Då var det dags igen...
Historia
Blev lite less på att skruva efter mitt senaste motorras och trodde att jag skulle klara mig utan bil under studietiden, men tydligen inte. Efter att ha gått utan bil i strax över ett år blev det inköp av en ny budgetracer. Sålde av delarna som satt på min rasade 900 förra året (bla en GT28-turbo och F28-växellåda) så jag kommer att börja från scratch i stort sett. Tar nog ett tag innan jag kommer upp till de ~340hk/500nm jag hade i förra bilen, men så småningom ska jag nog ta mig dit.
Köpte bilen från m0rt här på forumet efter att han kört turboras, då såg den ut på detta vis:
Lacken var lite matt och repig, gick över den snabbt med lite polish, det blev så klart bättre, men jag kommer att lämna bilen till Znorc vid tillfälle för en helrekond.
Satte dit en ny T25 och körde 60mil, men tydligen så mådde inte motorns vevlager så bra efter körningen med reducerat oljetryck, så plötsligt stod jag i vägkanten med ett likadant motorras som jag fått med min förra bil...
Efter en säljesannons på forumet ryckte Saabkillen ut och hjälpte mig att transportera hem en nyrenoverad b234 som skulle ersätta den rasade motorn.
Därefter bar det av till Skåne (där bilen stod) med ett släp bakom Znorcs cabbe:
EXD och Znorc gjorde en jätteinsats och bytte motor över en dag nere i Skåne, monterade viggentryckplatta och Spec steg 3-lamell samtidigt.
Bilen har sedan dess rullat 280 mil med ett smått modifierat 9000-program, det är inte helt optimalt, men bränsleadaptionen ligger på 7,1%, så det är ändå bättre än vissa program från erkända trimfirmor
Mål
Målet med bilen är att kunna koppla bort arbete och skola då och då genom att skruva lite eller ge sig ut och stilla g-kraftsabstinens när lusten faller på och tiden finns. Långsiktigt effektmål är strax över 400hk, men innan dess ska chassi och bromsar få sig en översyn.
Delar som sitter i bilen 14 juli
* Nyrenoverad B234, bortplockade balansaxlar
* JT 3" med racekat
* EXD Intercooler
* Viggentryckplatta + Spec steg 3-lamell (klarar förhoppningsvis 600nm)
* Bredbandslambda, Innovate LC-1
* EGT-sensor
* Steg 3-ish mjukvara (T5suite)
* Kolfiberpanel
* 17" 3-spoke sport från 9-5 aero
Delar som väntar på montering
* Lawicel canusb
* ARB 22
* 630cc-spridare
* 268/9,6-kammar
* Carputer (Via 1500mhz)
* Komplett bussningskit från EXD
Delar som (eventuellt) ska beställas
* Forge membrandosa för T25 från Maptun
* TD04 15t #6 (på jakt efter)
Utseende just nu (14 juli)