Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Billjud, lågnivå kabel osv.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Billjud, lågnivå kabel osv.

    Köpte precis min första Saab. En 9-3 Se 2.0t års. 01

    Tänkte fråga lite angående billjud. Sitter ju en original stereo i bilen nu. Hur vet man vad det är för modell på den?

    Kollade också runt lite på forumet och såg att det inte var en vanlig lågnivå kabel ingång. Tydligen tvungen att ha någon slags omvandlare. (Länka gärna).

    Efter att jag köpt en sån är det bara att koppla in mina gamla grejjer? Slutsteg, högtalare, baslåda osv? Behövs det något mer?

    En fråga till är det svårt att dra strömkabeln till steget? Finns det färdiga hål från motorrum osv? Krångligt att dra kablar under lister t.ex. Hade en Volvo v40 innan och det var ganska enkelt med kabeldraging i den så det såg snyggt ut.
    Saab 9-3 2.0t -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Hej, jag är också relativt ny Saab ägare och ny användare av detta forum. Jag kan ju säga att sökfunktionen är inte den bästa.

    Här kan du läsa om olika ljudsystem i Saab viewtopic.php?f=30&t=79020

    Finns även lite i en tråd som jag startade med lite bra info.
    viewtopic.php?f=6&t=256395

    Ska du inte använda orginalslutsteg så finns en kabel på blekingebilradio, netonet och brl tror jag, finns i flera butiker. Det är en DIN kontakt som passar i orginalstereon som i andra änden har RCA kontakter. Dvs. lågnivå till slutsteg.
    Saab 9-3 Aero -oo

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Var rätt bra tips för kabeldragingar osv.

    Hade tänkt mig att bara byta ut framsystemet mot mina högtalare som jag har hemma. I dörrarna och i instrument brädan. Och köra dom direkt på stereon.

    Sen dra en lågnivå kabel till ett fyrkanaligt steg i skuffen som kan driva 6.9or och baslåda.

    Någon som vet om 6.5or får plats i dörrarna eller om jag måste gå för den mindre modellen.
    Saab 9-3 2.0t -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    6,5" ska funka, har själv 6", men kom ihåg att distanser behövs för att inte rutorna ska ta i högtalarna när de går ner i dörren. Orginal stereon har väldigt låg effekt, tror det är 15 eller 20 W, om det nu är samma som i min. Om någon vet så rätta mig gärna.

    Finns rätt mycket info om det här med ljud i forumet. Men som sagt så är det inte lätt att hitta med hjälp av sökfunktionen tyvärr.
    Saab 9-3 Aero -oo

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Behövs det några speciella nycklar för att ta ut stereon? Eller går det att fixa själv hemma på något sätt?
    Saab 9-3 2.0t -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Det funkar med något som går in i de 4 hålen i fronten på stereon. Jag använder 4 svetstrådar, men det går med vad som helst bara de går in i hålen och inte är för klena kanske med 4 veka skruvmejslar.
    Saab 9-3 Aero -oo

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Citat Ursprungligen postat av Turri
    Ska du inte använda orginalslutsteg så finns en kabel på blekingebilradio, netonet och brl tror jag, finns i flera butiker. Det är en DIN kontakt som passar i orginalstereon som i andra änden har RCA kontakter. Dvs. lågnivå till slutsteg.
    Här finns ett kablage, står felaktigt att det är högnivå till lågnivå.
    http://www.blekingebilradio.se/default.aspx
    I själva verket är det en adapter som kopplar in RCA-kontakter på bilens befintliga lågnivåkablage av ISO-typ.
    Kopplas mellan stereon och bilens kablage, då kan man antingen byta ut originalsteget helt och hållet, eller använda originalsteget och koppla in ett extra steg till t.ex. en subbas.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Köpte en liknande på netonnet.

    Har hållt på och kopplat nu ett par timmar. Himla pill och krångel. Inget passar ju som man vill Men nu är framsystem, 6,9or och baslåda inkopplat.

    Fick hoppa över högtalare i dörrarna iaf så länge. Såg efter att jag monterat bort hela sidan på ena dörren att ena högtalaren var trasig. Skit surt. Plus att 6,9orna inte fick plats i Saabs egna högtalare utrymmen. Fick bli sticksåg i hatthyllan. Men nu ser det bra ut.

    Men det låter ganska bra ändå nu. Inte hunnit testa så mycket än bara.
    Saab 9-3 2.0t -01

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    6*9or monterar man underifrån i konsolerna på sidan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Citat Ursprungligen postat av DeaconFrost
    Fick hoppa över högtalare i dörrarna iaf så länge. Såg efter att jag monterat bort hela sidan på ena dörren att ena högtalaren var trasig. Skit surt. Plus att 6,9orna inte fick plats i Saabs egna högtalare utrymmen. Fick bli sticksåg i hatthyllan. Men nu ser det bra ut.
    Passar alltså inte 6/9 i orginalhålen? Det trodde jag. Vad beror det på? Bredden eller längden eller vad?

    Man ska alltså montera under som Pumba skrev?
    Saab 9-3 Aero -oo

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Det är mycket möjligt att det hade gått. Orkade inte hålla på mer. Ville bara bli klar någon gång. Trodde bara det gick att skruva uppifrån eftersom original sitter så.

    Nu är det iaf skit samma för min del.
    Saab 9-3 2.0t -01

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    orghögtalarna är lite smalare på bredden, är kanske 0,5-1cm lite beroende på högtalare, så hålet är inte riktigt avsett för 6" bredd.
    Däremot så går det i 99 fall av 100 helt kanon att montera underifrån.
    Det enda som egentligen kan ställa till det är om man har extremt stor magnet på högtalaren så den tar i tyget, kan bli en lite knöl på tyget då, men det är ju helt klart snyggare än 2 hål i hatthyllan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Billjud, lågnivå kabel osv.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Här finns ett kablage, står felaktigt att det är högnivå till lågnivå.
    http://www.blekingebilradio.se/default.aspx
    I själva verket är det en adapter som kopplar in RCA-kontakter på bilens befintliga lågnivåkablage av ISO-typ.
    Kopplas mellan stereon och bilens kablage, då kan man antingen byta ut originalsteget helt och hållet, eller använda originalsteget och koppla in ett extra steg till t.ex. en subbas.
    Ursäkta mig!
    Jag läste första inlägget helt vansinnigt slarvigt, såg nu att det handlar om en 9-3. Adaptern jag länkade till är ju till 9-5...
    Självklart bör det vara en DIN till RCA-adapter som behövs.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 08:27
  2. Fungerar denna DIN-kabel (lågnivå utgång) i org ng900..?
    Av MrDanger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 21:34
  3. lågnivå kabel
    Av turbo_geek i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 16:23
  4. Lågnivå kabel
    Av Tiaz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 03:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •