Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Solglasögon?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83

    Solglasögon?

    Var ute i det underbara vädret och åkte beach buggy idag. Har ett par rätt billiga solbrillor från coop som funkar bra när man åker saaben och kan fälla ner solskyddet. Men när kvällssolen kommer och man kör precis mot den med buggyn då får man dra ner nöd kepsen långt ner för att jag ska se något alls.

    Så nu undrar jag finns det några grymma brillor som funkar bra även när man har solen imot sej? har hört om polariserade eller va d heter vet att man kunde få bort blänket på sjön så man ser fisken men hur funkar dom i vanlig körning?
    Vilken prisklass ligger bra solglasögon?

    Mvh peter
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Solglasögon?

    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Solglasögon?

    Jag har ett par RayBan polariserande pilotbrillor som jag använder när jag kör bil.
    Annars använder jag Biltemas

    Polariserande hjälper kanske lite, men vid bilkörning tror jag inte det gör jättestor skillnad.
    Kan t.o.m finnas en nackdel: Tittar man bakåt genom tonade rutor i vissa vinklar så uppträder ett mystiskt mönster...

    En grundregel som jag iallafall tror är sann: Plast ger bättre skydd.Glas mindre repkänsligt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Solglasögon?

    undrar jag med, har polariserade som funkar i bilen, men när man kör hoj så var de inte så bra längre... såg knappt nåt när solen stod lågt emot en.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Solglasögon?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    undrar jag med, har polariserade som funkar i bilen, men när man kör hoj så var de inte så bra längre... såg knappt nåt när solen stod lågt emot en.
    Har Ray-ban som är lite gulaktiga när solen är riktigt stark, rekommenderas.
    Kostar några kronor, underlättar otroligt vid vinterkörning oxå när det reflekterar från snön.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Solglasögon?

    jag kör med ett par polariserade prego solglasögon och just den modellen som jag har tyckte jag faktiskt var bättre än rayban brillorna som synsam sålde.

    men smaken är ju som baken vettiga solglasögon behöver ju inte kosta 1k + utan det är ju bara att testa sig fram i butiker tills man hittar ett par som man tycker är vettiga
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7

    Re: Solglasögon?

    Plast: Rayban med polariserade linser (var i världen / www är dessa billigast)? RB3324, RR3342 är fina, kostar THB7000

    Glas: Persol är det enda märke som jag känner till

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Solglasögon?

    Hur mår din framruta?
    Använder själv billiga brillor från macken och de funkar alldeles utmärkt.
    Men på min bil är rutan riktigt blästrad så när solen ligger på är det ett helvete att se ut, trots brillorna. Men på min fars bil är det inte alls samma problem, då han har en ny ruta sen 4mån tillbaka. Och vi kör samma bil modell.
    Saablös dåre

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Solglasögon?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    undrar jag med, har polariserade som funkar i bilen, men när man kör hoj så var de inte så bra längre... såg knappt nåt när solen stod lågt emot en.
    Det här fenomenet har jag också stött på - fast ute på sjön. Mina brillor funkade jättebra i bilen men på båten var de helt värdelösa. Detta på grund av att de inte täcker upp på sidorna utan släpper in en massa sol överallt. Köpte ett par tättslutande brillor istället och då funkade det jättebra.

    Och den polariserande effekten hjälper bara mot reflexer - från snö, huv och annat. Korrekt tonade brillor med polarisering som täcker bra är grymt skönt att ha när man är ute på båten och sitter i bilen

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Solglasögon?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo


    Seriöst.
    Om du eller någon du känner köper glasögon eller linser(som inte behöver ha solglasögon) så har Synsam en nice deal just nu, halva priset på hela sortimentet. Dessutom är de väldigt hjälpsamma där inne.

    Jag köpte Calvin Klein, som jag tyckte var det enda vettiga som de hade inne just då. Ord.pris var 1790 eller 1890:- -50%. Inte nog med det, jag hade en värdecheck sedan tidigare på 300:- så jag gav inte många kronor för ett par CK. Nice.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. Solglasögon á la Matrix?
    Av Stoffe #2959 i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •