Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sportkat eller Racingkat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257

    Sportkat eller Racingkat

    Blir det stor skilnad om man väljer en sportkat eller en Racingkat på bilens prestanda om man bara har ett steg 3 trim?

  2. #2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Sportkat eller Racingkat

    Citat Ursprungligen postat av Calsonic
    Blir det stor skilnad om man väljer en sportkat eller en Racingkat på bilens prestanda om man bara har ett steg 3 trim?
    Det finns två aspekter till frågan. Blir skillnaden stor vid Steg 3? Jag skulle nog svara nja. Inte direkt. Inte så att du kapar flera sekunder till hundra... Men efter att ha provat bägge tycker jag personligen att skillnaden är tillräckligt stor för att det ska vara värt mellanskillnaden. Bilen andas lättare och man får faktiskt ut mer effekt. Åtminstone känns det så. Om du någongång överhuvudtaget funderar på att trimma lite till över steg 3 brukar dock racekatt vara ett krav...

    Min definition:
    Sportkat: Keramisk kärna
    Racekat: Metallisk kärna

    Det är en definition jag delar med de flesta här på forumet, men kan vara lite diffust hos leverantörerna... Dubbelkolla detta om du beställer!

    Jag kör f.ö. med din "Steg 3" konfiguration under huven.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=79518

    Synd att någon förminskade bilden så man inte ser nått.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    hej

    om man kollar på katalysatorteknik så har dom både sporkatt med metalisk kärna och keramisk kärna. skiljer några hundra i pris. sen har dom racekatt också. kosstade betydligt mer och enligt försäljaren gjorde det messt nytta på hårt trimmade bilar eller bilar med stor motorvolym.

    vet inte om jag gör reklam nu eller något annat fult men det finns 3" sportkatt med metalisk kärna för 1850kr på ovannämda firma. mycket prisvärt.

    Mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Välj race-kisse.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Metallisk är ju ändå metallisk, dvs bra flöde vilket som. Men ju bättre flöde, desto bättre är det ju för bilen/trimmet...

    Dock påstår ju DrBoost att dessa 100-celler-per-tum katalysatorer, de med superhögt flöde, kanske inte är sådär jättebra (i reningsverkan, alltså) så jag blir osäker på hur jag vill rekommendera. Kolla med tillverkaren/ÅF vilka synpunkter de har... Återkom gärna med mer info!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. 3" Twinpipe Komplett med RaceKat eller sportkat ?
    Av kangas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 12:24
  2. Sportkat eller Racekat?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 17:16
  3. x-flow ic eller sportkat ?
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 11:35
  4. Sportkat eller racekat till 3" system?
    Av Henkan.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •