Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Hejsan!

    Har dammat av min Sommarbil och kört några hundra mil med den än så länge. Upptäckte dock nu när det börjat bli riktigt varmt ute att kylfläkten inte vill starta när motorn börjar bli varm. Har testat varmköra den ordentligt så mätare gick en bra bit över medel, men fläkten vill inte skölja motorn med någon härlig kalluft!!

    Hur felsöker man detta på bästa sätt? Har undersökt kontakten där fläkten är inkopplad på kabelstammen och den ser ok ut, men det är svårt att se om det är något kabelbrott då de två kablarna från kontaken fortsätter in i kabelstammen och vindlar sig väg i motorrummet. Har även kollat säkringen och den är hel, har även testat byta ändå men utan resultat.

    Antar att det borde finnas någon form av termostat som styr fläkten också? Vart hittar jag den någonstans?

    Som ni ser skulle jag uppskatta om någon kunde be en beskrivning över hur detta fungerar och vad jag kan kolla upp först! Kan man koppla fläkten direkt till batteriet på något sätt för att se om den snurrar igång? Hur gör man detta på bästa sätt?

    Mvh

    Johannes

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    UPDATE!

    Hittade var "de två kablarna" anslut och det var vad jag kan se på termostatkontakten uppe till vänster på kylaren. La en skruvmeljsel över dessa och då statar fläkten. Antar att termostaten är kass då?

    Ingen som har en liggandes i övikstrakten?

    // Johannes

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Fläkten på min brukar snurra igång vid lite drygt 90 grader.... typ halvvägs mellan klockan 3 och rött.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Update igen då!

    Bytte givare till fläkten och nu startar den MEN inte efter att motorn vad jag tycker blivitt väldigt varm.

    Tog en bild på det hela så ni kanske kan hjälpa mig att avgöra om det ser normalt ut eller inte? Är det något sådant som det ser ut på din bil Keezo?



    Tacksam för hjälp

    // Johhannes

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Nu har jag inte likadan men mätare men det där seems about right?... Någon med mer specifika kunskaper kanske kan rätta mig? Fläkten ska ju inte gå igång när den är i mitten, utan bara när tempen är lite högre... och det är vad du har där. Sen är väl inte kylsystemet på en og900 det bästa heller

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Tycker det ser normalt ut
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Härligt att höra, då kan jag sluta vara orolig för tempen då. Anledningen till att jag blev lite nervös är att man har hört att toppen gärna tar lite stryk av för hög värme på just T8:orna. Ska nog införskaffa mätare till vatten och olja så vet man exakt vad som händer i snurran.

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Sen är väl inte kylsystemet på en og900 det bästa heller
    Näe det känns inte som det är riktigt hundra, har haft några og900 och alla har haft sina egna problem med värme. Vissa blir varma direkt, andra aldrig osv. Något speciellt man kan göra för att förbättra kylningen?

    Tack för era svar!

    Mvh
    Johannes

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: 900 T8Special, kylfläkten startar inte

    Häll i några korkar WaterWetter så sjunker "medeltemperaturen" en hel del iaf.

Liknande ämnen

  1. Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:34
  2. Kylfläkten startar ej!!! NG900
    Av saab_coupe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 23:24
  3. auto till klimat anläggning startar kylfläkten?
    Av aero-02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •