Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vinande växellåda NG9-3 1,8t BioPower -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41

    Vinande växellåda NG9-3 1,8t BioPower -08

    Som ni säkert förstår så har jag drabbats av en växellåda som låter illa när man kör. Det låter på alla växlar, och ökar när man belastar lådan vid körning. Ljudet försvinner när man frikopplar eller lägger i friläget. Har letat i forumet och har funnit trådar om 95:or som låtit, men inga 9-3:or.

    Bilen har köptes ny, av mig på Svenska Bil och har låtit i 2000 mil (Har rullat 9000 mil). Fyra tekniker har konstaterat att det finns ett missljud i lådan, en av dem sa att det skulle bli renovering, en annan sa att det skulle bli byte (och han var tungmekanikern/expert på växellådor på Svenska Bil)..
    Tyvärr så skulle allt "godkännas" av en fältmekaniker vid namn Thord, och då blev det stopp! Enligt honom var det ett acceptabelt arbetsljud! (Skulle vilja se Thord sitta i sin tjänstebil om den lät som min skithög).

    Så nu sitter man med en bil som dessutom används som övningsbil och rullar 25 mil om dagen, med ett jäkla surrande som maler i bakgrunden!!!!

    Enligt teknikerna på Saab så är det ALDRIG fel på dessa lådor, detta är första gången för dem, men jag undrar...

    Så nu undrar jag om någon varit med om nåt liknande eller om nån har koll på vad det är för ljud som förstör mina arbetsdagar och elevernas lektioner!

    Tar de inte tag i detta så blir det garanterat aldrig mera Saab! För hur i h-lvete kan 4 tekniker säga att det är knas på lådan, och så kommer nån och säger att allt är helt ok?!

    Garanti på bilen i 135 dagar till.. Hoppas att skiten rasar totalt så är det inget snack om saken!

    Tacksam för svar.

    /D
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Svart)
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Vit)
    Saab 9-5 SC BioPower -06 (Svart)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Nån som kan hjälpa innan jag börjar gråta?
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Svart)
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Vit)
    Saab 9-5 SC BioPower -06 (Svart)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Men du måste ju stå på dig!!. lägg dig inte bara platt på rygg. Kriga lite för din sak så får du se hur det går. Gå till högre ort med ditt problem och ligg på mera
    mvh
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  4. #4

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Om bilen köpts av privat konsument gäller 3 års reklamationsrätt. Lite oljud får man nog acceptera, men så vitt jag vet är det en flytande dB-gräns.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Du har 135 dagar på dig att gasa upp i lämplig hastighet, lägga i Rallyväxeln "R" och släppa upp kopplingen hastigt, sedan skyller du på en elev

    Nej, men prövat att kontakta någon riktigt hög person i Saab-Sverige? Kör du trafikskola byter du ju bil hyffsat ofta, och de borde vara mån om att du tar en SAAB nästa gång också (om SAAb finns kvar då ).
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Suck...

    Har varit i kontakt med 2 märkesverkstäder utöver de som jag kontaktat tidigare...
    Samma kommentar av dem.... Växellådan låter illa! Men eftersom det går att köra så kan jag rulla vidare tills fältmekanikern får tid att provköra! (Som att köpa en TV med ett surrande ljud... Men så länge bilden syns så behövs den inte att lagas...??) Är Saabs egna verkstäder så inkompetenta att de inte kan ta ett beslut själva? Snacka om byråkrati... Dessutom så har fältmekanikern inte tid förränn September - har sökt honom sedan i MAJ! Med andra ord så kan det inte fixas till under min semester, vilket betyder att jag får boka av 2 dagar för ev. lådbyte senare, som kommer att kosta skolan 11.000:- i uteblivna intäkter!

    Har mailat Saab centralt, men inkompetensen lyser tyvärr igenom där också..
    Kunde inte ens omdirigera mig till nån verkstad ute i Sverige, där nån fältmekaniker har tid.
    Saab nästa gång vi byter bilar??? Skulle inte tro det!
    Bra bil, bra verkstad, men brutalt värdelösa att ta han om kunderna när man ska försöka använda sig av garantin!

    /D
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Svart)
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Vit)
    Saab 9-5 SC BioPower -06 (Svart)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!

    Har fått beslut om att min växellåda ska helrenoveras!!
    Bra jobbat SAAB, det tog nästan 6 månader från det att växellådan börja låta! (Bara 1 dryg månad kvar av garantin!)
    Kan ju tillägga att den "ordinarie" fältmekanikern var inte ett dugg intresserad av att lyssna på bilen igen. Hans kommentarer vid kontakter var:

    -"Det lät inget sist jag körde bilen..."
    -"Är det SÄKERT att det låter om lådan nu??"
    -"Jag har ingen lust att komma ut om det inte låter..."
    (Bilen hade rullat 3000 mil mellan samtalen...)

    Osv, osv.....

    Snacka om anitservice!!! 5 märkestekniker har sagt att det inte låter bra, medans den som tar beslutet om garantijobben är "döv" och tycker att allt är tip-top! (Det är inte så man tjänar pengar på kunder...)

    Som tur var så kunde jag komma i kontakt med en annan fälttekniker genom att åka 30 minuter ut från stan!

    Riktigt pissigt skött av den första fältmekanikern, det är sånt som gör att man inte väljer Saab vid nästa bilbyte, vilket borde vara i Saab´s intresse då jag byter 3 bilar, var tredje år...

    Den senaste fältmekanikern svar efter provkörning var:
    -"Det låter inte bra, och det lär ju knappast bli bättre... Vi renoverar!"

    Så nu har man efter flera månaders ångest fått ett svar! SKÖNT!

    Nu ska man bara fnula lite på vilket bilmärke det ska bli nästa gång. Man vill ju inte ha samma garantistrul med bilarna nästa gång, då det är en förutsättning att bilarna fungerar klanderfritt, annars blir 3 pers utan lön!

    Som sagt, slutet gott...

    Ps! Varnar för en viss fältmekaniker som härjar från Väsby i norr, till Globen i söder! Ds!

    /D
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Svart)
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Vit)
    Saab 9-5 SC BioPower -06 (Svart)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    566

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Skönt att det löste sig.

    Man kan ju undra hur den första fältmekanikerna tänker. Lagerljud i växellådan är snudd på omöjliga att missa, i synnerhet om det finns på ALLA växlar....

    Oavsett om det gäller 9-5 eller 9-3 så har jag aldrig hört talas om någon låda som har haft lagerljud på alla växlar. "Morning Noice" på 1:an och 2:an eller pinjongljud på 3:an till 5:an har man ju hört talas om, men inte olljud på samtliga växlar, hur man ens kan tänka tanken att försöka neka till byte/renovering finns inte ens på kartan liksom.

    Är dock övertygad att det finns rötägg till fältmekaniker hos alla bilmärken, (jag har exempel på sådana människor hos VAG t.ex.) skönt att du fick tag i en vettig sådan till slut.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Vinande växellåda 9-3 1.8T BP, -08

    Gick det bra med renoveringen eller fick det bli en utbytesenhet? Har samma problem med min som gått 15000mil
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t Biopower, vinande växellåda??????
    Av johannes2k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-18, 21:00
  2. Vinande växellåda, 9-5 -04, normalt?
    Av Turbogillis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 15:38
  3. Vinande växellåda med kall bil?
    Av Jimmy_72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 21:31
  4. Vinande ljud från växellåda
    Av SAAB_BioPower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:17
  5. Vinande växellåda
    Av kocken75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 01:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •