Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

  1. #1

    Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Hej!
    Nu behöver jag er expertishjälp.

    Objektet i fråga:
    Saab 9-5 2,3T -98.
    Moddad med steg 3 = ca 250hk (samt 3" racekat + 2,5" rostfritt sportsystem + sportluftfilter), samt fixad vevhusventilation för några år sedan. Har gått ca 18600 mil.

    Problem:
    I pingsthelgen upptäckte jag plötsligt när jag startade bilen i garaget och backade ut, att det blårök ganska kraftigt. Detta har jag inte sett tidigare, utan först nu då det var som en ridå bakom bilen.

    Det blåryker även när man varvar upp bilen, alltså vid gaspådrag.

    Jag har dock inte märkt något på gången på bilen, utan den går hur bra som helst. Det enda jag har hört ifrån en arbetskamrat är att det rykigt ifrån den lite när jag riktigt drar på (vid ex. omkörning på motorväg), men inget som jag noterat som allvarligt.

    Vad har hänt?
    Är det som jag befarar - att turbon är på väg att ge sig, eller har ni andra förslag? Och om det är turbon, är det farligt att köra så i några veckor innan jag hinner få den fixad - eller pajjar man katten då?

    Hoppas på era tips och ideér vad som kan ha hänt.
    Stort tack på förhand
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Ja det är högst troligt att det är turbon.

    Du bör byta den omgående när den börja ryka kraftigt som du själv beskriver det.
    Det håller säkert att köra till en viss del men det är ju aldrig bra att köra med en skadad del i motorn man vet aldrig om det kan påverka nå annat eller helt plötsligt sten dö osv.

    Se till att få bytt den så snart som möjligt.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Sök på blårök.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Tjena,
    jag skille tippa på att det är din kära turbo som inte är så sammarbetsvillig men ändå tvingas upp i spinn . Lättast att kolla detta är att du lossar på insugsröret på turbon och känner på turboinhjulet/axeln axiellt och radiellt. Axiellt ska spelet inte överstiga ja låt säga en 1/4 - 1/2 milimeter (uppskattat). Radiellt ska de inte vara något spel alls ( som man kan känna iaf ).

    Om så är fallet, undvik just dom varvtal och hårda gaspådragen tills du fått turbon bytt (eller om du gör det sjäv).

    Har du uppdaterad vevhusvent på bilen?

    //Polly
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  5. #5

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Tack för alla snabba svar. Har även ringt runt lite idag, och ska få hjälp att kolla ev. glapp i turbon. Vevhusventilationen var uppdaterad sommaren -07, men vad jag förstått idag så finns det nyare uppdateringssatser.

    Alla era ideér och de jag fått per tfn verkar tyvärr rikta sig emot att turbon inte mår så bra...

    Där rök de semesterpengarna......
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  6. #6

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Fortsättning kring mitt "turboproblem".

    Var iväg med bilen i em till en verkstad, och det verkar inte helt nattsvart.
    Den blårök när jag startade den i garaget, och innan den blev varm.

    Jag körde ca 1 mil till verkstan, och då hade den slutat ryka. Vid gaspådrag syns det lite tendenser till blåaktig rök, men absolut inte mycket.
    Vi stängde av motorn, och startade den igen - utan blårökpuff.

    Dom nämnde då att det verkar vara att turbon börjar bli dålig, och att det läcker lite olja i turbon. När jag stänger av bilen en längre stund, ex. över natten, så förbränner motorn den oljan som då samlats i turbon och därmed blåryker mer när den är kall, än den gör när den blir varm.

    Deras förslag var att byta turbon om jag tänkt behålla bilen, men dom kunde samtidigt inte säga hur länge till den ev. kunde hålla - och om det var farligt att köra med bilen tills turbon väl blir för kass.

    Någon här som kan bringa mer klarhet i mina turboproblem. Bör man byta turbo direkt när man börjar få dessa problem - eller kör man vidare tills turbon rasar helt, och riskerar man att förstöra ex. katten etc?

    Ursäkta dumma frågor från en novis....
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Men herregud lite logiskt tänkande kan väl vara bra..

    BYT SÅ SNART DU KAN.

    Är det kul att bli ståendes för att man envisas med att köra tills den rasar helt? Jag tror inte det, sådant har ibland tendeser att hända när man som minst behöver det.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Jag har lite erfarenhet av precis samma symtom som du hade, men jag kan direkt säga att har lagret i turbon börjat ryka lite, är de inte långt borta till att du har Mycket rök. Allt detta hände på min 9K för en månad sen ungefär.

    Köp en beggad. Eller Biltema säljer Garret till din för 3999:-.
    Beggad behöver inte betyda att den är slut. Min jag bytte till har jag kört i tre
    stycken trimmade 9000 och lagrena är helt perfekta i den.

    Så de skiljer i produktionerna av turbos på kvaliteten.

    Byt så den inte kastar ur all olja mitt på motorvägen så övriga maskinen packar ihop .

    //Polly
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    2

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    OK... Jag har samma problem... Saab 9-5 2,3 t Nordic steg 3 -01.

    Nu sitter jag och lusläser nätet efter en ny eller utbytesturbo... Men vilken ska jag ha. Kan jag köpa en "större" turbo utan att behöva be nån meka med styrbox och allt vad är. Snälla berätta vad jag ska köpa...

    Pernilla

    Någon som kan svara???

    Tack för alla svar!
    Har beställt en ny turbo hos Nordic/Dahlbäcks... 12500:- inkl montering och mappning

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Jag skulle uppgradera till en aero-turbo. Den passar bolt-on. Du behöver dock vatten och oljerör som man kan köpa på sp. Gå in på ex matuns hemsida och titta på deras hemsida.

    Tänk på att caten kan ta stryk av att ta allt sot som blir vid förbränning av olja. Antingen byter du till en ut bytesturbo samma som du har eller så aeroturbo. Kolla efter en begagnad aerosnurra många som uppgraderar sin aero med annat agg.

    Byt så snabbt du kan! Den dagen du får turboras kan det bli änn värre. Tänk på att impellern i trurbon snurrar med kanske 30000 rpm.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Jag hade skaffat aero snurran, mycket trevligt aggregat med bra respons det där.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Citat Ursprungligen postat av JoPeNiSa
    OK... Jag har samma problem... Saab 9-5 2,3 t Nordic steg 3 -01.

    Nu sitter jag och lusläser nätet efter en ny eller utbytesturbo... Men vilken ska jag ha. Kan jag köpa en "större" turbo utan att behöva be nån meka med styrbox och allt vad är. Snälla berätta vad jag ska köpa...

    Pernilla

    Någon som kan svara???

    Du måste mappa om för att få mer ös. Dock kommer du få ett visst lyft, eftersom att turbon pallar mer.
    Nordic brukar va schyssta, så du kanske kan få programvara till Aero steg 3 då.

    //Patrik
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    aero steg 3 måst han nog byta lite till än bara turbon.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  14. #14

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Hej på er,
    Nu lyfter jag upp min tråd igen gällande min Saab 9-5 som rök blått under Pingsthelgen - men som nu inte ryker längre.....

    Bakgrund:
    Under pingsthelgen märkte jag, när jag skulle backa ut bilen från garaget, att det rök till lite blått när jag staratde den, samt även vid gaspådrag där den stod utanför garaget. Det var inte tjock kraftig rök som bolmade, utan mer typ "synlig blåfärgad rök".
    Det jag även noterade var att det tar mycket vatten/kondens i avgassystemet, då det sprutade ut vatten när jag varvade till, och droppade svart/sot-färgat vatten från slutröret. Jag luktade på vattnet, men det luktade just bara skitigt vatten. Bilen användes inte under senare delen av förra veckan + helgen, utan startades enbart för att backas ut ur garaget för att få ut motocykeln, och sedan kördes tillbaka in i garaget.

    Jag har under veckan inte kört med bilen, då jag och de jag pratade med (och er på forumet) som tipsade om att det kanske kunde vara turbon som var på väg att ge sig.

    Slutrökt - symtom borta
    Det som nu är konstigt är att det inte ryker något mer sedan i tisdags. Jag körde i tisdags ca 1 mil till en verkstadskompis med bilen för att få råd, och då den blev riktigt varm så slutade ryka. Vi varvade upp bilen, men såg ingen blårök.

    Testade bilen idag igen, och blåröken är fortfarande helt borta (såväl vid start som gaspådrag). Hur jag än beter mig så blåryker den inte längre - vilket ju är bra

    Vad tror ni kan ha hänt. Kan det varit så enkelt att det var kondens/vatten i avgassystemet p.g.a. kortkörning in och ur garaget (samt biltvätten i fredags), och att det helt enkelt inte är något större fel på turbon?

    Jag har verkstadstid bokad till nästa torsdag för turbobyte, och har pratat med dom kring att fenomenet är borta. Vi beslöt att dom ändå tar in bilen för att kolla glappet i turbon, och den trots allt kan vara orsaken till att den blårök under helgen - eller om det helt enkelt var kondens och lite sur p.g.a. enbart korta starter in och ut ur garaget under helgen.

    Vore kul att höra vad ni tror.
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  15. #15

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Glada nyheter - det var inget fel på turbon!!!

    Ni som följt tråden vet att jag upptäckte lätt blårök under pingsthelgen, och blev rädd att det var turbon som var på väg att ge sig. Det knepiga var dock att blåröken försvann när jag kört bilen varm, och har inte synts till sedan dess.

    För säkerhets skull lämnade jag in bilen för kontroll av turboaggregatet, och det visade sig att det var helt och friskt utan större glapp. Bilen har gått 18700 mil, så visst syns det att den är begagnad, men absolut ingen fara med glapp utan jag fick beskedet att jag kan fortsätta köra och se glad ut..

    En misstänkt orsak är att det kan vara en ventiltätning som "hängt sig", som gjorde att det kom ned lite olja i cylindern. Bilen hade även inte körts ordentligt på ca 1 vecka utan hade enbart startats för att backas ut ur garaget - för att få ut motorcykeln, och sedan startas igen och köras in tillbaka i garaget (alltså - bara kallstarter på någon minut). Det var även mycket kondens i avgassystemet i samband med detta.

    Verkstaden kollade även upp alla ev. felkoder i datorn, och det fanns inte en enda felkod och alla värden såg helt perfekta ut.

    Snacka om lycka, jag tror jag ska köpa mig en Trisslott
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Tyvärr, så ska du nog inte vara så glad ännu. Detta fenomen du upplevt är förstadiet till turboras. Tätningen i lagerhuset på avgassidan i turbon läcker, med följd att den bara ryker blått när du kall startar. När motorn varit igång i ca 30s så försvinner blårykandet för att tempraturen i avgashuset är så högt att oljan inte får en blå ton/färg längre. I vissa fall tätnar packningen efter en stund, men det blir aldrig bra, utan bara sämre och sämre.

  17. #17

    Re: Blårök vid start och gaspådrag, Saab 9-5 2,3t -98, steg3

    Jag hade förstått det om den fortfarande blårök ibland eller vid kallstart, men vi får den inte att ryka blått numera hur vi än gör - varken vid kallstart eller varmstart eller gaspådrag eller om den stått still flera dagar. Dessutom är inte turbon glapp....

    Visst, självklart kan en turbo rasa när som helst, och speciellt då den gått 18700 mil - men det är inget som tyder att den rasat nu och den är inte glapp än. Så, visst kan man vara negativ och säga att den kommer att rasa - men man kan också vara positiv och säga att den inte gjort det än och lär att hålla ett bra tag till.

    Om man skulle vara så negativ och anse att turbon kommer att rasa oavsett så skulle man väl överhuvudtaget inte våga köpa/köra en begagnad Saab.....
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

Liknande ämnen

  1. blårök vid start då bilen stått en stund. saab 9-5
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 11:07
  2. Blårök vid start, borta på ca 15-30 sek
    Av dr Hossmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 00:56
  3. angående blårök vid start
    Av MP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •