Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med bromsok

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    Problem med bromsok

    Hej

    Bil: Saab 9000 2,0t 1998

    Problem:
    Monterade nya bromsklossar bak på bilen igår, samtidigt bytte jag höger bromsok bak till ett nytt från biltema. Idag när jag skulle skruva in den lilla skruven på baksidan av det nya oket för att justera handbromsverkan så uppstod ett problem. När jag skruvade på den så slutade det med att jag antagligen skruvade in den för långt så att bitsen bara gick runt och runt när jag skulle skruva ut den lite igen. (Hade inte väntat mig detta då jag är ganska så klent byggd och inte alls stark)

    Fråga:
    Har detta hänt någon annan? Kan man lämna in oket någonstans för att få den gamla justerskruven utborrad och en ny insatt eller är det mer komplicerat än så?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med bromsok

    Hej, hur biltemas ok är konstruerade vet jag inte, men om du har original samt monterat nya klossar innan du skruvar på insexen kan du inte skruva in den för långt, den skall ju kunna justeras in så handbromsen tar näven med hårt slitna klossar.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    Re: Problem med bromsok

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, hur biltemas ok är konstruerade vet jag inte, men om du har original samt monterat nya klossar innan du skruvar på insexen kan du inte skruva in den för långt, den skall ju kunna justeras in så handbromsen tar näven med hårt slitna klossar.
    De är uppbyggda på samma sätt. Men jag tror att biltemas justerskruv var så klent gjord så när jag skruvat in den och skulle skruva ut den så slutade det med att justerskruvens huvud inte hade något spår kvar att stoppa bitsen i, dvs helt runddraget.

    Men det måste väl finnas något knep att få bort sönderrostade justerskruvar (från gamla originalok tex) som man borde kunna använda här?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med bromsok

    Spår? är det inte insex som i original.
    Reklamera i så fall oket och köp ett original så är det enkelt att justera in.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Problem med bromsok

    tror det blir svårt att reklamera ett ok där en skruv är sönderdragen...........möjligen omman kan bevisa att skruven inte gick att rubba men så är ju inte fallet. Man borde rimligen ha märkt långt tidigare att något börjat ge vika innan det blev helt åt fanders?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    Re: Problem med bromsok

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    tror det blir svårt att reklamera ett ok där en skruv är sönderdragen...........möjligen omman kan bevisa att skruven inte gick att rubba men så är ju inte fallet. Man borde rimligen ha märkt långt tidigare att något börjat ge vika innan det blev helt åt fanders?
    I Haynes stod det att man skulle dra skruven så långt in det gick och innan jag kom så långt så drogs spåren för insexnyckeln sönder.
    Hade det inte varit bättre om det stod i boken att man skulle dra precis till hjulet blev låst och sen skruva åt andra hållet tills det rullar fritt?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med bromsok

    Haynes har inte alltid rätt!

    Sen skruvar man inte med så mycket kraft på en 4:ans insex.
    Skruva lite, kolven följer med, skruva lite, osv
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med bromsok

    Om det är samma dimensioner som på vanliga 9000-bakok så bör man kunna byta justerskruven.

    Man kanske kan driva in ett torx-bits eller så så att man får tag och kan skruva ut skruven.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    Re: Problem med bromsok

    Jag har nu monterat bort det bromsok som var dåligt så får jag lämna in det till någon verkstad för att höra om de kan få ut skruven.

    Tack för alla tips och som sagt, haynes har inte alltid rätt

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Problem med bromsok

    Sitter justerskruven inte bara fast med en jättetunn fin liten sprint som går rund ovanför skruven. Det har det iaf gjort på mina 9000-ok. Ta bort den, vänd oket upp och ner och pilla ut den med en mejsel eller dylikt.

    Sedan finns den som reservdel i epc. Vet dock inte priset och så, då jag endast har flyttat skruven från ok till ok.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 12:05
  2. Problem med bromsok
    Av tommy_80 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 21:36
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •