Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43

    Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

    Hallå alla! Det är så att jag endast har en kabel dragen fram till HU'n än så länge, och jag kör med ett JBL GTO 75.4 som driver en baslåda med en JBL GTO 804 på kanal 1 och 2, och sedan högtalarna i hatthyllan på dom övriga 2 kanalerna. Som jag har kopplat nu så kör jag RCA-kabeln från "REAR" på steget fram till HU'n, och sedan har jag dragit en kort kabel från "AUX-utgången" till "FRONT-ingången" på steget, för att få ljud i hatthyllehögtalarna. Så min fråga är om det är skadligt för högtalare/steg att koppla på det här viset? Eller om man bara tappar möjligheten att ställa in vissa ljudfunktioner via HU'n ut till högtalarna.

    Tack på förhand!

    OBS! Kom inte på någon bra rubrik som var kort nog och som beskrev "problemet", därför skrev jag som jag skrev i rubriken

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

    Hej.
    Kolla på den här sidan:
    http://home.swipnet.se/~w-11810/bilstereo/slutsteg.html

    Kanske det hjälper dig med hur du ska koppla. Jag orkade inte läsa allt men jag hoppas det finns tips där

    Jag är inte tillräckligt insatt själv för att komma med tips. Men jag är säker på att det finns andra här på forumet som kan.
    Saab 9-3 Aero -oo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175

    Re: Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

    Jag är förvånad över att du ens har fått ljud i hatthyllan eftersom aux är ljud in och inte ljud ut.
    Vet däremot inte om det är skadligt, men jag kan tänka mig att du tappar en hel del frekvenser, vilket inte är helt bra om du vill ha bra ljud.

    Finns förgrenare att köpa till rca-kabeln, vilket borde vara bättre än att göra så som du gjort, om du är för lat för att dra en till

  4. #4

    Re: Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Jag är förvånad över att du ens har fått ljud i hatthyllan eftersom aux är ljud in och inte ljud ut.
    Vet däremot inte om det är skadligt, men jag kan tänka mig att du tappar en hel del frekvenser, vilket inte är helt bra om du vill ha bra ljud.

    Finns förgrenare att köpa till rca-kabeln, vilket borde vara bättre än att göra så som du gjort, om du är för lat för att dra en till
    Han skriver klart och tydligt Aux ut. Vilket borde betyda att steget är serie kopplingsbart och då nyttjar den utgången som en extra rca till hatthyllan. Skadligt är det nog inte, Men ljudmässigt så är det garanterat inte det optimalaste!
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  5. #5

    Re: Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??

    jag tror faktiskt at ditt sätt med outputten till den andra rcan är bäst då du inte tappar någon signalstyrka.. vilket du kommer att göra om du splittar kabeln.
    Dock är ju varken eller optimalt..
    Kör saab 9-3 -00

Liknande ämnen

  1. koppla 4-kanals slutsteg
    Av wolfpack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 18:28
  2. Koppla kabel 9K HJÄLP!!!!
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •