Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    127

    Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Hej jag har en saab 9-5 -99 med 2.3t motor som dricker mycket olja ca en liter på 100mil. Den har steg 1 mjukvara och rullat 22tusen. jag har också en krockad 9-5 aero -00 som jag tänkte ta motor och låda i från. Är det någon som gjort detta och har lite tips och idéer på hur man ska gå till väga och vad man bör tänka på. Hoppas någon vet hur jag kan göra. Alla tips är välkomna.
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Motron är ju densamma enbart turbo och annat kosmetiskt som skiljer så motorn passar bolt-on. Du beöver dock box osv men det vet du nog redan. Finns säkert de som gjort denna oation.per
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Motron är ju densamma enbart turbo och annat kosmetiskt som skiljer så motorn passar bolt-on. Du beöver dock box osv men det vet du nog redan. Finns säkert de som gjort denna oation.per
    Icke samma motor, Aero-motorn har uppgraderat topplock och andra kolvar och stakar varav stakarna som är brutna ska vara av bättre hållbarhet.

    Beroende på ifall man vill köra med ett Aero-program behöver man lite mer delar, troligen en bakre lambda och även insuget som sitter på Aeron med tillhörande spridare. Samtidigt som man måste gifta in den nya boxen med ändrade uppgifter för att få ur all prestanda som en Aero-leverer.

    Smidigare är då att antingen ligga kvar med tidigare program eller helt enkelt välja ett steg1 från lämplig vald firma.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    127

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Motron är ju densamma enbart turbo och annat kosmetiskt som skiljer så motorn passar bolt-on. Du beöver dock box osv men det vet du nog redan. Finns säkert de som gjort denna oation.per
    Icke samma motor, Aero-motorn har uppgraderat topplock och andra kolvar och stakar varav stakarna som är brutna ska vara av bättre hållbarhet.

    Beroende på ifall man vill köra med ett Aero-program behöver man lite mer delar, troligen en bakre lambda och även insuget som sitter på Aeron med tillhörande spridare. Samtidigt som man måste gifta in den nya boxen med ändrade uppgifter för att få ur all prestanda som en Aero-leverer.

    Smidigare är då att antingen ligga kvar med tidigare program eller helt enkelt välja ett steg1 från lämplig vald firma.
    Jo men jag har allt hela bilen alltså så blir la att ta hela avgassystemet och insuget. Så det blir hela aero motorn jag tar har också aero boxen så det är la bara åka till saab och gifta in den. Eller är det några problem?
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av spoony
    Jo men jag har allt hela bilen alltså så blir la att ta hela avgassystemet och insuget. Så det blir hela aero motorn jag tar har också aero boxen så det är la bara åka till saab och gifta in den. Eller är det några problem?
    Kontakt för andra sonden finns inte i din kabelhärva (i alla fall inte på bilar jag har sett) utan du får koppla in dig någonstans för att få funktionen.

    Går är självklart, du kan ju även avaktivera andra sonden om du vill.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    127

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av spoony
    Jo men jag har allt hela bilen alltså så blir la att ta hela avgassystemet och insuget. Så det blir hela aero motorn jag tar har också aero boxen så det är la bara åka till saab och gifta in den. Eller är det några problem?
    Kontakt för andra sonden finns inte i din kabelhärva (i alla fall inte på bilar jag har sett) utan du får koppla in dig någonstans för att få funktionen.

    Går är självklart, du kan ju även avaktivera andra sonden om du vill.
    Några tips på hur jag ska göra med den? Låter som den finns där av en anledning. Är det något mera sånt här man inte vet som inte är samma. Är det samma drivaxlar i lådan som i aero? Har ju inte kvar den högra drivaxeln från aero.
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Nu menade jag naturligtvis bottendelen samt topp. Att aeromotorn har lite annat inuti sig har knappast betydelse om motorn fysiskt passa i motorfästen och övrigt. Grundmotorn är dock densamma.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    på min -98 finns alla fall kabeln för andra lambdan, men sen skiljer några givare också, vet inte om det fungerar ändå.
    har du redan ett st1 så kör med det lika gärna. och plocka över de givarna som skiljer från gamla motorn, tror det är på tryckröret, men det märks ju.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    127

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    men hur blir det med boxen från aeron måste jag gifta ut den för att sedan gifta in den i en annan bil?

    ingen som har något mera att säga om hur jag ska gå till väga för att bytta motor och låda? hoppas på mera hjälp allt är välkomett
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Du kan inte stoppa i en aerodatabox i din bil. boxen hör efter med alla andra styrenheter vad det är för effektnivå på bilen. tror han läser det på chassinumret eller nått sånt. stämmer inte dom siffrorna som dom andra styrenheterna har med databoxens siffror så får man bara grundeffekt = ingenting

    detta kan inte åtgärdas med att gifta in boxen heller. trimfirmor kan byta programvara i boxen så det passar till valfri bil, dom kan dribbla hur dom vill. saabverkstaden kan det inte

    Vill du göra den enkelt. skruva ur motorn ur aeron. plocka bort turbon, insug osv. lyft ner aeromotorn i din bil och använd din bils insug, turbo å sånt

    vill du göra det smart så behåller du turbon från aeromotorn, kobran(insugen till turbon) samt hela klumpen med insprutningen, eller så flyttar du över spridarna bara. samt att du kikar över det som skiljer och plockar det från aeron eftersom det borde vara bättre grejjer.

    Sen hör du efter med din trimleverantörsfirma och presenterar för dom vad du har gjort, och vad du vill ha för program, så fixar dom din box. gör dom det bra så slipper du gifta in den oxå
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    127

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Du kan inte stoppa i en aerodatabox i din bil. boxen hör efter med alla andra styrenheter vad det är för effektnivå på bilen. tror han läser det på chassinumret eller nått sånt. stämmer inte dom siffrorna som dom andra styrenheterna har med databoxens siffror så får man bara grundeffekt = ingenting

    detta kan inte åtgärdas med att gifta in boxen heller. trimfirmor kan byta programvara i boxen så det passar till valfri bil, dom kan dribbla hur dom vill. saabverkstaden kan det inte

    Vill du göra den enkelt. skruva ur motorn ur aeron. plocka bort turbon, insug osv. lyft ner aeromotorn i din bil och använd din bils insug, turbo å sånt

    vill du göra det smart så behåller du turbon från aeromotorn, kobran(insugen till turbon) samt hela klumpen med insprutningen, eller så flyttar du över spridarna bara. samt att du kikar över det som skiljer och plockar det från aeron eftersom det borde vara bättre grejjer.

    Sen hör du efter med din trimleverantörsfirma och presenterar för dom vad du har gjort, och vad du vill ha för program, så fixar dom din box. gör dom det bra så slipper du gifta in den oxå
    Ska ju byta för att turbo är dålig tror jag dricker mycket olja kan vara oljesludge eller vad det heter och min aero motor är lagad för det. Men är det då bara att byta motor och köra till någon som fixar aero steg1 mjuk vara i min vanliga box? Eller hur ska jag göra?
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    varför ska du byta box? du har ju ett st1 redan i bilen, vilket är ungefär som aero original.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Du kan inte stoppa i en aerodatabox i din bil. boxen hör efter med alla andra styrenheter vad det är för effektnivå på bilen. tror han läser det på chassinumret eller nått sånt. stämmer inte dom siffrorna som dom andra styrenheterna har med databoxens siffror så får man bara grundeffekt = ingenting

    detta kan inte åtgärdas med att gifta in boxen heller. trimfirmor kan byta programvara i boxen så det passar till valfri bil, dom kan dribbla hur dom vill. saabverkstaden kan det inte

    Vill du göra den enkelt. skruva ur motorn ur aeron. plocka bort turbon, insug osv. lyft ner aeromotorn i din bil och använd din bils insug, turbo å sånt

    vill du göra det smart så behåller du turbon från aeromotorn, kobran(insugen till turbon) samt hela klumpen med insprutningen, eller så flyttar du över spridarna bara. samt att du kikar över det som skiljer och plockar det från aeron eftersom det borde vara bättre grejjer.

    Sen hör du efter med din trimleverantörsfirma och presenterar för dom vad du har gjort, och vad du vill ha för program, så fixar dom din box. gör dom det bra så slipper du gifta in den oxå
    SAAB-verkstan KAN byta chassinummer på bilen och gifta in en aerobox så att det blir aeroeffekt.
    Edit: Sök på +aero +chassinummer
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Byta motor i en saab 93 Aero
    Av Bernan1234 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 21:48
  2. Byta motor saab 9-5 aero
    Av efji i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •