycket skit, då främst när de är nya, eller nytvättade.
    Vidare är det viktigt att inte olja in dem alltför generöst, detta är viktigt på bilar med luftmassmätare. Utom gamla LH som har fribränning.

    Bilar med moderna TuRboaggregat är lite mer känsliga för smutsig luft, kompressorhjulet snurrar rätt fort, o det är ganska "smidigt" i sin utformning, vilket tyvärr gör det känsligt för smuts.

    Så, för att svara RAKT på din fråga, BEROENDE på hur luftsystemet är utformat så kan man se en viss liten vinst med "sportluftfilter".
    På t.ex. 9-5 så är det bortkastade pengar, "problemet" är inte filtret utan övriga mojänger. Nja, det gäller väl T7 bilar i allmänhet iofs.

    När det gäller choklad så kanske man kan föreslå Lindt "Ecuador".
    Borde tillfredställa en skapligt bred publik, bra chokladsmak utan att vara alltför bitter eller tillgjord med vanilj. Annars gillar jag Valhrona block 64%, ren o oförfalskad. Klart överreklamerad är belgisk choklad, i allmänhet, kanske skall tilläggas.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    [quote=Turbo_Matte]
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":1bpbhzcu
    Haha, Mats är rolig

    Jag tror han skojade med dig. Maptun steg 5 byter man även turbo och spridare. Jag hoppas inte han plockar ut samma effekt som maptun gör med sitt steg 5 (305 hk). Däremot ligger han nog mer i nivå med deras steg 3 dvs chip och avgas. (270 hk)

    Du kan köra utan att byta avgassystemet, men inga kraftiga accelerationer. Det blir varmt fort...
    Tjena mannen, vinklade mitt inlägg lite fel kan tänkas förlåt ..

    Enligs hans utsago är det då 275hk med ett vrid på 390nmn, han sa däremot att han med sin aero haft och detta chip, haft framgångar i duell med maptun steg 4 och lite mer därtill,

    Tyvärr så hade jag inte koll på prestanda skillnaden mellan steg 4 och 5 maptuns, ber om ursäkt för detta [/quote:1bpbhzcu]

    Steg 4 från Maptun innebär Hårdvarumässigt att man även slänger på en större IC. Låter rimligt att ditt "steg 3" kan åka jämt eller lite bättre än en sådan beroende på hur mycket marginaler man vill ha kvar. Det verkar (tycker jag) som att Mats väljer att plocka ut lite mer effekt än en del andra firmor (precis som att t.ex. Maptun inte har någon effektbegränsning på tvåan, vilket flera andra firmor kör med). Man får roligar prestanda, men måste vara medveten om att marginalerna blir mindre.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, man skall väl se nyktert på "farligheten", dock är det tyvärr så att filter av "typen K&N" e.t.c. har en förkärlek till att släppa igenom lite väl mycket skit, då främst när de är nya, eller nytvättade.
    Vidare är det viktigt att inte olja in dem alltför generöst, detta är viktigt på bilar med luftmassmätare. Utom gamla LH som har fribränning.

    Bilar med moderna TuRboaggregat är lite mer känsliga för smutsig luft, kompressorhjulet snurrar rätt fort, o det är ganska "smidigt" i sin utformning, vilket tyvärr gör det känsligt för smuts.

    Så, för att svara RAKT på din fråga, BEROENDE på hur luftsystemet är utformat så kan man se en viss liten vinst med "sportluftfilter".
    På t.ex. 9-5 så är det bortkastade pengar, "problemet" är inte filtret utan övriga mojänger. Nja, det gäller väl T7 bilar i allmänhet iofs.

    När det gäller choklad så kanske man kan föreslå Lindt "Ecuador".
    Borde tillfredställa en skapligt bred publik, bra chokladsmak utan att vara alltför bitter eller tillgjord med vanilj. Annars gillar jag Valhrona block 64%, ren o oförfalskad. Klart överreklamerad är belgisk choklad, i allmänhet, kanske skall tilläggas.

    hahha du äger

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Tjenare!

    Skulle du montera på avgassystemet idag? Kan du inte klocka lite tider med tidtagarur som tex:
    100-150 på trean
    80-120 på trean

    och nåt mer intervall som du väljer själv, intressant att se hur den går med Mats-box!
    Men gasa inget förrns du har bytt systemet bara

    /Rydde!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Tjenare!

    Skulle du montera på avgassystemet idag? Kan du inte klocka lite tider med tidtagarur som tex:
    100-150 på trean
    80-120 på trean

    och nåt mer intervall som du väljer själv, intressant att se hur den går med Mats-box!
    Men gasa inget förrns du har bytt systemet bara

    /Rydde!
    Låter som en kul idé.
    Låt boxen adoptera ordentligt sig först innan du börjar klocka tider.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Tjenare!

    Skulle du montera på avgassystemet idag? Kan du inte klocka lite tider med tidtagarur som tex:
    100-150 på trean
    80-120 på trean

    och nåt mer intervall som du väljer själv, intressant att se hur den går med Mats-box!
    Men gasa inget förrns du har bytt systemet bara

    /Rydde!
    Tjenare, det kan jag nog göra. som det ser ut nu ska jag montera på det ikväll kring 20 tiden,
    sen ska jag väl köra in det non mil till timrå och tillbaka.

    Jag kan nog leta fram några vägar där jag kan köra på, .

    Jag återkommer med resultaten

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Tjenare!

    Skulle du montera på avgassystemet idag? Kan du inte klocka lite tider med tidtagarur som tex:
    100-150 på trean
    80-120 på trean

    och nåt mer intervall som du väljer själv, intressant att se hur den går med Mats-box!
    Men gasa inget förrns du har bytt systemet bara

    /Rydde!
    Låter som en kul idé.
    Låt boxen adoptera ordentligt sig först innan du börjar klocka tider.
    Det är nog lungt ,tänkte köra 4 mil ca innan jag ska ta tid.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, man skall väl se nyktert på "farligheten", dock är det tyvärr så att filter av "typen K&N" e.t.c. har en förkärlek till att släppa igenom lite väl mycket skit, då främst när de är nya, eller nytvättade.
    Vidare är det viktigt att inte olja in dem alltför generöst, detta är viktigt på bilar med luftmassmätare. Utom gamla LH som har fribränning.

    Bilar med moderna TuRboaggregat är lite mer känsliga för smutsig luft, kompressorhjulet snurrar rätt fort, o det är ganska "smidigt" i sin utformning, vilket tyvärr gör det känsligt för smuts.

    Så, för att svara RAKT på din fråga, BEROENDE på hur luftsystemet är utformat så kan man se en viss liten vinst med "sportluftfilter".
    På t.ex. 9-5 så är det bortkastade pengar, "problemet" är inte filtret utan övriga mojänger. Nja, det gäller väl T7 bilar i allmänhet iofs.

    När det gäller choklad så kanske man kan föreslå Lindt "Ecuador".
    Borde tillfredställa en skapligt bred publik, bra chokladsmak utan att vara alltför bitter eller tillgjord med vanilj. Annars gillar jag Valhrona block 64%, ren o oförfalskad. Klart överreklamerad är belgisk choklad, i allmänhet, kanske skall tilläggas.

    hahha du äger
    '

    Håller med till ETT HUNDRA PROCENT!

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Du kan adaptera lite snabbare om du nollar boxen först, bara att lossa pluspolen i en 5 minuter och sätta tillbaka, då kommer bilen att gå på dem förinställda värdena. Åk en mil på jämn gas innan du börjar gasa på bara!


    /Rydde!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Låter som farligt hög avgastemp med org rör.

    OT
    Fråga till Dr Boost och andra som kanske vet:

    Menar ni alltså att en tex steg3 försedd 9-5 Aero får i sig erforderlig mängd luft via det fjantiga lilla sugröret i grillen? Skulle det lilla sugröret ta in lika mycket luft som ett öppet filter eller en uppkapad org box?

    Jag kanske är dum men jag kan aldrig i mitt liv begripa hur det skulle vara möjligt. . .

    Eller menar ni helt enkelt bara att lmm kan ta skada och att det därför inte är värt det?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jag menade att med standard inloppssystem så hjälper inget "superfilter" i världen. Det är inte filtret som är källan till tryckfallet.
    Så, lite mer i klartext, innan jag återgår till ultraljudstvätten o mina kolvar...
    Snoken från grillen till luftburken är lite klen samt kobran ned till TuRbon.
    Där har ni två banditer att attackera.
    Dock inte utan problem, man vill INTE ha vatten ned i filtret, eller ?
    Samt, man vill ha tillräcklig ejektorverkar för vevhusventanslutningen i kobran. Sluga ormar de där !

    Jo, så var det ju oljeöverdrag på LMM, inte jättebra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    240
    tjabba laxen ring nòn gong har du satt in pengar¿
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

Liknande ämnen

  1. LMM - Gärna snabbt svar!
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:31
  2. skilljer det något på turbosarna? (Gärna snabba svar)
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 18:51
  3. får inte i 1an å 2an på min 9000 88 gärna snabba svar TACK
    Av Saabfille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 11:03
  4. snabb fråga vill ha snabbt svar gärna??
    Av 900Karlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •