Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla. OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla. OG9-3

    Hej alla!

    Jag har en del klurigheter som jag behöver hjälp med kring min ACC. Bilen är en Saab 9-3 Sport 2.0 T från 1999 som gått drygt 14 000 mil.

    Historik: Förra sommaren så bytte jag kompressor då den gamla (av märke Sanden) la av (lagret). Jag fick kompressorn fylld och testad på bra verkstad i Uppsala (AAA Air Condition center). När jag åkte hem kylde den utmärkt.

    Efter någon vecka så började den dock att bli mystiskt. Då slutade den att kyla, men den gick att få igång om jag kalibrerade om systemet (genom att pressa "auto" + "off"). Inga felkoder avlästes.

    Jag ringde då AAA igen och påtalade att det var mystiskt att den slutade fungera i samband med att vi precis bytt och fyllt och testat. AAA sa då att det är en ren slump och att det finns ett "relä" bakom AC-panelen som troligen är paj. Jag brydde mig inte mer om detta, eftersom de gånger jag ville ha kylning i kupén, så var det bara att kalibrera om så blev det kallt.

    Nu, 2009, så fungerar inte ACCn och det fungerar heller inte att kalibrera om. Kompressorn har gått knappt 1000 mil sen byte. Det är till och med så att nu i den varma pingsthelgen så blåser den in MER varm luft än vad som finns utanför, och ännu varmare ju lägre temp jag ställer in.

    Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om:
    1. Vad är det för "relä" som man borde byta? Vad kostar det och kan jag byta det själv?
    2. Har någon råkat ut för samma problem och hur löste ni det?
    3. Finns det någon annan givare eller tänkbart fel? Jag har gjort ren kupégivaren (med den lilla fläkten på) och fläkten snurrar och är tyst.

    Jag hoppas på bra tips i värmen! Annars måste jag åka till verkstaden.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Relät som det är frågan om sitter inte bakom ACC-panelen utan i reläcentralen i motorrummet på position "F" och är märkt AC-Relay om jag minns rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Hej igen!

    Jag letade upp det reläet och provade att byta det mot ett likadant relä (till ljuset, med samma BOSCH-Nr) och körde igång systemet efter att jag kalibrerat igen. Tyvärr så blev det ingen skillnad. Reläet i fråga verkar bara vara ett "vanligt" relä med on/off och borde fungera när jag byter till ett likadant från ljuset. Ska jag behöva byta hela ACC-panelen med kontrollcentral?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Fungerar givaren för innerlufttemperaturen? Den där som ser ut som en liten fläkt och sitter i knappsatsen under ACC-panelen. Har art.nr. 4364295. Den suger in kupéluft och känner av temperaturen, skickar sedan data vidare till ACC'n som anpassar temperaturen därefter. Med tiden har givaren sugit in så mycket damm och smuts att funktionen blir helt tokig.
    Funkar ofta att montera ur och göra rent den ordentligt med t.ex. sån här spray:
    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82842
    http://www.kjell.com/?item=18316&path=
    http://www.kjell.com/?item=18311&path=
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Hej!

    Jag har plockat ur innertempgivaren, gjort ren den och smörjt upp den försiktigt. Fläkten som suger in luft fungerar (den roterar) men jag vet inte hur korrekt den mäter. Hur kan jag kontrollera att den mäter rätt?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  6. #6

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Tja.I min nyinköpta aero 9-3 2001 upptäckte jag samma problem när värmeböljan svepte över landet.Mitt i allt startade inte kompressorn,och ibland startade den och kylde kanon.Provade oxå att resetta kliman och kollade ev fel koder,men inget angavs.jag hadde oxå pixelfel på displayen,så jag köpte en beg acc styrenhet på skroten.Bytte till den och vipps funkade allt igen.Behöver ju inte vara enheten som är paj i din bil,men prova med en annan enhet om du kan...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Hej!

    Tack för svar!

    Aha. Det kanske stämmer med vad jag fått höra av andra att det kan vara styrenheten. Men vilket enhet är "ACC-styrenheten"? Är det ett helt paket inkl ACC-panel och allt, eller är det en styrenhet som sitter bakom panelen? Hur ser den ut och vad kostar en ny? Behöver man programmera om något om man byter den?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  8. #8

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Har liknade fel på min 9-3 -99. Ac kyler som den skall ibland, men som oftast inte alls och då snurrar inte kompressorn heller? Har mätt ström i kabeln som går ti kompressorn och ström kommer d? Läste att relät kan vara slut? men kommer d ström till kompressorn fast relät är slut? eller låter det som jag måst "shiisma"/stavning den?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Hej igen!

    Jag har nu bytt ACC-styrenheten, och idag provade jag att köra i värme igen. Döm om min förvåning när det INTE fungerade, utan var precis som innan. Det jag noterade nu, vilket jag inte noterat förut, är att även om jag stängde av hela ACC:n (off-knappen) så blåste det varmluft i uttagen på instrumentpanelen. Detta gäller även om jag valde att ha igång ACC-enheten, men med avslagen AC (Econ).

    Om jag lagt ihop trådarna rätt så innebär det att jag har ett spjäll som står helt fel. Jag fick ett tips om detta, och jag ska ikväll lossa handskfacket och kolla om jag hittar ett spjäll/spjällmotor som inte svarar på tilltal.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Råkade ut för detta igår jag med, ACC:n har fungerat klockrent så länge jag ägt bilen, men igår blåste den varm luft istället för kallt, kollade direkt säkringar och relät, men allt såg bra ut... plockade också ur styrenheten (displayen) samt den lilla fläkten (temp givaren och rengjorde) men allt såg bra ut.. satte sedan tillbaka allt och körde ett tag, efter ca. 10 min gick ACC:n igång och kall luften började blåsa, Hoppas inte problemet kommer tillbaka..

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Det problemet händer ibland för mig på min 900 också. Det händer väldigt sällan, men ibland. Kanske 2-3 gånger under en sommar. Den här sommaren har det hänt en gång.

    Varje gång det händer så brukar det räcka med att köra upp ACC,n på HI, trycka off, vänta lite och sedan trycka Auto och sedan pila ner på inställd temp igen. Då blåser det kalluft igen.

    Vet inte om den blir överbelastad eller vad det är som händer, och att det nollställs om man gör så, men som sagt. Har funkat för mig..

    Om man inte gör som ovan så brukar den laga sig själv inom några dagar, men lite skumt är det ju.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Tack för tipset

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Citat Ursprungligen postat av Ulrik
    Hej igen!

    Jag har nu bytt ACC-styrenheten, och idag provade jag att köra i värme igen. Döm om min förvåning när det INTE fungerade, utan var precis som innan. Det jag noterade nu, vilket jag inte noterat förut, är att även om jag stängde av hela ACC:n (off-knappen) så blåste det varmluft i uttagen på instrumentpanelen. Detta gäller även om jag valde att ha igång ACC-enheten, men med avslagen AC (Econ).

    Om jag lagt ihop trådarna rätt så innebär det att jag har ett spjäll som står helt fel. Jag fick ett tips om detta, och jag ska ikväll lossa handskfacket och kolla om jag hittar ett spjäll/spjällmotor som inte svarar på tilltal.
    Testa att göra en kalibrering (genom att pressa "auto" + "off").

    Sen kan du ju alltid kolla under motorhuven och se om kompressorn snurrar. Detta görs med auto +low inställt. Sedan får du kolla att hela remskivan på kompressorn snurrar då det sitter en magnetkoppling där.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Mystik kring ACC - blåser värme ist.f. kyla.

    Hej alla! Problemet är nu löst!

    Till er som skrivit de sista inläggen: jag har förstås kört en auto+off-omstart massor med gånger, och förra sommaren så bytte jag till en ny kompressor, och jag vet att rören är kalla.

    Men, nu så har jag tagit bort handskfacket och sidoplasten till mittkonsolen och tittat på alla spjällmotorer. Det visade sig att spjällmotorn som reglerade luftflödet till värmeväxlaren hade lagt av. Jag köpte en ny motor på bilskroten "Signalen" för 350 kr plus frakt, och har nu satt dit den och allting fungerar igen.

    Till er som i framtiden läser denna tråd och vill veta hur det kontrolleras: skruva loss handskfacket och sidoplasten till mittkonsolen och titta på spjällmotorerna när du trycker upp och ned på temperaturinställningen. Är det något spjäll som strejkar så är det bara att byta spjällmotorn, och då köper ni en begagnad förstås.

    Slutet gott, allting gott.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-06-13, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •