Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

    Hej allesammans.
    Nu har man äntligen gjort det. tagit steget in i saab världen,
    Köpte mig en Saab 9 5 Aero -99 igår.
    Är nöjd än så länge med bilen men har lite funderingar.

    Bilen är utrustad med öppetfilter samt bytt tändkasset från mapptun, skall tydlien vara steg 1

    för övrigt är bilen helt org, även avgassystemet.

    Enligt förra ägaren skall den ladda runt 1,2. men märkte rätt så snabbt att så inte är fallet. utan mycket mer.

    Har även märkt att det hoppar in en spärr (slår ifrån laddet) och därefter ligger det ca på max 0.5 efter det)

    Frågan är alltså, någon som vet hur mycket den borde ladda med den här utrustningen. samt, om laddet nu ev visar sig ligga för högt. Borde man väl kunna montera en "pysventil,strypventil" dvs så att jag kan justera laddet så det hamnar där det ska


    Vh Andreas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Nybliven ägare av en 9 5 aero, funderingar ang laddtryck

    Hur har du mätt laddtrycket?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: Nybliven ägare av en 9 5 aero, funderingar ang laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Hur har du mätt laddtrycket?
    Sitter en mätare i A-stolpen. kan iofs vara den som är boven..?!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Nybliven ägare av en 9 5 aero, funderingar ang laddtryck

    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    Köpte mig en Saab 9 5 Aero -99 igår.
    Har bestämt för mig att första årsmodellen för 9-5 Aero var 2000 vilket i och för sig medger att bilen kan vara tillverkad under 1999.

    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    Frågan är alltså, någon som vet hur mycket den borde ladda med den här utrustningen. samt, om laddet nu ev visar sig ligga för högt. Borde man väl kunna montera en "pysventil,strypventil" dvs så att jag kan justera laddet så det hamnar där det ska
    Om bilen laddar för mycket nu beror det väl i så fall på något fel och att bygga in ett till fel dvs en pysventil för att åtgärda detta verkar i mina ögon helsnurrigt. Bättre då att laga felet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: Nybliven ägare av en 9 5 aero, funderingar ang laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    Köpte mig en Saab 9 5 Aero -99 igår.
    Har bestämt för mig att första årsmodellen för 9-5 Aero var 2000 vilket i och för sig medger att bilen kan vara tillverkad under 1999.

    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    Frågan är alltså, någon som vet hur mycket den borde ladda med den här utrustningen. samt, om laddet nu ev visar sig ligga för högt. Borde man väl kunna montera en "pysventil,strypventil" dvs så att jag kan justera laddet så det hamnar där det ska
    Om bilen laddar för mycket nu beror det väl i så fall på något fel och att bygga in ett till fel dvs en pysventil för att åtgärda detta verkar i mina ögon helsnurrigt. Bättre då att laga felet.
    Stämmer bra det, är en sen -99. Hmmm jo jag förstår hur du tänker.Min tanke var att boxen skickade ut nån sorts felsignal, lr liknande alltså att laddspärren var borta på något sätt. Någon som vet hur mycket man brukar ladda med steg 1 ?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: Nybliven ägare av en 9 5 aero, funderingar ang laddtryck

    Var nyss till okQ8 och lyfte upp bilen o kikade...såg då att på högersida av turbon (underifrån sett,så klart)..dvs passagerarsidan..så är det en nippel..alltså en anslutning av något slag....där ska det sitta en slang..men det gör det ej....måste vara avplockad lr lossnat? någon som vet lr förstår vad jag pratar om? (lite svårt att beskriva )

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Utan den finns inget tryck som kan få tryckklockan att öppna wastegaten och därmed reglera ned turbotrycket. Följ slangen från magnetventilens "C-anslutning", det är den änden som skall sitta fast där.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Viktigt att förstå hur Trionic 7 fungerar ( styrsystemet i din bil ), systemet jobbar inte utifrån laddtryck utan luftmassa, har du läckage mellan luftmassemätaren och turbon eller felaktig/trasig luftmassemätare så brukar överladd uppstå, läckage mellan turbo och insug brukar tvärtom ge för lågt laddtryck.

    Ev. så kan även felaktig magnetventil eller trasiga slangar efter denna ge överslängar på laddtrycket.

    Edit, LM är snabb
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Utan den finns inget tryck som kan få tryckklockan att öppna wastegaten och därmed reglera ned turbotrycket. Följ slangen från magnetventilens "C-anslutning", det är den änden som skall sitta fast där.
    LM>> Du hade helt rätt. Det var klart värt att kika upp, o se om jag hittade på felet! Nu ska ja bara försöka hitta på Magnetventilen..o C-anslutningen..å det är ju en anna femma

    nån som kan beskriva lite hur den ser ut o sitter på ett ungefär vart?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Viktigt att förstå hur Trionic 7 fungerar ( styrsystemet i din bil ), systemet jobbar inte utifrån laddtryck utan luftmassa, har du läckage mellan luftmassemätaren och turbon eller felaktig/trasig luftmassemätare så brukar överladd uppstå, läckage mellan turbo och insug brukar tvärtom ge för lågt laddtryck.

    Ev. så kan även felaktig magnetventil eller trasiga slangar efter denna ge överslängar på laddtrycket.

    Edit, LM är snabb
    okej.tack för infot..ska försöka lägga på minnet

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    nån som kan beskriva lite hur den ser ut o sitter på ett ungefär vart?
    Den markerad med gul pil: http://photo.platonoff.com/Auto/2008...80819f.BPC.jpg
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Sådär..verkar som problemet är fixat.. var som LM sa..C-slangen hade lossnat i den ände som satt mot turbon...en klämma o 5 min senare..o en snabb åktur..verkar det som att problemet är borta

    Tack som Tusan som för hjälpen!



    ps..kan vara rätt intressant o vet ändå..hur mycket hon borde ladda med steg 1, så att man kan ha koll ?

    ps.igen..var nyss i kontakt med Maptun..enligt dom skall ett steg 1 ligga runt 1,2-1,3...fan saab folk är rätt trevliga ändå

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    616

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Citat Ursprungligen postat av fluffy
    ps..kan vara rätt intressant o vet ändå..hur mycket hon borde ladda med steg 1, så att man kan ha koll ?
    En kontrafråga där, hur mycket bör en orginal 2,3t 185hk ladda? Dock så har jag ingen extern ladd mätare utan kollar på orginal, och den är väl någon milimeter ifrån det röda området som värst. Normalt?

    Sedan om någon kan ge förslag på en bra laddtrycks och kanske även oljetempmätare? Dock inga värsting modeller, utan gärna till ett rimligt pris men skall ändå fungera bra!

    MVH <3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Den bör ladda mellan 0.5-0.6 bar.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    616

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Den bör ladda mellan 0.5-0.6 bar.
    Orginal alltså?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (ev hittat felet)

    Jepps

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

    Problem kvarstår!..laddar om man trycker på fullt ca 1,7b, på tok för mycke alltså!

    Bytte slangar mellan magnetventilen> Turbon,Tryckklockan ?
    Provkörningen därefter gick kanon. laddade ca 1,2-1,3 dvs precis som den ska.

    stängde av bilen en stund..5 min efter det när ja skulle ut o åka igen, agerar den likadant som tidigare, dvs laddar 1,7b.
    Har läst lite på forumet,o gissar på dessa ev fel. llm ? , wg =justera stången? någon som känner igen detta fenomen o kan tipsa om problemlösning?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

    Kanske är det WG-klaffen som kärvar av någon anledning, detta bruka märkas först när turbon blivit ordentligt varm samt att den går helt ok innan.
    Jag hade detta problem och anledningen var en liten spricka där klaffen är lagrad samt för litet spel i lagringen mellan klaff och VG-stång.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

    tycker det låter som dålig magnetventil

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    21

    Re: funderingar ang laddtryck 9-5 aero (problem igen!!)

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    tycker det låter som dålig magnetventil
    har också en stark föraning att det kan vara den som spökar. funderar på att om ja lyfter bort + polen ett tag, för att nollställa allt..för att sedan kika hur den går då..går den då bra ett tag för att sedan få galet ladd, ja då vet man ju att det är nåt "el, lr Mgv fel..och inte ett mekaniskt fel, te x wg som stular. lr tänker ja helt galet?

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero, Problem med laddtryck
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:53
  2. Funderingar kring laddtryck på 9000 T5
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 20:36
  3. Problem med laddtryck på en 9000 Aero
    Av red9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •