Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tömma oljekylaren - Hur?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Tömma oljekylaren - Hur?

    Goddag,

    tänkte byta olja i bilen, og9-3 Aero, och då även passa på att tömma oljekylaren så ingen gammal olja finns kvar. Hur tömmer man den, är det skruva loss hela som gäller eller? Bökigt att få bort den?

    MVH Nicklas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Bra tänkt,
    Nu kan jag inte din motor men på mina två Saabar lossar jag slängen till oljefilter och då rinner ut all skräp från oljakylare, vilken gör inte annars.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Gör 2 täta byten istället, mycket smidigare.

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Gör 2 täta byten istället, mycket smidigare.
    Och mycket dyrare

    Jag ska faktiskt göra två täta oljebyten, tre t o m. Tänkte prova den omdiskuterade WD-40 metoden i helgen. Efter ingreppet tänkte jag skölja motorn med helsyntet 0W-40 en gång köra varm och sen tömma ur. Sen köra i olja igen, köra 50 mil, tömma ur. Och sen i med fin Mobil 1 olja och se vad som händer.
    "Skräpoljan" är Texaco Havoline helsyntet 0W-40.

    Dock känns det ändå bättre att fysiskt tömma oljekylaren. Ingen som gjort detta på og9-3?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Hej !

    Är det nödvändigt att tömma oljekylen?

    Den som byter olja med relativt täta intervall vinner i princip inget på att tömma oljekylen från "gammal olja". Givetvis är det alltid bra att få bort så mycket som möjligt av den gamla oljan, men i ärlighetens namn så är det inte nå't större vunnet i detta fallet. Bekräftat med oljeanalys.

    Den som "slarvar" o byter olja endast då nöden så påkallar vinner kanske lite, men den typen av personer skulle ändåså aldrig drömma om att gegga med detta.

    Man SKALL tömma och skölja oljekylen när man bytt/renoverat motorn eller haft ett haveri då oljan är kontaminerad av t.ex. kylvätska.

    Den sanne pedanten byter olja, tömmer kylen, fyller på ny olja o kör en stund tills den cirkuelerar genom kylen o byter på nytt. Dock till ingen annan nytta än ren terapi.
    ------------------------------------------------

    Så, ÅTERIGEN....
    När man "kört ett WD40-lavemang" på sin motor, varför skölja med annan olja?
    Vart förväntas vadå gömma sig??
    Plus det faktum att om möjligt bör man hålla sig till en o samma olja utan att hålla på att joxa hit o dit. Riktigt korkat blir det ju när man läser/hör om de som "sköljer" med en billig enkel mineralolja!

    Så till NickeBagarn, så som jag ser det så slösar du bara tid o pengar med dina idéer om "två täta byten".

    Men, mest korkat(?) är det väl med Bilsten motordialys? Kostar runt 1000-lappen(?) och rekommenderas var 1500-2000 mil eller i vart fall vartannat oljebyte.
    För den kostnaden torde det vara bättre att byta olje oftare.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Hej, tack för svar.

    Så här ser jag det: Man får så jävla mycket olika bud om ditten och datten när det kommer till diskussionen om just olja, WD-40 och T7. Den ena säger en sak att man absolut inte ska ha den oljan, den andra säger nåt annat. Den ena säger att man ABSOLUT inte ska köra WD-40 för det hjälper inte, medan den andra har fått bukt på sin oljeförbrukning med det. Jag har inte hållit på mycket med motorer överhuvudtaget, utan ser mig som en glad amatör med stort intresse. Men jag kan ju säga att man är RÄTT förvirrad.

    DÄRFÖR tänker jag köra mitt eget race och testa, innebär det onödigt jobb så skiter jag i det...hellre en gång för mycket än en gång för lite.

    Det som jag vill "skölja bort" efter WD-40in är just rester efter denna och eventuellt kox som lossnat. Spontant känns det bättre att tanka i ny fräsch olja, starta motorn och låta pumpen köra runt allt så ev. rester och smuts rinner ner i vevhuset igen. Oljan jag sköljer med är ingen billig mineralolja utan en helsyntet 0W-40 med GM-LL-A-025 märkning vilket visserligen är kraven för dieslarna men lär väl duga ändå.

    En annan anledning att tömma oljekylaren är ju just pga att jag kommer använda annat fabrikat på oljan jag slutligen tömmer i, den "fina" oljan, och som du säger är det ju inte särskilt bra att blanda olika oljor.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Demontera oljekylet är inte vidare svårt, dock kan slangkopplingarna sitta..ja som berget.
    Här har du en illustrativ på hur kylet sitter,
    http://geting.se/viewimage.php?image=175965-Oljekyl.JPG

    Oljan du refererar till är klassad till bensinare dvs "A"

    Om jag var i din kläder skulle jag.. hiva i WD-40, byta olja och filter naturligtvis, köra ett par 100mil och byta igen(både olja och filter). Ang koks så har du ju ett oljefilter.

    H/David

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Demontera oljekylet är inte vidare svårt, dock kan slangkopplingarna sitta..ja som berget.
    Här har du en illustrativ på hur kylet sitter,
    http://geting.se/viewimage.php?image=175965-Oljekyl.JPG

    Oljan du refererar till är klassad till bensinare dvs "A"

    Om jag var i din kläder skulle jag.. hiva i WD-40, byta olja och filter naturligtvis, köra ett par 100mil och byta igen(både olja och filter). Ang koks så har du ju ett oljefilter.

    H/David
    Läste förut att SAAB rekommenderar A-klassningen för bl a deras dieslar, dock är det väl B-märkningen som jag egentligen ska ha i min kärra. För övrigt är "skräpoljan" 5W-40 och inte 0W-40 som jag skrev tidigare, men det torde väl knappast göra nån skillnad.

    Så m.a.o., bort med grillen och plocka loss hela oljekylaren för att tömma?

    Skillnad på din och min metod är alltså att du besparar dig ett oljebyte? Jag tänker ju göra samma sak, bara byta en gång extra innan jag kör längre sträckor.

    Vad beträffar material har jag redan allt hemma, och om ni undrar över onödiga kostnader så kom jag över Texaco-oljan till ett bra pris, så ingen fara på taket. 12l Texaco olja något billigare än vad 4l Mobil 1 kostar.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Det där med extra oljebyten behöver inte vara så skitnödigt, ett efter WD 40 och sedan ett till räcker gott och väl, även det extra efter x antal hundra mil är "överkurs".

    Ang oljan skall bensinare ha GM ll-A-025 och Dieslar GM-ll-B-025


    H/David

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Det där med extra oljebyten behöver inte vara så skitnödigt, ett efter WD 40 och sedan ett till räcker gott och väl, även det extra efter x antal hundra mil är "överkurs".

    Ang oljan skall bensinare ha GM ll-A-025 och Dieslar GM-ll-B-025


    H/David
    Helt rätt, A är det jag ska ha. Vände på det.

    Jaja, som sagt olika bud mest hela tiden . Vi får se hur jag gör. Onödigt arbete lever jag hellre med än motorhaveri vilket jag varken har tid, råd eller lust till för tillfället .

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Tycker du gör helt rätt i att sålla bland alla självutnämnda olje-profeter.
    Dock är Drboost någon man skall lystra till, han kan till skillnad från de som "tror sig kunna" eller "har hört att det är på ett visst sätt av någon tredje part"

    Men testa WD-40 och se om det hjälper. Återkom gärna med resultatet.
    Och beträffande motorhaveri så är det ingen fara på taket.
    Om du är lite "överseriös" skulle du kunna byta oljefiltret en tredje gång, då utan att byta oljan. Så kanske koks och avlagringar inte håller dig vaken
    Laga inte det som inte är trasigt, kan lätt bli betydligt mer extra arbete än vad man först räknade med, läckage etc.

    H/David

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Tjena,

    visst får man sålla bland folk, gäller ju knappast endast det här forumet. Dock brukar man kunna avläsa hyffsat när någon vet vad dom pratar om, vilket de inblandade i denna tråden ju verkar göra .

    Bilen har i dagsläget dragit ca 0.5l olja på 290 mil vilket med mina mått mätt är mycket. Och det är skäl nog att prova allt som kan förhindra ett motorlyft och betydligt mer jobb och slantar.
    Ska ju säga att jag är enormt skeptisk till detta, men som sagt, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    man får dock komma ihåg att är motorn sliten och allmänt påverkad av tidigare misskötta oljebyten så finns det ingen anledning att byta upp sig till en bättre olja när man väl "sköljt" . Finns ingen olja som är så bra att motorn självläker för att man väljer en dyrare olja.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    En iakttagelse som jag har lagt märke, låter konstigt i mina öron med, är att olja från oljekylare har varit smutsigare vid tappningen än olja som jag tappade strax innan i en annan kärl från motorn.

    PS! känns inte bra att lägga stämpel och kvalificering på forums medlemmar , man kan beundra någon ( de gör jag också med) men aldrig dra parallell att andra är si och så.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Hej !

    Som vanligt, var och en är salig i sin tro!

    Nåväl, låt mig bara poängtera att det är en icke försumbar risk att man åker på lite merjobb o extrakostnad när man lossar oljekylen. Har man lite otur så är brunnarna där slangkopplingarna går in i oljekylen lite korroderade. Att det kan vara trögt att få loss är inte problemet utan att det blir svårt att få tätt....

    NickeBagarn>>
    ½ liter olja på 2900 km är mer än man önskar, pröva "WD40-metoden", det funkar helt ok på många bilar. Se bara till att du tar den tid som krävs, annars kan det nog nästan kvitta. Men sköljningen med Texacooljan kan kvitta, inte för att den oljan är dålig utan för att det är onödigt. Däremot, passa på att lysa in i sumpen för att bedöma läget! Skrapa med en svetstråd mot botten av sumpen för att se om det finns avlagringar. Lyft ventilkåpan o kolla ned i transmissionsschaket, dessa åtgärder säger endel om hygienen i din motor. Detta behöver inte på någotvis vara kopplat till oljeförbrukningen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    Tjena,

    tackar alla för svar.

    Tänkte ägna hela helgen åt WD-40 hehe. Kolla med jämna intervall, fylla på när det fattas osv.

    DrBoost->
    Du tycker jag ska köra i den oljan jag ska åka på direkt, i mitt fall Mobil 1, och tuta och köra tills nästa oljebyte eller? Är det korrekt uppfattat?

    Låter ju inget vidare om man inte får slangarna att hålla tätt efter man tagit bort oljekylaren, då är det som du säger mer skada skedd än nytta. Tyckte bara att det verkade vara en bra idé med tanke på att det mesta annat kring olja verkar vara petigt när det kommer till lågfriktionsmotorer.

    Den oljeförbrukningen är ju knappast något man önskar sig. Jag åker inte mer än runt 8-900 mil om året med bilen, så det är ju inte så att det innebär en ekonomisk kris för mig i form av ständig oljepåfyllning. Men det känns knappast bra att något inte står rätt till. Har aldrig kört längre än 500 mil på samma olja.

    I somras uppgraderade jag till senaste vevhusventilationen. Vet inte vilken som suttit på innan. Dock har jag läst att den vita backventilen vid insuget kan göra att oljeförbrukningen ökar om den är dålig, så har tänkt att byta även den. Kan inte minnas att den följde med kitet med vevhusvent. uppgraderingen?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Tömma oljekylaren - Hur?

    personligen hade jag kört på den oljan du "sköljer" med ett tag och sett om förbrukningen minskar eller inte. Hälla i dyr Mobil1 för att se den brinna upp i avgasröret även den är ju ingen större ide?

Liknande ämnen

  1. Var sitter oljekylaren? Lätt att byta den? 9-5 -01
    Av Stoffemannen78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 13:18
  2. Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 19:06
  3. Slang till oljekylaren.
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 18:44
  4. IC som täcker oljekylaren
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •