Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradera AS2 stereon

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Uppgradera AS2 stereon

    Hej

    Jag skall uppgradera min AS2 lite grann. Förhoppningsvis så blir det lite bättre ljud då. Till att börja med så tänkte jag sätt dit ett par 6'9 coax. bak samt byta högtalarna fram i instrumentpanelen. 6'9 orna drivna av ett 2 kanals slutsteg. Har beställt Saab3 adaptern från backes ljud och skall köpa högtalare och slutsteg i helgen.

    Några frågor

    Hur tar Saab3 adaptern signal från originalstereon, den kör väl balanserat och vad jag kan se så sitter det ingen trafo eller annan elektronik på kabeln från backe?

    Tänkte sätta slutsteget någonstans bak i bilen. var plockar jag strömmen ifrån lämpligast? Känns tungt och dra kabel ända från motorrummet.

    Någon som har erfarenhet av hur balansen på ljudet blir med ett par 6'9 bak, tycker nog att Saab teknikerna fått till det rätt hyggligt, även om det fattas lite 'stånka' i originalstereon.

    mvh
    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Hej

    Jag skall uppgradera min AS2 lite grann. Förhoppningsvis så blir det lite bättre ljud då. Till att börja med så tänkte jag sätt dit ett par 6'9 coax. bak samt byta högtalarna fram i instrumentpanelen. 6'9 orna drivna av ett 2 kanals slutsteg. Har beställt Saab3 adaptern från backes ljud och skall köpa högtalare och slutsteg i helgen.

    Några frågor

    Hur tar Saab3 adaptern signal från originalstereon, den kör väl balanserat och vad jag kan se så sitter det ingen trafo eller annan elektronik på kabeln från backe?

    Tänkte sätta slutsteget någonstans bak i bilen. var plockar jag strömmen ifrån lämpligast? Känns tungt och dra kabel ända från motorrummet.

    Någon som har erfarenhet av hur balansen på ljudet blir med ett par 6'9 bak, tycker nog att Saab teknikerna fått till det rätt hyggligt, även om det fattas lite 'stånka' i originalstereon.

    mvh
    Tommy
    Vad är det för bil du har
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    Saab 95 Aero MY 04 sedan svart med vinge och så småningom maptun steg 3

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Saab 95 Aero MY 04 sedan svart med vinge och så småningom maptun steg 3

    Tommy
    Spoony har nu svarat och vi väntar alla med spänning på hans input nu när han vet bilmodell!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    336

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Hej

    Jag skall uppgradera min AS2 lite grann. Förhoppningsvis så blir det lite bättre ljud då. Till att börja med så tänkte jag sätt dit ett par 6'9 coax. bak samt byta högtalarna fram i instrumentpanelen. 6'9 orna drivna av ett 2 kanals slutsteg. Har beställt Saab3 adaptern från backes ljud och skall köpa högtalare och slutsteg i helgen.

    Några frågor

    Hur tar Saab3 adaptern signal från originalstereon, den kör väl balanserat och vad jag kan se så sitter det ingen trafo eller annan elektronik på kabeln från backe?

    Tänkte sätta slutsteget någonstans bak i bilen. var plockar jag strömmen ifrån lämpligast? Känns tungt och dra kabel ända från motorrummet.

    Någon som har erfarenhet av hur balansen på ljudet blir med ett par 6'9 bak, tycker nog att Saab teknikerna fått till det rätt hyggligt, även om det fattas lite 'stånka' i originalstereon.

    mvh
    Tommy

    Du behöver omvandlare från balanserad->obalanserad, finns massor med trådar på forumet om detta. Elfa har adapter, och biltema har iaf haft en.

    Strömmen är nog absolut bäst att ta från batteriet direkt. Då det kan bli höga strömmar får nog svårt att hitta en kabel någonstans som är så överdimensionerad att den klarar det den "ska" göra + steget, utan att säkring går.

    Ett par 6x9'or där bak tycker jag förstör mycket. Tips är att sätta endast subbar där bak, och uppgradera högtalarna i bakdörrarna. AS3 har så, och den ljudbilden är bättre än fullregister 6x9'or i hatthyllan.

    EDIT: Ett sätt som verkar fungera för några är att sno ett AS3 steg, och sedan koppla de extra kablarna som blir då till ett par subbar i hatthyllan. Jag har själv inte provat detta, men det får ses som en budget variant
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  6. #6

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    Håller med! Ström måste du ta från batteriet! Angående AS3 så är jag osäker, kolla på passagerarsidan till vänster bakom panelen mot mittconsolen, där ska steget sitta original, har du tur så är ström framdragit dit! Så där kan du montera ett steg, finns plats! Om du är intresserad av ett AS3 slutsteg skicka ett mess! Har 2st som ligger!

    Inga Koaxialer bak! Bara sub, satsa på ett vettigt framsystem och ett bra stig till det istället!

    Jag kör med GAS ALPHA 62X 798;-/paret samt ett GAS ALPHA X100.4 1998;- bryggat till framsystemet. Mycket nöjd med ljudet samt har fått mycket beröm över att det låter väldigt bra!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Uppgradera AS2 stereon

    ursäkta låna tråden lite jag undra vad som skiljer as3 steget mot as2 förutom att det är flera utgångar på den. och för tråd skaparen så har jag 6/9 or och tycker det lyfter ljudet rätt bra men jag gjorde så för att jag inte ville ha en baslåda :P och sen har jag bytta framsysmeten med vilket gjorde sitt.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera stereon...
    Av Red Devil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 13:45
  2. Uppgradera stereon i 9-3SC -06
    Av Hannnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 19:31
  3. Stereon död på og9-3
    Av Rikardm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 09:37
  4. Uppgradera stereon AS2-AS3 9-5 Aero -00
    Av Delerium i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 00:47
  5. Uppgradera 300-stereon i 9-3ss
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •